قومیت
جداییطلبی یک عقب گرد تاریخی است
جمعه, 1391-07-07 12:41
کورش عرفانی
کورش عرفانی − استبداد روح پویش و دورنگری را میکشد و انسانها را دچار نزدیکبینیهای فرهنگی و سیاسی میسازد. دیوارها، فیلترها، ممیزی ها، سانسورها و خط قرمزها سبب میشود که گسترهی دگرواربینی آدمها محدود باشد و آنان نتوانند شکلهای نوتری از حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای خود و جامعه تصور کنند. استبداد اندیشه و سنجشگری را میخشکاند، دایرهی وجودی فرد و جامعه را تنگ میسازد و مردمان را به حداقلگرایی، عادتگرایی و پیروی از کلیشههای مادونِ عادی وادار میکند.
|
|
حقوق فردی و حقوق جمعی؛ شرح اندیشه سیاسی کیملیکا و نگاهی به وضعیت ایران
جمعه, 1391-05-13 11:42
میثم بادامچی
میثم بادامچی – یک بنیاد بارز لیبرال- دموکراسی تعهد به آزادیهای فردی و برابری است. قانون اساسی نظامهای لیبرال-دموکراتیک، مثلا آمریکا یا کانادا یا بسیاری کشورهای اروپایی، حاوی منشور حقوقی است که در آن آزادیهای مدنی و سیاسی پایه برای همه شهروندان، فارغ از گروههای اجتماعی و قومیتی که بدان تعلق دارند، تضمین میشود.[1] |
نقش تاریخ در تمامیت ارضی و نقدی بر نظریه کسروی در مورد زبان آذری
جمعه, 1391-05-06 11:09
میثم بادامچی
میثم بادامچی − یکی از پرسشهای مهمی که در برابر نظریهای در مورد حقوق اقلیتهای قومی/ملی از قبیل نظریه کیملیکا قرار دارد، پاسخ دادن به این مسئله است که بر اساس آن چه چیزی میتواند تمامیت ارضی یک کشور و اتحاد اجتماعی گروههای مختلف قومی/ ملی را در آن کشور معین تضمین کند؟ |
ریشههای افول بحث حقوق اقلیتها پس از ۱۹۴۵ و نکاتی مرتبط با ایران
جمعه, 1391-04-30 10:48
میثم بادامچی
میثم بادامچی − با مروری بر کتابهای نظریه سیاسی لیبرال قرن بیستم در مییابیم که در دوران پس از پایان جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ سرد در آغاز دهه نود میلادی در بحث نظری در مورد حقوق اقلیتها آشکارا کمرونق بوده است. |
مسلمان یا فارس؟ ذاتگرایی به مثابه مانعی برای بسط گفتوگو در مورد حقوق اقلیتها
جمعه, 1391-04-23 11:32
میثم بادامچی
میثم بادامچی − این نوشتار بر این پیشفرض استوار است که اقلیتهای قومی/ملی ایرانی برای احقاق حقوق قومی/ملیشان بهتراست با مردم فارسزبان وارد گفتوگو شوند و حساسیتها و نیازها و مطالبات خود را به گوش ایشان به عنوان یک ترکیب جمعیتی مهم که از قضا سهم مهمی هم در مراکز قدرت در دوران ظهور دولت مدرن در ایران دارد، برسانند. بدون ایجاد یک گفتوگوی گسترده و همهجانبه بسط گفتمان احقاق حقوق اقوام/ملل غیر فارسزبان بر بستری لیبرال-دموکراتیک میسر نخواهد شد و محتملا بسیار سخت به نتیجه مطلوب میرسد. |
بررسی حقوق اقلیتهای قومی/ملی در سنت سوسیالیستی، با نگاهی به ایران
جمعه, 1391-04-16 02:15
میثم بادامچی
میثم بادامچی − در ایران از قدیم الایام و شاید از سرآغاز مواجهه ایرانیان با مدرنیته چپها بیش از سایرین به مسئله حقوق اقوام یا انواع فدرالیسم یا سیستمهای عدم تمرکز پرداخته اند. از طرف دیگرایران به مدت هفتاد سال با شوروی سابق به عنوان یکی از خاستگاههای نوع خاصی ازسوسیالیسم، یعنی سوسیالیسم روسی، مرز مشترک داشته است و امروز برخی از همسایگان شمالی ایران در واقع کشورهائی هستند که از شوروی سابق استقلال یافتهاند و هنوز بعضا به نحوی میراثدار فرهنگی آناند. |
حقوق اقلیتهای قومی/ملی در نظریه لیبرال قرن نوزدهم
جمعه, 1391-04-09 02:03
میثم بادامچی
میثم بادامچی − تا جایی که نگارنده مطلع است در ایران مسئله حقوق اقلیتهای قومی و ملی در بحثهای نظری روشنفکران دموکراسی خواه از آغاز مواجهه ایرانیان با اندیشه سیاسی جدید در قرن نوزدهم، تا به امروز تقریبا نادیده انگاشته شده است. |
ایران کشوری چندقومیتی است یا چندملیتی؟
جمعه, 1391-04-02 00:36
میثم بادامچی
میثم بادامچی – ویل کیملیکا، فیلسوف سیاسی کانادایی که یکی از برجستهترین نظریهپردازان معاصر در زمینه حقوق اقلیتهای ملی/قومی است، در کتاب" شهروندی چند فرهنگی : یک نظریه لیبرال در مورد حقوق اقلیتها" میان دو نوع تنوع فرهنگی (به عنوان ریشه چندفرهنگی بودن یک حکومت) تفکیک قائل میشود: اولین نوع چندفرهنگی بودن، تکثر فرهنگی نتیجۀ پدیدۀ چندملیتی بودن یک حکومت است.
دومین نوع چندفرهنگی بودن، تکثر فرهنگی نتیجۀ پدیدۀ چندقومیتی بودن است.
|
کیملیکا و احیای طرح حقوق اقلیتهای ملی/قومی در فلسفه سیاسی
جمعه, 1391-03-19 03:37
میثم بادامچی
میثم بادامچی − ویل کیملیکا، استاد دانشگاه کوئینز کانادا، یکی از برجستهترین فیلسوفان سیاسی معاصر در مسئله حقوق اقلیتهای ملی/قومی است. آثار کیملیکا به ۳۲ زبان دنیا ترجمه شدهاند.[1] مشخصه بارز کیملیکا آن است که در آثارش کوشش کرده است در چارچوب فلسفه سیاسی لیبرال نظریهای جدید برای حقوق اقلیتهای قومی/ملی ارائه دهد و بی توجهی به مسئله حقوق اقلیتهای قومی در سنت نظریه سیاسی لیبرال در فاصله سالهای پایان جنگ جهانی دوم و ابتدای دهه نود میلادی را با پروژه اش جبران کند. |