خانه | خبر | اخبارایران

رشته‌های هنری دانشگاه نيز بازنگری می‌شوند

جمعه, 1390-04-17 13:13
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

 مسئول بازنگری رشته‌های هنری دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرد که ۵۳ رشته هنر بازنگری و يا تدوين می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رسول بيدرام، مسئول کارگروه بازنگری و تدوين رشته‌های هنری دانشگاه هنر اصفهان گفت اکثر رشته‌های هنری مبتنی بر تفکرات، نظريه‌ها و اصول غربی هستند و بازنگری می‌شوند.

بيدرام افزود: «اين رشته‌ها علاوه بر داشتن فرهنگ و هنر بيگانه، شاخص‌های به‌روز بودن، غنای محتوايی، نياز محوری و ارزش‌مداری را ندارند.»

وی اعلام کرد: «ارزش‌های فرهنگی و دينی در اين رشته‌ها ضعيف شده بود و به‌روز نشدن و نبود غنای محتوايی رشته‌ها از نقاط ضعفی بود که ضرورت بازنگری را در اين رشته‌ها ايجاب می‌کرد.»

رسول بيدرام گفت بر مبنای اين اصول بازنگری و تدوين رشته‌های جديد صورت خواهد گرفت.

وی در اين رابطه خبر داد که از ميان صد رشته هنری که در دانشگاه‌های ايران تدريس می‌شود، ۲۹ رشته بازنگری و ۲۴ رشته تدوين خواهند شد.

رسول بيدرام: ارزش‌های فرهنگی و دينی در اين رشته‌ها ضعيف شده بود

وی در توضيح اين تغييرات افزود: «تدوين رشته‌ها به معنای اين است که اين رشته‌ها شرح درس ندارند و در ايران هنوز در هيچ دانشگاهی تدريس نمی‌شود اما بازنگری در خصوص رشته‌هايی صورت می‌گيرد که مصوب دفتر گسترش وزارت علوم است و شرح درس هم دارند اما از عمر متوسط آنان ۲۰ تا ۳۰ سال می‌گذرد.»

عنوان‌های رشته‌های هنری که قرار است در مقطع کارشناسی ارشد تدوين شوند عبارتند از کارآفرينی گردشگری، اقتصاد شهری، کارآفرينی فرهنگی، اقتصاد هنر، تاريخ هنر، مديريت موزه، طراحی محصول، طراحی و معماری داخلی، طراحی جواهرآلات، فقه هنر، هنر تطبيقی، انسان شناسی هنر، باستان سنجی، منظر شهری، باغ ايرانی، منظر فرهنگی، مطالعات منظر، معماری منظر، فرش، هنرهای دستی با گرايش چوب، هنرهای دستی با گرايش فلزکاری، هنرهای دستی با گرايش سراميک و سفال، هنر کودکان.

رشته‌های هنری که در دوره دکتری تدوين می‌شوند، تاريخ هنر، شهرسازی اسلامی، معماری منظر، پژوهش هنر با گرايش صنايع دستی و ‌پژوهش هنر با گرايش هنرهای تجسمی هستند.

همچنين رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد در حال بازنگری؛ هنر اسلامی، پژوهش هنر، فلسفه هنر، مرمت اشياء، مرمت احياء، معماری، مطالعات معماری، برنامه‌ريزی شهری، طراحی شهری، صنايع دستی و نقاشی، اعلام شده‌اند.

در مقطع کارشناسی، رشته‌های ارتباط تصويری، هنر اسلامی، مرمت آثار تاريخی، مرمت بناهای تاريخی، معماری، شهرسازی، صنايع دستی، فرش، نقاشی و عکاسی؛ و در دوره دکتری رشته‌های پژوهش هنر، فلسفه هنر و معماری اسلامی، بازنگری می‌شوند.

تدوين و بازنگری درس‌های رشته‌های هنری در دانشگاه در حالی صورت می‌گيرد که پيش از اين آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، کامران دانشجو، وزير علوم و مسئولان وزارت علوم در طول دو سال گذشته بارها بر ضرورت تغيير علوم انسانی در دانشگاه‌های ايران تأکيد کرده‌اند و وزارت علوم در اين راه‌ها گام‌هايی نيز برداشته است.

آيت‌الله خامنه‌ای دو سال پيش، از تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود.

 

در چند سال گذشته علاوه بر انتقاد از شمار دانشجويان علوم انسانی، کتاب‌های درسی اين رشته‌ها نيز مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

وزارت علوم می‌گويد کتاب‌های درسی علوم انسانی بايد بر اساس ارزش‌های اسلامی بازنگری شود.

 

کامران دانشجو، وزير علوم نيز گفته است بازنگری در علوم انسانی «بی برو برگرد» انجام می‌شود.

وزارت علوم آبان‌ماه سال گذشته اسامی ١٢ رشته‌ای را که تا بازنگری در محتوای آن‌ها، توسعه پيدا نمی‌کنند، اعلام کرد.

 

«حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سياسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربيتی، مديريت و مديريت فرهنگی و هنری» به‌عنوان رشته‌هايی که بايد بازنگری شوند، اعلام شده است.

با اين حال در روز ۲۷ خردادماه سال جاری محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهش و فن‌آوری وزير علوم در ايران گفت تحول علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی حتا از اعزام انسان به فضا سخت‌تر است.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

شاید این باز نگری در زمینه هنر کار معقولتری باشد تا زیروروکردن ارکان علوم انسانی انهم به بهانه های واهی همچون مطرح شدن سوالاتی در مورد مفروضات دینی که گاه یایه و اساسشان به  یک طلبه بند است و هیچگونه ارتباطی با اصول اسلام هم ندارد.

اما در رشته های هنری ما ایرانیان خود منشاء و مبداء بسیاری از هنرها هستیم و در این بازنگری میتوانیم خودرا در زمینه های گوناگون هنری در سطح جهانی هم مطرح کنیم. ما روزی خود در رشته های منبت کاری، خاتمکاری، قالی بافی، فلزکاری، کاشیکاری، طاق زنی، ابخیزداری و شیوه کشی و سایر هنرهای دستی و کاربردی سرامد روزگار بودیم. قناتهای ایرانی خود نمونه های بارز مدیریت و استفاده بهینه از منابع ابی محسوب میشدند که به ناگهان با تولد تلمبه های ماشینی به دیار عدم رفتند. کانالهای ابرسانی که اب را از فرسنگها فاصله به ابادی های فرودست میرسانند یکی دیگر از دستاورد های ما در مدیریت اب محسوب میشوند. سنگهای پلگان تخت جمشید نماینگر و شاهد نبوغ ما در رشته سنگبری و سنگتراشی است.

در عین حال چون این بازنگری هم مثل دیگر اقدامات ج.ا. مصداق بی گدار به اب زدن میباشد نتیجه ای جز اخراج و تنبیه جندتا استاد نخواهد بود. استادانی که به احتمال قریب به یقین مورد قبول و تایید چندتا خبرچین حکومتی نیستند چون نهر را از دیدگاه هنر و نه از دریجه های تحمیلی میبینند. در نهایت این قسمت از دانشگاه هم که میتوانست خودکفا باشد و خود باوری داشته باشد به سوی انحطاط و تنگنظری کشانده خوهد شد.

به امید بیداری مردم ایران

راستش حرف بی ربطی هم نزده اند. هنوز که هنوز است در ایران تاریخ هنر "هلن گاردنر" را در دانشگاه درس می دهند که درباره هنر ایرانی هیچ و درباره هنر اسلامی دو صفحه کلاً مطلب دارد. تاریخ هنر خیلی اروپا محور نوشته شده و ما لازم نیست دقیقاً به هنر با همان زاویه دید اروپایی ها نگاه کنیم.
اما البته در ایران اینگونه تغییرات چون همیشه فقط یک دستور و یک بخشنامه توخالی و بدون محتوا است کار به جایی نمی رسد. اگر تمام نویسندگان این بخشنامه ها جمع شوند نمی توانند یک صفحه محتوای جدید تولید کنند که بخواهد جای محتوای غربی را بگیرد. با نامه اداری و بخشنامه هم که هنر و علم تولید نمی شود.
کامران دانشجو اگر عمراً بتواند دو پاراگراف در تعریف علوم انسانی اسلامی بنویسد که معنی داشته باشد. ولی تا فردا صبح برای شما می تواند بخشنامه صادر کند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما