خانه | جامعه | حقوق انساني ما

پرونده شیرکو معارفی در اجرای احکام

جمعه, 1390-02-09 17:09
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

محسن کاکارش - شیرکو معارفی زندانیان سیاسی کرد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه با خدا از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز به اعدام محکوم شده است. این زندانی سیاسی در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ در میان مرز ایران و عراق، در حالی که قصد داشت از کردستان عراق به ایران بازگردد، بازداشت شد.

حکم وی در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور تایید شده و اخیراً نگرانی‌ها در بین فعالان مدنی و حقوق بشری نسبت به اجرای حکم این زندانی سیاسی افزایش یافته است.

شیرکو معارفی با انتشار نامه‌ای از اجرای حکم در یازدهم شهریورماه خبر داده و نوشته است: «همان طور که می‌دانید در روز دوم فروردین ۱۳۹۰ از طریق ماموران اجرای احکام زندان سقز که در واحدی به نام سایت اداری در زندان مستقر هستند به عنوان هدیه نوروزی به طور شفاهی به من ابلاغ کردند که درتاریخ ۱۱ اردیبهشت حکم به اجرا در خواهد آمد.»

در همین حال آژانس خبری موکریان خبرداد، این زندانی سیاسی از روز پنجشنبه هشتم فروردین ماه در اعتراض به وضعیت نامشخص خود در زندان دست به اعتصاب زده است.

احمد سعید شیخی، وکیل مدافع شیرکو معارفی در گفت‌وگویی کوتاه با زمانه از ارسال پرونده موکلش به اجرای احکام در روزهای اخیر خبر داد.

در این گفت‌وگو نخست از او درباره آخرین وضعیت پرونده این زندانی سیاسی پرسیده‌ام.

احمد سعید شیخی: بعد از اعلام اشتباه دادستان شهرستان سقز نسبت به رای صادره و پذیرش آن از سوی دستگاه قضایی، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه سنندج یا استان کردستان ارجاع شد. سپس پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد. متاسفانه بعد از چندماه بدون توجه به علت و جهاتی که قوه قضائیه به عنوان اشتباه در صدور رای و مخالفت آن با شرع مطرح کرده بود، حکم بدوی را تائید کرد. اکنون پرونده به دادگستری سقز برگشته و طبیعتاً باید به اجرای احکام رفته باشد، ولی رای هنوز به ما ابلاغ نشده است.

دقیقاً در چه تاریخی پرونده به اجرای احکام فرستاده شده است؟

روز ششم و هفتم (اردیبهشت ماه) به سنندج فرستاده شد. حالا کی به آنجا (سقز) رسیده، برای ما مشخص نیست.

 

اخیراً اخباری مبنی بر اجرای حکم شیرکو معارفی در روز یازدهم اردیبهشت ماه منتشر شده است. شما در این زمینه چه اطلاعی دارید؟

هر نوع خبری امکان دارد منتشر بشود و اخبار هم به اقتضای ذاتی خودشان قابل تائید و تکذیب هستند، اما بنده هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم. بنابراین به موجب قانون، باید هم نحوه اجرا و زمان آن و هم دادنامه‌ای که از دیوان صادر شده به ما ابلاغ بشود. چون این دو مورد انجام نشده بود به نظرم نمی‌تواند خبر صحت داشته باشد. چرا که معتقدم دستگاه قضایی خلاف قانون عمل نمی‌کند.

 

پس به باور شما، با توجه به این شرایط اجرای حکم جدی است؟

 

به هر حال در این وضعیت یک حکم قطعی وجود دارد. بعد از تشریفات قانونی، مثل ابلاغ و تعیین زمان اجرا می تواند (حکم) قابل اجرا باشد. اگرچه اصل حکم با توجه به این‌که ریاست محترم قوه قضاییه فرمودند و کتباً نوشتند خلاف شرع است، به نظر من مجدداً باید رسیدگی بشود.

 

گفته می شود که شیرکو معارفی دست به اعتصاب غذا زده است. شما چه اطلاعی در این زمینه دارید؟
به صورت تلفنی با وی حرف زدم. وضعیت خوبی دارد. روحیه اش خوب بود. البته بنده هم شنیده‌ام، ولی اطلاعی در این خصوص ندارم.

 

با توجه به تجربیاتی که دارید، پیش‌بینی شما در مورد سرنوشت این پرونده چیست؟

اولاً فرصتی نبوده نامه ای که از دیوان عالی صادر شده به ما ابلاغ بشود. وانگهی تعطیلات آخر هفته است. تهران و دستگاه قضایی تعطیل است. قطعاً این موضوع باید به نظر رئیس و معاون محترم قوه قضاییه برسد. چون خودشان اعلام کننده اشتباه بودند و پذیرفتند با شرع مخالفت دارد. به نظر من باید مجدداً دستور رسیدگی بدهند.

در نظر دارید برای نجات جان موکل‌تان چه اقدامی انجام بدهید؟

همان راهی که عرض کردم. ما مجدداً موضوع را به اطلاع رئیس و معاون محترم قوه قضائیه می‌رسانیم. من فکر می‌کنم از بنده وکیل و خانواده متهم هم خودشان را بیشتر مسئول بدانند که رای خلاف شرع و قانون صادر و اجرا نشود. بنده به وظیفه وکالتم عمل کردم و ادامه می‌دهم تا جایی که بتوانیم و راه داشته باشد.

Share this
Share/Save/Bookmark

نباید اعدام شود. لطفاً هرکس میتواند به لغو این حکم یا حد اقل به تأخیر آن کمک کند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما