یاسر میردامادی
احمد قابل و شریعتِ عقلانی
چهارشنبه, 1391-08-03 00:07
شیرین هانتر
برگردان:
یاسر میردامادی
یاسر میردامادی − احمد قابل، فقیهِ نواندیش، نویسنده و منتقد سیاسی در طول عمر کوتاه خود، میراثِ درخوردرنگی از نگاه نواندیشانه و اصلاحگرانه به سنت فقهی اسلام، از خود بر جای گذاشت. او از جمله روشنفکران دینیای بود که معتقد بود اسلام را بدون تجدیدنظر حداکثری در الاهیاتِ آن (تصویر رایج از خداوند، نبوت، امامت و...) و با تجدید نظر کلی در اصول فقه و نهایتاً تجدید نظرهایی جزیی در الاهیاتاش میتوان با جهان جدید و عقلانیت حاکم بر آن سازگار کرد.
|
درباره الاهیات سلبی (۲)
جمعه, 1391-06-03 00:27
گفتوگوی بابک مینا با یاسر میردامادی
بابک مینا − الاهیات سلبی چیست و چه تفاوتی با الاهیات ایجابی دارد؟ گفتوگو درباب الاهیات سلبی با یاسر میردامادی با این پرسش آغاز شد. |
درباره الاهیات سلبی (۱)
جمعه, 1391-05-27 19:10
گفتوگوی بابک مینا با یاسر میردامادی
بابک مینا ـ الاهیات سلبی یا تنزیهی یکی از انواع بارور و البته بحثانگیز الاهیات بوده است. این نوع الاهیات همواره با شماری از پرسشهای شناختشناسانه و هستیشناسانه درگیر بوده است و از این رو هم از فلسفه برای بسط خود بهره گرفته و هم پرسشهایی اساسی پیش روی فلسفه قرار داده است. |
خاستگاههای اسلام
سه شنبه, 1391-02-12 17:27
گفتوگوی کریستین مایر با یوزف فان اِس، اسلامشناس آلمانی
برگردان:
یاسر میردامادی
یاسر میردامادی − چندین سال قبل، انتشار ترجمهی فارسی کتاب «مکتب در فرایند تکامل» جنجالی در ایران به پا کرد. مدرّسی طباطبایی، اسلام شناس ایرانی مقیم امریکا، در این کتاب نشان داده بود که آنچه به عنوان «تشیّع اثنیعشری» مشهور است، برساختهای تاریخی (historically constructed) است، یعنی در طیّ زمان و در پاسخ به نزاعها، کنشها و واکنشهای مختلف، و از میان امکانهای متفاوتی که از نظر تاریخی پیشروی افراد بوده، شکل گرفته است. |
مرگ خاموش فیلسوف کثرتانگار
سه شنبه, 1391-01-15 23:52
یاسر میردامادی، پژوهشگر دین و فلسفه
یاسر میردامادی − بیستم بهمن ماه ۱۳۹۰ خورشیدی (نهم فوریه ۲۰۱۲ میلادی) جان هیک (John Hick)، فیلسوف دین و الاهیدان برجسته انگلیسی در سن نود سالگی در گذشت. طی بیش از پنجاه سال گذشته، آرای دینشناسانه او بحثهای فراوانی در میان محافل فکری سراسر جهان برانگیخته بود و بدین سان به عنوان اثرگذارترین فیلسوف دین نیمه دوم قرن بیستم (در سنّت فلسفه تحلیلی) شناخته شده بود. |