خانه | خبر | اخبارایران

افزايش محدوديت‌ها در ايران، با آغاز ماه رمضان

سه شنبه, 1390-05-11 16:07
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مقامات قضايی و امنيتی ايران گفته‌اند با آغاز ماه رمضان روزه‌خواران در ملاء عام مجازات می‌شوند و کسی حق ندارد در اين ماه، در دريا شنا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، موسی قربانی، عضو کميسيون قضايی مجلس ايران گفت: «بايد برای مقابله با پديده روزه‌خواری علنی روزه‌خواران در ملاء عام مجازات شوند.»

وی با بيان اين‌که «روزه‌خواری يک جرم است» افزود: «برخی نمی‌دانند که روزه‌خواری مصداق جرم مشهود بوده و براساس قانون شرع مقدس و همچنين تعزيرات حکومتی روزه‌خوار مجرم شناخته می‌شود.»

اين نماينده مجلس گفت کسانی که به دلايل شرعی نمی‌توانند روزه بگيرند «دليلی هم ندارد که بخواهند حرمت ساير روزه‌داران را شکسته و در منظر عمومی روزه‌خواری کنند.»

موسی قربانی تأکيد کرد: «حفظ حرمت روزه‌داران برای همه واجب است و همين حفظ حرمت باعث شده تا اگر کسی قصد حرمت‌شکنی و روزه‌خواری علنی داشته باشد، مجرم شناخته شود و حتی برای وی مجازات شلاق در نظر گرفته شود.»

موسی قربانی، عضو کميسيون قضايی مجلس: روزه‌خواران در ملاء عام مجازات شوند

وی همچنين گفت: «به نظرم بايد در چهارگوشه شهر با نظر قاضی دادگاه حکم مجازات روزه‌خواران اجرا شود تا از وقوع چنين پديده‌ای پيش‌گيری شود.»

در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ايران آمده است: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به‌ عمل حرامی نمايد علاوه بر کيفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کيفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جريحه‌دار نمايد فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه ‌شلاق محکوم خواهد شد..»

در همين حال حجت‌الاسلام جابر بانشی، دادستان عمومی و انقلاب شيراز امروز، ۱۱ مردادماه، به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: «طرح برخورد با روزه‌خواران با هماهنگی دستگاه قضايی و مشارکت هشت نهاد و سازمان اجرايی و نظارت دادسرای عمومی و انقلاب شيراز اجرا و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.»

به گفته وی برخی از شعبه‌های دادسرا در اين شهر خارج از نوبت به روزه‌خواری افراد رسيدگی می‌کنند.

روز شنبه هشتم مردادماه نيز اعلام شد که دولت گفته است کسی حق ندارد تا پايان ماه رمضان، در دريا شنا کند.

تارنمای خبرآنلاين نوشت: «دولت می‌گويد طبق احکام دينی، فروبردن سر در آب باعث باطل شدن روزه می‌شود و برای همين، دولت از اين عمل که نوعی تظاهر به روزه‌خواری است، جلوگيری خواهد کرد.»

هادی ابراهيمی ، معاون سياسی امنيتی استاندار مازندران در همين رابطه از مشارکت سپاه پاسداران در طرح‌های دريا، خبر داد و تأکيد کرد: «از هرگونه ولنگاری و ناهنجاری در طرح‌های سالم‌سازی سواحل و از حرمت‌شکنی در سواحل مازندران جلوگيری می‌شود.»

رئيس اداره گردشگری شهرستان آمل در شمال ايران نيز گفت برای مبارزه گروه‌های گردشگری که «شئونات اخلاقی و فرهنگی را رعايت نمی‌کنند»، تمام واحدهای پذيرايی بعد از پنج کيلومتری شهر در ماه رمضان تعطيل خواهد بود.

نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران به‌مناسبت آغاز ماه رمضان، روز چهارم مردادماه در اطلاعيه‌ای روزه‌خواری در ملاء عام را «حرام و مصداق جرم مشهود و قابل تعقيب» خواند و ارائه خدمات در مراکز پذيرايی‌ای که به مسافران مربوط نيستند را از اذان صبح تا اذان مغرب ممنوع اعلام کرد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

با سلام

بازهم ماه مزاحمت های مضاعف و شکم بارگیهای بی حد و حساب امد. به درستی واضح و روشن است که این فتوای ناشرعی فقط و فقط برای ایجاد زحمت برای مردمی است که به هر دلیلی نمیتوانند یا نمی خواهند روزه بگیرند. سوال بنده از این حجه الاسلام اینست:

بفرمایید ایا نماز و روزه از اصول دین هستند و یا از فروع دین مسلما شما می دانید و قبول هم دارید که هم نمازو هم روزه و هم حج و هم زکاه و هم امر به معروف و هم نهی از منکر فروع دین هستند.

بفرمایید ایا اگر کسی حج نرود باز هم مسلمان است یا از مسلمانی ساقط میشود؟ مسلما جواب شما اینست که بدون حج رفتن هم فرد مسلمان است.

بازهم میپرسم اگر کسی ذکات ندهد بازهم مسلمان محسوب میشود و جواب شما اری است.

بسیار خوب اگر نماز و روزه هم مثل حج و ذکات اصول دین نیستند و فروع دین هستند پس شما چه کاره هستید که انرا واچب میشکارید و به بقیه هم تحمیل میکنید؟

شما فکر میکنید با این اراجیف و اوهام میتوان نسل جدید را گول زد. بروید این مزاحمت ها را برای خدا تعریف کنید تا شاید او یک سیلی به گوشتان بزند و بگوید آی موسی، تو برای وصل کردن امدی نه برای فصل کردن امدی.

بابا خجالت هم بد چیزی نیست که ادم کمی از انرا با خود یدک بکشد.

به امید بیداری ایرانیان

در هیچ کجای قرآن به روزه‌خواری اشاره‌ای نشده است چه برسد به اینکه آن را گناه بداند و مجازاتی برای آن قائل شود.
توجه داشته باشید که افراد بسیاری به خاطر مریض بودن یا مسافرت نمی‌توانند روزه را در زمان مقرر خود به جای بیاورند، یا حتی هستند کسانی که برای تقوا روزهای بیشتری را در سال روزه می‌گیرند، اگر قرار باشد حکمی برای روزه‌خواری در نظر گرفته شود، بایستی هر روز هفته و تمام سال اجرا شود چراکه هیچ بعید نیست شخص روزه‌داری در سطح جامعه، خصوصا جامعه‌ای که اکثریت آن مسلمان است، حاضر نباشد. در سایت‌های مختلفی چنین نوشته‌اند که مجازات روزه‌خواری در ملاء عام در دبی یک سال زندان است یا ۵۴۵ دلار جریمه‌ی نقدی در پی دارد. یا اینکه در مراکش بر اساس ماده ٢٢٢ از قانون جنایی، روزه‌خوار را یک تا شش ماه زندان و یک تا ١۵ دلار جریمه نقدی می‌کنند. در ایران نیز از توقیف اتومبیلی که شخص در آن روزه‌خواری کند سخن به میان آورده شده استو یا ممنوعیت شنا و تا پرداخت کفاره روزه که به حساب مکارم شیرازی ۳۰،۰۰۰ تومان است یا شامل بازداشت و برخوردهای دیگر می‌شود.

در اینجا لازم است که بگویم این جریمه‌های نقدی که چندان معلوم نیست به جیب چه کسی نیز می‌روند به دلیل اینکه مشروعیت ندارند، حلال نیستند.;-)

هر بلایی که به سر ما ایرانی ها می آید از خود فروشی وبی سوادی است

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما