فیلم
"بی گناهی مسلمانان" و فلسفهی لیبرال
جمعه, 1391-07-14 10:31
نوید یوسفیان
نوید یوسفیان – موضوعی جون ساخته شدن فیلمی موهن به مقدسات اسلامی و به تبع آن واکنشهای خشونت آمیز مسلمانان، در چند سال اخیر به شکلهای مختلف تکرار شده است. وقایعی از این دست همانند ماجرای آهنگ شاهین نجفی و برهنگی گلشیفته فراهانی معمولا در چهارچوبی حقوقی مورد بررسی قرار میگیرند و با طرفداری از حدی از آزادی بیان در یک سو و یا توصیه به محافظه کاری برای پیشگیری از وقوع نزاع در سوی دیگر پایان میپذیرند. اما این وقایع با ادبیات فلسفهی سیاسی نیز قابل بررسی هستند.
|
ترور و نگرانی عمومی در افغانستان
سه شنبه, 1391-06-28 13:09
گفتوگوی شهزاده سمرقندی با دو روزنامهنگار محلی
شهزاده سمرقندی − صبح روز سه شنبه ۲۸ شهریور (۱۸ سپتامبر) در شهر کابل زنی با جلیقه انفجاری بر تن، در یکی از جادههای پر رفت و آمد فرودگاه کابل خود را منفجر کرد. این انفجار باعث کشته شدن دستکم سیزده نفر از اتباع خارجی شد.
|
اگر محمد بود چه میکرد؟
دوشنبه, 1391-06-27 18:20
امید صافی، استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه کارولینای شمالی
برگردان:
نعیمه دوستدار
امید صافی − عواقب پخش فیلم تبلیغاتی سراسر نفرت درباره پیامبر اسلام با نام "بیگناهی مسلمانان" به دنبال حمله به سفارت آمریکا در مصر و لیبی، همچنان در سراسر دنیا ادامه دارد. در توهینآمیز بودن این فیلم تردیدی نیست، چرا که در این فیلم پیامبر اسلام یک فرد زنباره، نادان، منحرف جنسی و همجنسگرا توصیف میشود (هرچند این مورد آخر خود نشانهای از همجنسگرا هراسی سازندگان است). همچنین، تردیدی نیست که کشتن چهار آمریکایی شامل سفیر آمریکا کریستوفر ایتیونز، با هر مقیاسی اقدامی ظالمانه و بربری است.
|
معمای فیلم تحریک آمیز و تجهیز اسلامگرایان افراطی
جمعه, 1391-06-24 10:39
علی افشاری
علی افشاری − انتشار کلیپی از فیلمی به نام "بیگناهی مسلمانان " در کانال "یوتیوپ" منجر به انفجار خشم گروههایی از مسلمانان و بروز احساسات ضد امریکایی در برخی از کشورهای اسلامی شد.
|
داستان سینمایی و حقیقت فلسفی
جمعه, 1391-03-05 01:33
امیر گنجوی
امیر گنجوی –بحث از فلسفه و استفاده کردن از گفتمانهای فلسفی در نقدِ فیلم امری تلف کننده وقت نیست و به واسطهی محدودیتهای زبانیِ خاصِ سینما یکی از ملزومات اصلی درک و شناخت بهتر از یک فیلم است. این نکته فشرده بخشِ اول این نوشتاراست. اینک به طور خاص با بررسی محدودیتها و پتانسیلهای سینما در مقایسه با گفتمان فلسفی، سعی خواهد شد که حدود ارتباطِ فلسفه وسینما مشخصتر گردد. |
طرح مسئله رابطه فلسفه و سینما
چهارشنبه, 1391-02-27 20:26
امیر گنجوی
امیر گنجوی − چندی پیش با گروهی از دوستانِ علاقهمند به سینما به تماشای فیلم "روانی" آلفرد هیچکاک نشستیم. در گفتوگوی پس از پایان فیلم یکی از دوستان اشارهای به نظرات اسلاوُی ژیژک، فیلسوف معروف معاصر، درباره این فیلم کرد. ازجمله این نکته مطرحشد که در هتلِ سه طبقهی فیلم هر طبقه را میتوان نمادی از مفاهیم فرویدی "نهاد، خود و فراخود" دانست. |
رهبر + موش و گربه = پارازیت
چهارشنبه, 1390-12-03 00:49
بهمن طاوسی، نویسنده و فیلمساز ساکن مونترال
بهمن طاوسی − این نوشته به سر گذشت مونتاژ در قرن بیستم میپردازد و با بر رسی نمونههایی از تئاتر، سینما، و تلویزیون به عنوان عرصههای حضور رسمی مونتاژ، مواجۀ موضوع را با قدرت سیاسی مورد مطالعه قرار میدهد. در این بین برنامه هفتگی آشنای "پارازیت" (صدای آمریکا) نزد ما ارائهگر درک مشخصی است از مونتاژ که مشخصا با زمینۀ قدرت سیاسی، در اینجا قدرت حاکم در ایران، و همچنین با متن و زمینه قرن بیستم، به عنوان خاستگاه مونتاژ امروزی، ارتباطی تنگاتنگ دارد. |
بنابراین…
جمعه, 1390-08-13 00:42
برگردان:
اکبر فلاحزاده
اکبر فلاحزاده − "فیلم سوسیالیسم" آخرین فیلم ژان لوک گدار بهترین فیلم او نیست، اما بهترین مثال است برای آنکه نشان دهد گدار در هشتاد سالگی هم هنوز زنده و سر حال است. در کنار تحسین دوستداران گدار، انتقادات زیادی نیزبه این فیلم وارد شده: عدهای آنرا بی سرو ته، و عدهای مجموعهای فیلمهای بریده بریده و پر از شعارها سطحی سیاسی دانستهاند. با این حال حتی سخت گیرترین منتقدان هم فیلم را دیدنی یافتهاند. همه میدانند که آنچه گدار میسازد به دیدنش میارزد. نو آوریهای گداردر سینمای موج نو، بعلاوه مبارزه پر شورش با سرمایه داری ومقاومتش در جنبش دانشجویی سال ۱۹۶۸، به حد کافی برایش اعتبار دست و پا کرده که با این یا آن فیلم ضعیف بی اعتبار نشود. |