انديشه زمانه
نقش مسلمانان در ساختمان نظری و عملی اسلام
یکشنبه, 1392-01-04 22:38
حسن یوسفی اشکوری
حسن یوسفی اشکوری − گرچه در بخش دوم به مناسبت از سهم و نقش مؤمنان به مثابهٴ سومین مفسر دین و منابع دینی یاد شده است اما در این بخش به طور مستقل و با شرح بیشتر به آن خواهیم پرداخت تا روشن شود که داستان دین و تاریخ دین چیست و چه پیامدهای نظری و عملی در دین ورزی و به ویژه در زیست جهان مؤمنان داشته و دارد و خواهد داشت. |
ارزشهای اخلاقی و ضرورتهای اقتصادی: تحلیلی از «مسئله آدام اسمیت»
جمعه, 1392-01-02 01:54
مهران رضایی
مهران رضایی − در برخی از فیلسوفان مانند کانت و ویتگنشتاین دورههای متمایزی از اندیشه ورزی قایل مشاهده است. در مورد برخی دیگر مانند هایدگر این امر محل بحث است که چنین گشتی به چه معنای روی داده است. در مورد دورههای اندیشه ورزی آدام اسمیت نیز چنین گشتی در اندیشه او با عنوان «نظریه گشت»[1] مورد ادعا است (Otteson, 2002, p. 134).
|
ادعاها: مؤلفههای کلیدی استدلال
چهارشنبه, 1391-12-30 13:55
متیو الن
برگردان:
حمید پرنیان
متیو الن − ما در این فصل میکوشیم تا بیشتر در این زمینه توضیح دهیم که از استدلال چگونه به شکل کارآمدتری استفاده کنم تا تفکری هوشمند داشته باشیم. |
محمد مصدق و تجربه اصلاح انقلابی
سه شنبه, 1391-12-29 11:19
مجتبی مهدوی*
مجتبی مهدوی − سفیر وقت فرانسه در تهران مصدق را حاصل جمع گاندی و روسو خوانده بود. مردی که تعهد به عدم خشونت و عشق به آزادی را در خویش جمع کرده بود.ایران امروز به این تجربه محتاج است زیرا نه به اصلاحی رفرمیستی و نه انقلابی خشونت بار, بلکه به اصلاح انقلابی نیازمنداست.
|
پیامدهای ضروری تفکیک بین دین اسلام و تاریخ اسلام
دوشنبه, 1391-12-28 00:28
حسن یوسفی اشکوری
حسن یوسفی اشکوری − اگر مبانی نظری و استدلالی پیشین مورد قبول باشد و بتوان بر آن اعتماد و استناد کرد، چنین مینماید که پیامدهای ضروری زیر قطعی و گریز ناپذیر باشد:
|
تبعیض قومی، همسانسازی و توسعه مرکزگرا در ایران
پنجشنبه, 1391-12-24 22:51
بهنام امینی
بهنام امینی − جدال بر سر اثبات یا انکار وجود تبعیض قومی در ایران یکی از پرمناقشهترین مباحث سیاسی ایران امروز است که هر از گاه و به بهانهای تبدیل به موضوعی داغ میشود. این واقعیت پیش و بیش از هر چیز دلالت بر اهمیت یافتن و قدرت پیدا کردن گفتمانهای ناسیونالیستی یا دست کم مطالبه حقوق ملی دارد. |
تفکر هوشمندانه را چگونه مطالعه کنیم؟
چهارشنبه, 1391-12-23 15:03
متیو الن
برگردان:
حمید پرنیان
متیو الن − با استدلال پیشاپیش آشناییم: همهی ما به شکلی یاد گرفتهایم که فکر کنیم و دلیل بیاوریم، و ارتباطِ برقرار کنیم بین رویدادها و نگرشهای گوناگون، و ارتباطها را بفهمیم. خب، منظور ما از متفکرِ هوشمند آن نیست که آدمِ متفاوتی شویم، بل باید مهارتهایی را که از قبل داریم، «بهبود» بخشیم. برای رسیدن به این هدف (که تاکیدِ اصلی این کتاب نیز است) باید از فرآیندِ تحلیلیِ استدلال آگاه شویم. |
سازش با حکومت استبدادی؟
دوشنبه, 1391-12-21 23:38
اکبر گنجی
اکبر گنجی − تجربهی تغییر رژیمهای دیکتاتوری ما را با دو مدل متفاوت و متعارض روبرو میسازد:
مدل اول, تجربهی یونان, اسپانیا و پرتغال در دههی ۱۹۷۰ میلادی (و تا حدود کمتری ترکیه با حدود یک دهه تاخیر), بعضی از کشورهای آمریکای لاتین در اواسط و اواخر دهه ۱۹۸۰ از جمله شیلی, برزیل, آرژانتین و.. و نیزافریقای جنوبی و بعضی ازکشورهای اروپای شرقی در اواخر دهه ۱۹۸۰ و دهه ۱۹۹۰ است.
مدل دوم, تجربهی قرن بیست و یکم (۲۰۱۳- ۲۰۰۲) در افغانستان, عراق, لیبی, سوریه و مالی است.
|
مبانی نظری تمایز بین دین و تاریخ آن
یکشنبه, 1391-12-20 21:12
حسن یوسفی اشکوری
حسن یوسفی اشکوری − آنچه در این سلسله گفتار مورد بحث قرار میگیرد در آغاز طرح نگارش یک مقاله بوده اما در عمل چنان بسط یافت و به تفصیل گرایید که در نهایت به شش قسمت رسید. با این همه بسیاری از مطالب و نکاتی که در آغاز در ذهنم بود و در نظر داشتم متذکر آنها بشوم یا به کلی مجال طرح و تحریر پیدا نکردند و یا به طور ابتر و مبهم و به اشاره برگزار شدند. در مقابل شماری از مطالبی که در نظر نبود ناگزیر و از باب «الکلام یجرّالکلام» مطرح شده و وارد متن شدند. |
اسلامیسازی انجمن حکمت و فلسفه
جمعه, 1391-12-18 01:33
میثم بادامچی
میثم بادامچی − موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، یا آن گونه که بطور شفاهی معروفتر است "انجمن حکمت و فلسفه"، یکی از مهمترین نهادهای آموزش علوم انسانی در سطوح تحصیلات تکمیلی در ایران است. حدود دو سال قبل به حکم وزیر علوم دولت احمدینژاد کامران دانشجو، ریاست انجمن حکمت و فلسفه عوض شد، و جای دکتر غلامرضا اعوانی، مدیر محبوب و خوشنام این موسسه را یکی از شاگردان و نزدیکان آیت الله مصباح یزدی، حجه الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه گرفت. |