بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Monday, March 23, 2020 05:58

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

بحران و تحریم

آیا بودجه جنگی در راه است؟

دوشنبه, 1391-01-21 21:34
حمید مافی

 حمید مافی - تعدادی از نمایندگان مجلس، پیش از اینکه لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برسد خواستار تدوین بودجه برای شرایط بحرانی شدند.

 

اگر چه این نمایندگان بیشتر دغدغه‌شان، تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران از سوی غرب و امریکا بود اما به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی نگران درگیری نظامی احتمالی در منطقه هم هست.

 

Share/Save/Bookmark

سال سخت در انتظار اقتصاد ایران

سه شنبه, 1391-01-08 14:25
حمید مافی

 اگرچه رهبر جمهوری اسلامی در پیام سالانه‌اش، سال ۱۳۹۰ را سال جهاد اقتصادی نامیده و از همه دستگاه‌های دولتی خواسته بود تا برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تلاش کنند، اما وضعیت موجود اقتصاد ایران در پایان سال، حکایت از وضعیت نامساعد اقتصاد ایران در این‌ سال داشت.

 

Share/Save/Bookmark

بازی با آتش

دوشنبه, 1390-12-29 04:34
مهدی تاجیک

 تحریم و ترور و جنگ، تبدیل به واژه‌هایی آشنا و روزمره در خبرهای مربوط به ایران شده است. خبرهایی که تضاد فزاینده جامعه جهانی با جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد و مارش جنگ را در فاصله‌ای نه‌چندان‌دور، از عرشه ناوهای مستقر در خلیج فارس و پایگاه‌های نظامی کشورهای همسایه به گوش می‌رساند.

 

برآیند تحولات سیاست خارجی ایران در سال گذشته را می‌توان با ملاحظه شدت تحریم‌ها و قوت یافتن خطر بروز جنگ تجزیه‌و‌تحلیل کرد. وضعیتی که در صورت استمرار نه فقط آتش جنگ را در ایران بلکه در منطقه شعله ور خواهد ساخت.

 

Share/Save/Bookmark

فروکش کردن شعله‌های جنگ احتمالی

جمعه, 1390-12-26 04:45
علی افشاری

 آخرین نشست شورای حکام آژانس حکام فصل جدیدی را در ماراتون هسته‌ای ایران گشود. این نشست در فضایی برگزار گشت که دور جدید مذاکرات بین گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی قرار است به‌زودی برگزار شود.

 

این مسئله ناکامی دو سفر اخیر بازرس ویژه آژانس اتمی به ایران و گلایه آمانو دبیر کل آژانش را تحت‌الشعاع قرار داد و امیدی تازه برای حل مسالمت آمیز بحران بین بازیگران جهانی خلق کرد.

Share/Save/Bookmark

"ترکمنچای ارزی"

سه شنبه, 1390-12-23 04:02
اکبر فلاح‌زاده

 بدبختی ایران در زمان حکومت قاجار فقط این نبود که مناطق حاصل‌خیزی از شمال ایران جدا شد، بلکه این هم بود که اعطای امتیازات تجاری خاص به خارجی‌ها سبب انحطاط سریع اقتصاد داخلی شد.

 

واردات بی‌رویه کالاها ازجمله پارچه‌های انگلیسی سبب از بین رفتن صنایع کوچک داخلی مانند صنعت نساجی شد.

 

کاهش ارزش پول ملی به دلیل ضعف و بی‌کفایتی دولت و خاصه‌خرجی‌ها، استقراض از بانکهای خارجی را درپی‌ داشت. برای این استقراض‌ها هم باید انواع امتیازات داده می‌شد و دولت برای تأمین امورات و مخارج دربار و ریخت‌وپاش‌هایش مقامات و مناصب را می‌فروخت.

 

این همه در حالی صورت می‌گرفت که ملت مشکل نان داشت و قحطی سال ۱۸۷۱میلادی هم صدها هزار نفر قربانی گرفت. اما حکومت عین خیالش نبود. آنها به هر قیمتی فقط می‌خواستند حکومت کنند و با دادن امتیاز‌های سیاسی و تجاری به دول خارجی از آنها برای حفظ حکومت خودشان تضمین می‌گرفتند.

Share/Save/Bookmark

صورت سرخ کارگران

سه شنبه, 1390-12-23 03:14
حمید مافی

 اسفند تلخ‌ترین ماه کارگران ایرانی است. هنگامی که همگان جشن سال نو را انتظار می‌کشند، کارگران ایرانی از یک‌سو نگران هزینه‌های نوروزی و حقوق‌های معوقه‌ای که پرداخت نشده هستند و از سوی دیگر دل‌نگران حفظ موقعیت شغلی خود برای سال آینده و میزان افزیش دستمزد‌ها می‌مانند.

 

Share/Save/Bookmark

از دید اوباما جنگ با ایران نه بازی است، نه شوخی

یکشنبه, 1390-12-21 02:38
ایرج ادیب زاده

 در روزهای اخیر، در پی سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا گفت‌وگوهای بسیاری در مورد امکان حمله‌ نظامی این کشور به ایران صورت گرفته است. باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز در برابر خبرنگاران از هزینه‌های جنگ با ایران و علیه حمله نظامی سخن گفت و رقبای جمهوری‌خواه خودش را محکوم کرد که خواهان مداخله‌ نظامی هستند.

Share/Save/Bookmark

انتخابات مجلس ایران- انتخاب آخرِ اوباما

دوشنبه, 1390-12-15 02:22
اشکان پارسا

 فضای سیاسی ایران در هفته گذشته تحت تاثیر برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. خبر‌های مربوط به رد صلاحیت‌ کاندیداها توسط شورای نگهبان قانون اساسی، مناظره‌های انتخاباتی ، تبلیغات انتخابات و موضع گروه‌های اپوزسیون، فضای غالب را در رسانه‌های فارسی زبان داخل و خارج ایران به خود اختصاص دادند.

 

این انتخابات روز جمعه در فضایی قابل پیش‌بینی برگزار شد و تنها حاشیه غیرمنتظره‌اش حضور "محمد خاتمی" رییس جمهوری پیشین ایران در این رای‌گیری بود.

 

درست در همین روز  "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا طی یک مصاحبه از  احتمال به‌کارگیری گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران سخن گفت و تاکید کرد که کشورش درباره به‌کارگیری این تهدید بلوف نمی‌زند.

Share/Save/Bookmark

پرهام شهرجردی: «باید به دنبال راه دیگری بود که از انتخابات نمی‌گذرد»

جمعه, 1390-12-12 07:36
دفتر خاک

دفتر خاک در گفت‌و‌گو با پرهام شهرجردی به مناسبت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی - پرهام شهرجردی، نویسنده، منتقد و نظریه‌پرداز ادبی، مقیم پاریس و فارغ‌التحصیل ادبیات مدرن فرانسه است. شهرجردی تحصیلات دانشگاهی‌اش را به نظریه‌پردازی از خلال آثار موریس بلانشو، نویسنده و منتقد فرانسوی و رولان بارت اختصاص داده است.

Share/Save/Bookmark

بهروز شیدا: بهمنی‌‌ رها شده است. پشت‌اش ایستاده‌ایم یا زیرش؟

چهارشنبه, 1390-12-10 10:17
دفتر خاک

دفتر خاک در گفت‌و‌گو با بهروز شیدا به مناسبت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی - بهروز شیدا، منتقد و پژوهشگر ادبی سال‌هاست که در سوئد زندگی می‌کند. او در این سال‌ها همواره مهم‌ترین جریان‌های ادبی در داخل و خارج از ایران را نقد کرده است. جستارهای بهروز شیدا در نقد و پژوهش ادبی در فصل‌نامه‌های چاپ خارج از ایران منتشر شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما