شکوفه تقی
رواندرمانی در قصههای عامیانه
شنبه, 1391-09-18 11:45
شکوفه تقی
شکوفه تقی - در قصههای عامیانه مانند جریان حوادث در عالم واقع، با زنان و مردانی ملاقات میکنیم که به دلیل برخورداری از نشانههای قدرت، یا دچار شدن به وهم خود بزرگپنداری، همواره دیگران را در حال توطئه نسبت به خود فرض میکنند و کوچکترین «بیحرمتی» نسبت به خود را به شدیدترین شکل پاسخ میدهند. حال آنکه حق خود میدانند به هر گونه که بخواهند حریمشکنی کنند و آن را ترجمهی عظمت خود بدانند. از این رو در کتاب قانون شخصی خود، که اغلب نانوشته است، مجازاتهای سنگین و مرگ ارزان، برای کسانی که خلاف میل آنها عمل کرده، وضع و در صورت توان اجرا میکنند. |
اسطورهی همای و شاهبانوان ایرانی
دوشنبه, 1391-08-08 15:43
شکوفه تقی
شکوفه تقی - همای در فرهنگ ایرانیان هم نام مرغ سعادت است و هم نام شاهبانویی اساطیری در قبل از اسلام. همانطور که مرغ همای صورتی ترکیبی از چند حیوان و پرنده دارد، شاهبانوی همای، نیز ترکیبی از چندین شاهبانوی هخامنشی است. |
بنمایههای فرهنگی زنستیزی و دیوانگاری زنان در ایران
چهارشنبه, 1391-05-04 05:53
شکوفه تقی
شکوفه تقی - افسانههای «هزار و یک شب» با معرفی دو پادشاه: شاهزمان و شهریار که با هم برادرند آغاز میشود. در نخستین داستان کتاب میخوانیم که ایندو برادر همسرانشان را دوست داشتند، و به آنها اعتماد میکردند. اما رفتار خیانتکارانه همسران باعث تغییر روحیه آنان شد. |
بنیانهای فرهنگی حاکمیت و درندهخویی در ایران
سه شنبه, 1391-03-30 10:09
شکوفه تقی
شکوفه تقی - رقابت و میل غلبه بر رقیب، یکی از عوامل ظهور درندهخویی در انسان است. در قصهها و تاریخ میتوان دید زن یا مرد با رقیب جنسی، عاطفی، یا رقیب قدرت خود، به شرط احساس خطر، میتواند به سبعترین شکل رفتار کند. |
حقوق جنسی و قدرت اجتماعی
جمعه, 1391-02-29 10:27
شکوفه تقی
شکوفه تقی- قصههای مردمی یکی از منابع غنی برای شناخت وضعیت زنان و مسائل جنسیتی ایشان در گذشته، بهخصوص در جوامع سنتی است. از آنجایی که قصههای عامیانه معمولاً ابزاری برای آموزش کودکان، یا سرگرمی بزرگسالان بوده، و در آنها از زبان استعاری استفاده شده، معمولاً قصهگو برای بیان مطالب دستش بازتر بوده است. از این رو در مطالعهی نمادها و بنمایههای قصهها، میتوان بسیاری از حلقههای گمشده تاریخی و روابط اجتماعی را یافت. |
قداست دوشیزگی در مذاهب بدوی
شنبه, 1391-02-16 01:40
شکوفه تقی
شکوفه تقی - آدم خدا را در آینهی خود آفرید یا خدا آدم را؟ منظور پدر-خدایی است که بیشریک بر کل ادیان بدوی و قبیلهمدار حکومت کرده است. در جامعهای که زمین عرصهی فتوحات مردانه است بعید نیست که خدا شخصیتی مردانه و نیازهایی مردانه پیدا کند. |
چهار نماد زنانه، چهار قهرمان شاهنامه
سه شنبه, 1391-01-29 10:26
شکوفه تقی
شکوفه تقی - گاو بَرمایه یا پُرمایه، سیمرغ، غُرم و کرم هفتواد، چهار نماد جانوری بخت در شاهنامه هستند، که در رابطه با زندگی فریدون، زال، اردشیر پاپکان و هفتواد، ظاهر میشوند. این نمادها که یا مادینه بوده، یا دارای مشخصات مادینه، در سه مورد با مادر، دختر و معشوق قهرمان همزادی دارند، جز مورد زال که نماد انسانی و جانوری در هم ادغام شده، به صورت سیمرغ افسانهای، که مشخصات پرورنده و ایزدبانو را دارد، ظهور میکند. |
انسان و درد غربت
جمعه, 1390-12-26 00:42
شکوفه تقی
شکوفه تقی − متکلمین، عرفا و فلاسفهی اسلامی با گرایش نوافلاطونی در این رأی که انسان غریبهای است تبعیدی، وحدت نظر دارند، در این که انسان در یک معنویت آسمانی ریشه دارد و به شادی نمیرسد مگر اینکه راه آمده را در نوردیده، به جایگاه اصلی خویش باز گردد. اختلافشان اما بر سر تعریف رابطهی انسان و خدا، علت جدایی و نحوهی برگشت او به بهشت، و تعریف کامیابی است. |
تربیت شغلی قهرمان در افسانههای ایرانی
یکشنبه, 1390-11-16 11:40
شکوفه تقی
شکوفه تقی - طبقه سوم افسانهها با درونمایه گذر قهرمان از نوجوانی به بلوغ به تعلیم و تربیت شغلی قهرمان فقیر میپردازد. این افسانهها به دو دسته تقسیم میشوند. در دستهی اول یک قهرمان و یک ضد قهرمان به موازات هم در حرکتاند. در اینجا به پدر و مادر یا خاستگاه اجتماعی آنها اشاره نمیشود. اما بهخوبی دیده میشود که هر دو جوان فقیر و در صدد کسب معاش هستند. این دو جوانگاه برادر وگاه دوست و همسفر هستند. از این دو گاه یکی راه و دیگری بیراه نامیده میشود. |
گذر آئینی قهرمانان فقیر از نوجوانی به جوانی
شنبه, 1390-11-01 17:37
شکوفه تقی
شکوفه تقی - افسانههای گذر نوجوان فقیر و رسیدن او به مردی در این مقاله به لحاظ موضوعی به پنج طبقه تقسیم میشوند. در این افسانهها آنچه در زندگی نوجوان برای گذر از کودکی به مردی اهمیت دارد کسب ثروت و موقعیت اجتماعی است. |