بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Sunday, March 29, 2020 10:07

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

کامبیز غفوری

پاکستان و عضویت در شورای امنیت

سه شنبه, 1390-10-13 14:54
کامبیز غفوری
یکشنبه اول ژانویه سال ۲۰۱۲، نخستین روز عضویت پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای یک دوره دوساله بود. این کشور که برای بار هفتم به عضویت در شورای امنیت انتخاب شده است،۱در حال حاضر با مشکلات داخلی و بین‌المللی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.
Share/Save/Bookmark

تعرض به سفارت و درگیری‌های داخلی نظام

چهارشنبه, 1390-09-16 22:54
کامبیز غفوری
پس از واقعه‌ی حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک، اذهان تحلیلگران سیاسی بیش از هر چیز به سوی تبعات بین‌المللی و واکنش‌های دیپلماتیک معطوف شده است، در صورتی که به‌ نظر می‌رسد سازماندهان چنین حرکتی بیش از آنکه به روابط خارجی بیندیشند، مسایل داخلی را مد نظر قرار داده بودند. احتمالاً آمران این حمله انتظار برخوردی شدید را ازسوی کشورهای غربی نداشته‌اند و بیش از هر چیز فشار بر جناح روبه‌رو (باند احمدی‌نژاد) برای آنها مهم بود تا پیام‌رسانی به کشورهای دیگر.
Share/Save/Bookmark

اصلاح‌طلب‌ها با انتخابات چه می‌کنند؟

پنجشنبه, 1390-06-24 18:57
کامبیز غفوری
شرکت یا عدم شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ که کمتر از شش‌ماه به برگزاری آن مانده است، آزمون سختی برای اصلاح‌طلب‌ها در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. این انتخاباتی است که هر دو گزینه شرکت یا عدم شرکت در آن می‌تواند از جهاتی برای این دسته از سیاسیون داخل ایران هزینه بزرگی به همراه داشته باشد.
Share/Save/Bookmark

خداحافظ جناب سرهنگ!

چهارشنبه, 1390-06-02 19:54
کامبیز غفوری

 با ورود جنگجویان مخالف دولت لیبی به طرابلس، زنگ پایان حکومت چهل‌ودو ساله سرهنگ قذافی که به گفتار و کردار متفرعنانه در دنیا شهره بود به صدا در آمده است. دوران معمر قذافی در حالی به پایان می‌رسد که روزگار هر روز بیش از پیش برای اغلب دیکتاتورهای منطقه سخت‌تر و عرصه بر آنان تنگ‌تر می‌شود. قذافی به تاریخ پیوست و در فهرست سیاه حکام مستبد دنیا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داد.

 

قذافی که بود؟

 

Share/Save/Bookmark

تیغ سانسور بر گردن شیرین

شنبه, 1390-05-29 07:39
کامبیز غفوری

بخش فرهنگ زمانه - نخستین بار فریبا نباتی، مدیر بخش فرهنگی انتشارات پیدایش از طریق خبرگزاری مهر خبر داد که اداره کتاب در وزارت ارشاد مواردی را در نهمین چاپ منظومه‌ی «خسرو و شیرین» اثر جاودانه‌ی نظامی گنجوی به نشر پیدایش اعلام کرده است. به این ترتیب ادبیات کهن ایران نیز از سانسور برکنار نماند و هرچند که انتشارات پیدایش به سانسور «خسرو و شیرین» اعتراض کرده و این موضوع در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده‌ای یافته است، اما بیم آن می‌رود که پس از سانسور آثاری مانند مجموعه اشعار فروغ فرخزاد و بوف کور صادق هدایت، اکنون سانسور گسترده‌تر از پیش دامن ادبیات کهن و گنجینه ادب فارسی را نیز بگیرد. در مقاله‌ای که اکنون می‌خوانید کامبیز غفوری سانسور خبرساز «خسرو شیرین» را از برخی لحاظ بررسی کرده و کاویده است:

Share/Save/Bookmark

ترکیبی به نام جمهوری اسلامی

دوشنبه, 1390-05-10 18:40
کامبیز غفوری

شاید شماری از هموطنان ندانند به غیر از حکومت فعلی ایران، چند کشور دیگر نیز «جمهوری اسلامی» نام دارند. هم‌اکنون چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و موریتانی دارای عنوان رسمی جمهوری اسلامی هستند که البته نوع حکومت در هریک از ممالک نامبرده، با دیگری متفاوت است. در میان این کشور‌ها، تنها ایران است که طبق قانون اساسی آن، مقامی مذهبی یا‌‌ همان ولی فقیه بر ارکان نظام آن مسلط است و وجودش به نظام مشروعیت می‌بخشد.

Share/Save/Bookmark

کودتا و رسانه، یک‌صدسال اخیر و دوران پیش رو

دوشنبه, 1390-05-03 17:29
کامبیز غفوری

با اینکه «کودتا» پیشینه‌ای دور و دراز در تاریخ جهان داشته و باعث تغییر حکومت‌های مختلف از امپراتوری روم باستان تا کشورهای بزرگ و کوچک کنونی شده است، واژه کودتا به معنای «براندازی یک حکومت به صورت فراقانونی توسط گروهی سیاسی یا نظامی از راه به‌کارگیری خشونت یا تهدید به آن»، نخستین‌بار در سال ۱۶۴۶ از زبان فرانسه وارد ادبیات سیاسی دنیا شد و بیشترین مورد به‌کارگیری این روش نیز در قرن بیستم، به ویژه سال‌های جنگ سرد بوده است.

Share/Save/Bookmark

شیناواترا، اولین نخست‌وزیر زن تایلند

پنجشنبه, 1390-04-16 19:38
کامبیز غفوری

روز سوم جولای ۲۰۱۱، مردم تایلند در یک انتخابات شرکت کردند تا به سقوط حزب حاکم دموکرات به رهبری آقای «وجاجیوا» از قدرت رأی دهند و با اعطای آرای خویش به حزب PTP، رهبر آن خانم «اینگلوک شیناواترا» را به عنوان اولین نخست‌وزیر زن تایلند انتخاب کنند.[۱] 

حال هواداران خانم شیناواترا و حزب متبوعش در حالی پیروزی خود را جشن می‌گیرند که ارتش سلطنتی تایلند به این واقعه با تردید می‌نگرد. آیا ارتشی که پنج‌سال پیش از این، آقای «تاکسین شیناواترا»، برادر خانم شیناواترا را با کودتای نظامی سرنگون کرد، ممکن است سناریوی کودتا را بازهم تکرار کند؟

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما