مجید محسنی
تصویر شهر در فیلمفارسی – ۲
سه شنبه, 1391-09-14 10:49
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با تغییر فضای سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۱۳۴۰ و رشد فرهنگ شهری و مدرن و حل شدن روستاییان مهاجر در دل شهر و تقسیمبندی پایتخت به شمال شهر و جنوب شهر، فیلمفارسی و تمها و فضاهای آن نیز تغییر کرد و بهتدریج با فضای جدید جامعه منطبق شد. |
تضاد سنت و مدرنیته در فیلمفارسی - ۲
یکشنبه, 1391-08-21 00:40
پرویز جاهد
پرویز جاهد - با رشد شهرنشینی و تقسیمبندی شهر (بهویژه تهران به عنوان پایتخت ایران)، به شمال و جنوب و تغییر بافت جمعیت شهری، سازندگان فیلم فارسی برای جلب مخاطبان جدید، به تضادها و تفاوتهای ظاهری فرهنگی این مناطق توجه کرده و آن را به سطحیترین شکل ممکن در فیلمهای خود منعکس کردند. آنها با خلق شخصیتهای سنتی، متعصب و ضد غربی، در مقابل فرهنگ بالاشهری که بیانگر تمایلات لایههای مدرن و متمایل به غرب جامعه بود موضع گرفتند. |