خانه | خبر | اخبارایران

ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار بازداشت شد

پنجشنبه, 1391-11-12 13:30
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ریحانه طباطبایی، خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه بهار بازداشت شد.

 

به گزارش تارنمای ندای سبز آزادی، مأموران امنیتی صبح امروز پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ریحانه طباطبایی، خبرنگار سرویس سیاسی روزنامه بهار را در منزلش بازداشت کردند.

 

این روزنامه‌نگار، پیش از این نیز از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تلاش برای انتخابات آزاد از راه "حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان و اصلاح شورای نگهبان، مطبوعات آزاد، احزاب آزاد و آزادی زندانیان اغتشاشات و فتنه‌گران و عدم دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد و بازگشت نظامیان به پادگان‌ها" و "تضعیف ارکان نظام جمهوری اسلامی" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

در بخش‌های دیگری از حکم صادره برای این روزنامه‌نگار، انتشار اخبار زندانیان سیاسی و دیگر اخبار اعتراضات مردمی به‌عنوان "زنده نگهداشتن جریان فتنه و برجسته کردن اخبار مربوط به محکومان جریان فتنه و متهمان حوادث پس از انتخابات" عنوان شده است.

 

مسئولان جمهوری اسلامی ايران از رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان "فتنه" ياد می‌کنند. معترضان به نتايج اين انتخابات به مدت نزديک به يک سال دست به اعتراضات خيابانی زدند و در اين مدت صدها نفر بازداشت و ده‌ها نفر کشته شدند.

 

ریحانه طباطبایی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه پاسداران در منزل پدری‌اش بازداشت شده و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند دو الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفته بود

ریحانه طباطبایی در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۸۹ از سوی سپاه در منزل پدری‌اش بازداشت شده و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند دو الف سپاه تحت بازجویی قرار گرفته بود.

 

وی پس از تحمل ۳۶ روز بازجویی در انفرادی با سپردن وثیقه ۶۰ میلیون تومانی از این زندان آزاد شد.

 

طباطبایی سابقه فعالیت در خبرگزاری سینا و مجله چلچراغ را نیز دارد.

 

تارنمای بولتن‌نیوز، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روز گذشته علی دهقان، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس اقتصادی روزنامه بهار را "عنصر رسانه‌ای نزدیک به برخی محافل جریان فتنه" معرفی کرد و نوشت وی با حکم قضایی بازداشت و روانه بازداشتگاه شد.

 

از شامگاه شنبه هفتم بهمن تاکنون شماری از روزنامه‌نگاران در ایران از جمله سلیمان محمدی، میلاد فدایی اصل، جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی، نرگس جودکی، اکبر منتجبی، صبا آذرپیک، کیوان مهرگان و حسین یاغچی نيز بازداشت شده‌اند.

 

تاکنون به جز آزادی مطهره شفیعی، خبر تأییدشده‌ای درباره آزادی سایر روزنامه‌نگاران منتشر نشده است.

 

نزدیک به ۲۰۰ تن از روزنامه‌نگاران داخل و خارج ایران روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از مسئولان قضایی ایران خواستند که روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده را به سرعت آزاد کنند.

 

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در آخرین اطلاعیه خود درباره بازداشت‌های اخیر اتهام‌زنی به خبرنگاران را شیوه‌ای تکراری در جمهوری اسلامی دانست و گفت: "اتهام «همکاری با گروه‌های ضد انقلاب» از سوی مقامات قضایی و امنیتی به روزنامه‌نگاران بازداشت شده، اتهام تازه‌ای نیست. جمهوری اسلامی همواره از این اتهام برای به سکوت وادار کردن روزنامه‌نگاران و روشن‌فکران استفاده کرده است."

 

بنابر خبرهایی که به دست گزارشگران بدون مرز رسیده، دستگیرشدگان در سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین به‌سر می‌برند.

 

دستگیری روزنامه‌نگاران ایرانی بازتاب جهانی وسیعی داشته است. در همه رسانه‌های مهم کشورهای مختلف در این مورد خبرهایی منتشر شده است. سازمان‌های مدافع حقوق بشر، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر نیز در این‌باره اطلاعیه صادر کرده‌اند.

 

عفو بین‌الملل خواهان آزادی همه دستگیرشدگان شده است. دیده‌بان حقوق بشر نیز ضمن تأکید بر این خواست، از قوه قضائیه ایران و دیگر نهادهای مسئول در این کشور خواسته است تا از حقوق روزنامه‌نگاران در این کشور، به‌ویژه در ماه‌های پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حفاظت شود.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

مگر ميتوانيد همه جوانان را بازداشت کنيد ؟!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما