فقه
حجاب اختیاری و آوازخوانی «ارمیا»
چهارشنبه, 1391-11-25 11:33
نعیمه دوستدار - عدهای به اعتماد به نفسش آفرین میگویند و از اینکه اظهار نظر دیگران و باورهای مسلمانان متعصب را سد راه ندیده و خود را در معرض قضاوت دیگران گذاشته است، به او تبریک میگویند. |
دلیری سزایش ستودن بود
دوشنبه, 1391-08-01 14:50
حسن یوسفی اشکوری
حسن یوسفی اشکوری − خبر مرگ نابهنگام دوست دانشورم زنده یاد احمد قابل بس دردناک بود و موجب اندوه شد. از منظری که من به شخصیت قابل مینگرم بدون گزافه گویی باید گفت که «مرگ این خواجه نه مرگی است خرد». در همین آغاز به خاندان معزز قابل و خانواده محترم احمد آقا و دوستان و همراهان وی تسلیت و تعزیت میگویم.
|
کدیور و مسئله همجنسگرایی ایرانی
سه شنبه, 1391-06-28 22:04
حمید پرنیان
حمید پرنیان - پرسش همجنسگرایی در اسلام و در میدانهای دیگر، صرفاٌ مسئلهای مربوط به حق و فقه نیست. یکی از همجنسگرایان ایرانی به محسن کدیور، روحانی و روشنفکر دینی، در نامهای طرح مسئله کرده بود که: آیا دین اسلام میتواند با تجویز حکم «ازدواج» همجنسگرایان «جلوی بسیاری از فسادها و بیبند و باریها را در بین همجنسگرایان ...» بگیرد یا نه؟ |
کنش علمای شیعه در برابر حکومت جائر
چهارشنبه, 1391-06-01 01:11
سعید بیانی
سعید بیانی − حکومت صفویه از آن دست حکومتهایی بود که از یک سو به مذهب شیعه رسمیت بخشید و شیعه را دین رسمی کشور نام نهاد و از سوی دیگر فقها و علمای شیعه را به عنوان حامی و پشتیبان ایدئولوژیک خود بصورت رسمی در کنار خود داشت. این حکومت توانست مشروعیت و مقبولیت خود را با استفاده ابزاری از علمای شیعه از عامه و تودههای مردم بازستاند و در این راه به موفقیت نسبی نیز دست یابد. |
وطنفروشی روشنفکران و وطنخواهی فقیهان!
دوشنبه, 1391-03-22 00:36
اکبر گنجی
اکبر گنجی − صادق لاریجانی (متولد ۱۳۳۹ نجف) پلههای ترقی در ساختار سیاسی را خیلی سریع طی کرده است. در سال ۱۳۷۷ به عنوان نمایندهی دورهی سوم مجلس خبرگان رهبری از استان مازندان به مجلس راه یافت. در سال ۱۳۸۰ توسط آیت الله خامنهای به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب شد. در ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ از سوی رهبر جمهوری اسلامی بر کرسی ریاست قوهی قضائیه نشست. به تبع آن، در این مدت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. علاوه بر اینها، وی اینک یکی از اعضای هیأت رئیسهی مجلس خبرگان رهبری است. |
محمد تازی و محمد رازی (۲)
شنبه, 1391-02-09 19:10
اکبر گنجی
اکبر گنجی − در این بخش ضمن اشاره به آرای پارهی دیگری از فقیهان - خصوصاً فقیهان معاصر - به ریشهها و بنیادهای نزاع فقیهان و فیلسوفان پرداخته و نشان خواهیم داد که چرا فقیهان در برابر فیلسوفان ایستاده و آنان را تکفیر میکردند. بیان سادهی مدعا این بود که محمد رازی- نماد فیلسوفان- در برابر پیامبر گرامی اسلام ایستاده و محصولات عقلی خود را برتر از فرآوردههای وحیانی حضرت محمد قلمداد میکند.
|
محمد تازی و محمد رازی (۱)
یکشنبه, 1391-02-03 10:10
اکبر گنجی
اکبر گنجی − این مقاله ناظر به نزاع نقل و عقل، یا فقیهان با فیلسوفان مسلمان است. کل داستان مدعای ستبر و سادهای دارد: فیلسوفان یا عقل گرایان، مغازهای در کنار دکان پیامبران گشوده اند، مشتریان پیامبران را میربایند و اجناس تقلبی و هلاک کنندهی خود را به آنها میفروشند. پیامبران "طبیبان روح"اند که بابت طبابت خود، اجر و مزدی طلب نکرده و نمیکنند. مقاله این مدعا و نزاع را در بستری تاریخی، ضمن آرای فقیهان میکاود. در بخش دوم و پایانی، همین گزارش را ادامه داده و بستری تحلیلی برای این نزاع فراهم خواهیم آورد.
|
تشیع در دوران غیبت (۵)
شنبه, 1390-12-13 01:38
صالح نظری
صالح نظری – از نقد کتاب "ولایت فقیه" آیتالله خمینی به چه نتایجی میرسیم؟ در بخش پنجم این مبحث که حکم بخش پایانی را دارد به تبیین نتایج نقد میرسیم. ما نقد کتاب "ولایت فقیه" را از بخش دوم مقاله آغاز کردیم. انشعابات درتشیع و رفتار فقهای شیعه از دوران غیبت تا مشروطه درباره امر حکومت موضوع بخش یکم این مقاله بود. |
تشیع در دوران غیبت (۴)
یکشنبه, 1390-12-07 23:31
صالح نظری
صالح نظری − انشعابات درتشیع و رفتار فقهای شیعه از دوران غیبت تا مشروطه درباره امر حکومت موضوع بخش یکم این مقاله بود. در بخشهای دوم و سوم نظریه ولایت فقیه مورد نقد قرار گرفت و اینک توجه شما به ادامه نقد نظریه ولایت فقیه جلب میشود.
|
تشیع در دوران غیبت (۳)
دوشنبه, 1390-12-01 02:01
صالح نظری
صالح نظری − در قسمت اول و دوم به موضوع انشعابات درتشیع و رفتار فقهای شیعه از دوران غیبت تا مشروطه درباره امر حکومت پرداخته شد و نظریه ولایت فقیه مورد نقد قرار گرفت و اینک توجه شما به ادامه نقد نظریه ولایت فقیه جلب میشود. |