خانه | خبر | اخبارایران

حضور کم‌شمار اهالی قلم در خاک سپاری سیمین دانشور

یکشنبه, 1390-12-21 15:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
پیکر سیمین دانشور، نخستین بانوی داستان نویسی ایران  با حضور اندک دوستداران ادب و فرهنگ و  مقامات دولتی  تشییع شد.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، پیکر سیمین دانشور که شامگاه روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند، هم زمان با روز جهانی زن،  در سن ۹۰ سالگی    در خانه‌اش درگذشت، صبح امروز یکشنبه ۲۱ اسفندماه، از مقابل تالار وحدت به سمت آرامگاه ابدی‌اش بدرقه شد.
 
پس از ورود پیکر سیمین دانشور به حیاط تالار وحدت و پخش قسمت‌هایی از سخنرانی او در انستیتو گوته در سال ۱۳۵۶، پیام تسلیت محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد که به خاطر سفر به اندوزی، در این مراسم حضور نداشت.
 
بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، تنها مقام دولتی حاضر در این مراسم، وعده داد که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار آثار منتشر نشده یا انتشار دوباره کتاب‌های این نویسنده، تمام تلاش خود را بکار خواهد برد
 
در بخشی از این پیام آمده است: "دانشور اگرچه همسر نویسنده بزرگ جلال آل احمد بود، اما آثار پربهای وی هرگز در سایه نام ارجمند جلال در محاق نرفت."
 
پس از آن، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، تنها مقام دولتی حاضر در این مراسم، وعده داد که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار آثار منتشر نشده یا انتشار دوباره کتاب‌های این نویسنده، تمام تلاش خود را بکار خواهد برد.
 
دری همچنین وعده ایجاد غرفه‌ای به نام دانشور در نمایشگاه کتاب را داد که در آن تمامی آثار تازه این نویسنده در شکلی "شایسته" به نمایش گذاشته شوند.
 
علی دهباشی؛ نویسنده و مدیر مسوول نشریه ادبی بخارا نیز  که چند سال پیش تلاش کرد تا بتواند بزرگداشتی را برای پاسداشت جایگاه سیمین دانشور برگزار کند ،به نمایندگی از ویکتوریا دانشور تنها خواهر سیمین دانشور و لیلی ریاحی داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه ادبیات و نیز خاندان جلال آل احمد در سخنان خود به حضور نویسندگان و شاگردان دانشور اشاره کرد که در طول سه نسل پرورش یافته بودند.
 
سه نسلی که از بین آن‌ها، تنها تعدادی انگشت شماری  در مراسم تشییع پیکر سیمین دانشور حضور داشتند. این در حالی است که در سال‌های پایانی زندگی دانشور، به جز چند نفر از نزدیکانش، کس دیگری از وی سراغی نمی‌گرفت و بیشتر اوقات را در تنهایی به سر می‌برد.
 
پیکر سیمین دانشور به سوی قطعه‌ هنرمندان شماره ۳۱ ردیف ۱۵۰ قطعه ۸۸ بهشت زهرا تشییع شد تا در کنار عبدالحسین زرین‌کوب، مهرداد بهار، شاهرخ مسکوب، فریدون مشیری به خاک سپرده شود.
 
در این مراسم شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و هنری چون؛ احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمد خاتمی، سهیلا جلودارزاده؛ نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، نعمت احمدی حقوق‌دان و وکیل دادگستری، شاعران و نویسندگانی چون؛ سیمین بهبهانی، محمدعلی بهمنی، سهیل محمودی، جواد مجابی، مصطفی رحمان دوست، محمود معتقدی رضا عامری و نیزعلیرضا زرگر ئیس هیأت امنای جایزه ادبی مهرگان، علیرضا رییس دانا مدیر نشر نگاه،، احسان نراقی نویسنده، هرمز همایون‌پور نویسنده، داریوش آشوری نویسنده و مترجم، بهمن فرمان آرا کارگردان، لیلی گلستان مترجم حضور داشتند.
 
در همین زمینه:
 

شیرین عبادی : سیمین دانشور عمری آزاده زیست

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما