بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Friday, March 06, 2020 01:07

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

جامعه مدنی

کاوه کرمانشاهی: فرار فعالان به علت حمله به جامعه مدنی

جمعه, 1391-10-01 06:06
See video

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که در روز ۱۷ دسامبر منتشر کرد، می‌گوید از زمان سرکوب‎هائی که به دنبال انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، عرصه جامعه مدنی در ایران تنگ‌تر شده است. سه سال و نیم پس از آنکه نیروهای امنیتی تظاهرات ضد دولتی و اکثراً آرام مردم را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب نمودند، صد‌ها تن از فعالان از ترس آزار و اذیت و بازداشت در وطن، در جستجوی پناهگاهی موقت در کشور همسایه، ترکیه و کردستان عراق برآمده‌اند.

 

منبع: دیدبان حقوق بشر 

Share/Save/Bookmark

عادت به فاجعه

یکشنبه, 1391-09-19 19:01
حمید مافی

حمید مافی - آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه آخرین خبر ناگواری بود که هفته گذشته منتشر شد، آن هم در شرایطی که رسانه‌های عمومی ایران همچنان پیگیر کشف راز کشته شدن ستار بهشتی وبلاگ نویس منتقد حاکمیت در بازداشتگاه هستند. پیش‌تر از این دو نیز، پرونده کشته شدن دانش آموزان اعزامی به اردوی راهیان نور بدون روشن شدن همه ابعاد آن و پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری مقامات دولتی، به گذر زمان سپرده شد تا به مرور از اذهان عمومی جامعه پاک شود.

Share/Save/Bookmark

دیکتاتورها باهوش‌تر از آنند که فکر می‌کنید

پنجشنبه, 1391-04-22 01:04
کریستین کاریل
برگردان: 
نعیمه دوستدار

کریستین کاریل − معمولا دیکتاتورها را احمق یا دست‌کم دیوانه می‌دانند. معمر قذافی یک دیوانه رجزخوان بود، با نوعی سبک مسخره در مد و شیوه لباس پوشیدن. کیم جونگ ایل، موهایش را عجیب و غریب درست می‌کرد و عاشق شعارهای فراواقعی بود. ژنرال‌های برمه هم دیکتاتورهایی بودند که در تصمیم‌گیری‌های کلان‌شان با طالع‌بین‌ها مشورت می‌کردند و بی‌درنگ و بی‌ملاحظه، به مردم شلیک می‌کردند.

 
Share/Save/Bookmark

تحریم و دموکراسی

یکشنبه, 1391-04-18 18:04
اسماعیل جلیلوند

اسماعیل جلیلوند − این روزها شاید هیچ واژه‌ای به اندازه تحریم در گفت‌وگوهای روزمره مردم ایران به کار نرود. در جامعه، آثار تحریم‌ها در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل مشاهده است. این در حالی است که عده‌ای تحریم‌ها را فرصتی برای ایجاد شکاف در ساختار قدرت و غرق شدن حکومت در باتلاق ناکارآمدی می‌دانند. اما تحریم‌های همه جانبه مخالفانی نیز دارند و نظر اکثر این مخالفان معطوف است بر اثرات منفی تحریم‌ها بر قشرهای آسیب پذیر جامعه و ناکارآمد بودن این فشارهای اقتصادی در تغییر منش و روش حکومت جمهوری اسلامی.

 
Share/Save/Bookmark

مؤسسه کنشگران داوطلب و جریمه پانصد و پنجاه هزار یورویی

پنجشنبه, 1390-10-22 18:17
سارا روشن

سارا روشن - پس از گذشت پنج سال از تعطیلی "مؤسسه کنشگران داوطلب"، دادگاه انقلاب اسلامی روز ۱۵ دی ۱۳۹۰ سهراب رزاقی، مدیریت این مؤسسه را به ۲۰ سال زندان و پانصد و پنجاه هزار یورو جریمه نقدی محکوم کرد.

Share/Save/Bookmark

هراس حکومت ایران از جامعه مدنی

چهارشنبه, 1390-10-21 05:53
حمید مافی
دولت جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین اقدامش برای حذف نهادهای صنفی و مدنی، حکم به انحلال و غیرقانونی بودن خانه سینما داده است. همزمان با انتشار خبر انحلال خانه سینما، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، سهراب رزاقی از فعالان سازمان‌های غیردولتی در ایران را به بیست سال حبس محکوم کرد.
Share/Save/Bookmark

حکم ۲۰ سال زندان برای یک فعال مدنی

پنجشنبه, 1390-10-15 13:09

سهراب رزاقی، فعال مدنی و استادسابق دانشکده علامه طباطبایی از سوی دادگاه به ۲۰ سال زندان و ۵۵۰ هزار یورو جریمه نقدی محکوم شد.

Share/Save/Bookmark

گفتمان بخشش و حکومت قانون

چهارشنبه, 1390-10-14 23:16
نیلوفر شیدمهر

نیلوفر شیدمهر - در ماه‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری در مسیر واکاوی رویدادهای ۳۳ ساله‌ گذشته و شروع یک روند دادرسی و بازپرسی بین‌المللی برای مجازات عاملان و آمران جنایت‌ها و نقض‌های فاحش و مستمر حقوق بشر در ایران صورت گرفته است.

Share/Save/Bookmark

پياده‌رو به جای خيابان

شنبه, 1390-04-04 18:37
امين سرخابی

 امين سرخابی- پس از بالا رفتن تب اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی- که بیشتر در محافل روشنفکری و سياسی ايرانيان، به نداشتن جامعه مدنی و آگاهی سياسی محکوم بودند- در يک سال اخير دیدگاه‌ها مسیری ديگر به خود گرفته و موج اعتراض‌های خيابانی این کشورها را به خبرسازترين کشورهای منطقه تبديل کرده است.

 

نتيجه اين اعتراض‌ها هرچه باشد مهم نيست. آن‌چه مهم است خود اعتراض و حضور در خيابان است که بی‌گمان تاثيرگذارترين کنش سياسی است که به تغييرات بنيادين تبديل می‌شود و برکسی نيز پوشيده نيست که آرزوی هر سازمان سياسی اپوزیسيونی به خيابان آوردن مردم برای شرکت در اعتراضی گسترده است. در ايران، پس از اعتراض‌های گسترده مردم در خيابان‌ها سرانجام در ۲۲ خرداد امسال شاهد بيشترين حضور در پياده‌روها بوديم.

Share/Save/Bookmark

میدان بسان صحنۀ کنش سیاسی

شنبه, 1390-01-27 14:03
محمدرفیع محمودیان
محمدرفیع محمودیان − میدان، در قاهره، صنعا و منامه، نقشی ویژه در مبارزۀ سیاسی توده‌ها علیه دولتهای خودکامه پیدا کرده است. میدان محل گردهمایی درازمدت توده‌های مبارز شده است، اما نقشی مهمتر از مکانی جغرافیایی ایفا می‌کند.
میدان شکلی نو از مبارزه و شیوه‌ای نو در زمینۀ سازماندهی نیرو را ممکن ساخته است. مهمتر از آن، میدان صحنۀ شکل‌گیری نوعی سیاست متفاوت است.
 
Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما