فریدون جیرانی
تصویر شهر در فیلمفارسی – ۲
سه شنبه, 1391-09-14 10:49
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با تغییر فضای سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۱۳۴۰ و رشد فرهنگ شهری و مدرن و حل شدن روستاییان مهاجر در دل شهر و تقسیمبندی پایتخت به شمال شهر و جنوب شهر، فیلمفارسی و تمها و فضاهای آن نیز تغییر کرد و بهتدریج با فضای جدید جامعه منطبق شد. |
تضاد سنت و مدرنیته در فیلفارسی - ۱
یکشنبه, 1391-08-14 10:09
پرویز جاهد
پرویز جاهد - سینما در آغاز قرن بیستم در ایران، بهعنوان پدیدهای مدرن وارد جامعهای بسته و سنتی شد که بهشدت پایبند ارزشهای اخلاقی و مذهبی ضد مدرن بود. سینما بهعنوان مهمترین اختراع قرن بیستم و تأثیرگذارترین رسانه مدرن، در ذات خود پدیدهای ویرانگر بود که همه ارزشهای اخلاقی و فکری مقدس و خدشهناپذیر جهان کهنه را هدف قرار داده بود. |
فیلمفارسی و مخاطبان آن
چهارشنبه, 1391-07-12 00:45
پرویز جاهد
پرویز جاهد - تماشاگر ایرانی در فیلمفارسی چیزهایی را جستوجو میکرد که نمونه آنها را در فیلمهای خارجی روی پرده نمیدید. فیلمفارسی، بیانگر آرزوها، امیدها و شوقهای مردمی بود که به دنبال خوشبختی و رهایی از فقر و فلاکت بودند و آن را در زندگی واقعی و روزمره خود نمییافتند. |
طبقهبندی مخاطبان فیلمفارسی
چهارشنبه, 1391-06-29 02:06
پرویز جاهد
پرویز جاهد - «وقتی فردین دعوا میکند و با مردانگی کافه را به هم میریزد، من خودم را روی پرده سینما میبینم و تصور میکنم که این منم که برای دفاع از یک زن یا چند تا آدم بیدست و پا دارم کافه را به هم میریزم و مثل شیر میجنگم.» |