پرویز جاهد
هوشنگ کاووسی، فیلمفارسی و نقد فیلم در ایران
جمعه, 1392-01-02 22:27
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با درگذشت دکتر هوشنک کاووسی، سینمای ایران یکی از قدیمیترین و سرشناسترین منتقدان سینمایی خود را از دست داد. |
بهترینها و بدترینهای اسکار
چهارشنبه, 1391-12-09 22:31
پرویز جاهد
پرویز جاهد - سرانجام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا، از میان ۹ فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال، فیلم «آرگو» ساخته بن افلک را برگزید. انتخابی سؤالبرانگیز که بحثهای بسیاری را در مورد ماهیت این جایزه و تصمیم اعضای آکادمی پیش کشیده است. |
زيباییشناسی قتل و خشونت در « قيصر»
شنبه, 1391-11-28 02:09
پرویز جاهد
پرویز جاهد - زیباییشناسی قتل در فیلم «قیصر» قابل توجه است. صحنههای قتل با دقت و مهارت خاصی طراحی و اجرا شده است. |
«قیصر» و ظهور قهرمانان ستیزهجو و تیرهبخت
جمعه, 1391-11-20 00:34
پرویز جاهد
پرویز جاهد - بر این باورم که بازخوانی فیلم «قیصر» و فیلمهای کلاسیک دیگر سینمای ایران، یک ضرورت مهم امروز است و روشنگر بسیاری ازکجفهمیها و برداشتهای نادرست تاریخی خواهد بود. |
لمپنیسم در فیلمفارسی
چهارشنبه, 1391-11-11 01:41
پرویز جاهد
پرویز جاهد - ژانر جاهلی که در فرهنگ سینمایی ایران از آن گاهی با عنوان «سینمای کلاه مخملی» یا «سینمای لمپنی» یاد میشود، یکی از خالصترین و منحصر بهفردترین ژانرهای سینمایی در ایران است که نمونه آن را در هیچ کشور دیگری نمیتوان سراغ کرد. |
تصویر زن ایرانی در فیلمفارسی
دوشنبه, 1391-10-04 02:39
پرویز جاهد
پرویز جاهد – فیلمفارسی چگونه زن ایرانی را تصویر کرده؟ آیا تصویر زن ایرانی، چه سنتی و چه مدرن، بهدرستی در فیلمفارسی ساخته و پرداخته شده است؟ |
تصویر شهر در فیلمفارسی – ۲
سه شنبه, 1391-09-14 10:49
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با تغییر فضای سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۱۳۴۰ و رشد فرهنگ شهری و مدرن و حل شدن روستاییان مهاجر در دل شهر و تقسیمبندی پایتخت به شمال شهر و جنوب شهر، فیلمفارسی و تمها و فضاهای آن نیز تغییر کرد و بهتدریج با فضای جدید جامعه منطبق شد. |
تصویر شهر در فیلمفارسی - ۱
سه شنبه, 1391-09-07 00:37
پرویز جاهد
پرویز جاهد - فیلمفارسی، هرچند ناآگاهانه، بیانگر تناقضات جامعه ایران و تضادهای میان ارزشهای سنتی و باورهای مدرن بود. |
تضاد سنت و مدرنیته در فیلمفارسی - ۲
یکشنبه, 1391-08-21 00:40
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با رشد شهرنشینی و تقسیمبندی شهر (بهویژه تهران به عنوان پایتخت ایران)، به شمال و جنوب و تغییر بافت جمعیت شهری، سازندگان فیلم فارسی برای جلب مخاطبان جدید، به تضادها و تفاوتهای ظاهری فرهنگی این مناطق توجه کرده و آن را به سطحیترین شکل ممکن در فیلمهای خود منعکس کردند. آنها با خلق شخصیتهای سنتی، متعصب و ضد غربی، در مقابل فرهنگ بالاشهری که بیانگر تمایلات لایههای مدرن و متمایل به غرب جامعه بود موضع گرفتند. |
تضاد سنت و مدرنیته در فیلفارسی - ۱
یکشنبه, 1391-08-14 10:09
پرویز جاهد
پرویز جاهد - سینما در آغاز قرن بیستم در ایران، بهعنوان پدیدهای مدرن وارد جامعهای بسته و سنتی شد که بهشدت پایبند ارزشهای اخلاقی و مذهبی ضد مدرن بود. سینما بهعنوان مهمترین اختراع قرن بیستم و تأثیرگذارترین رسانه مدرن، در ذات خود پدیدهای ویرانگر بود که همه ارزشهای اخلاقی و فکری مقدس و خدشهناپذیر جهان کهنه را هدف قرار داده بود. |