خانه | خبر | اخبارایران

آزادی جمعی از امدادگران مردمی در مناطق زلزله‌زده

جمعه, 1391-06-03 09:53
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

جمعی از امدادگران داوطلب در مناطق زلزله‌زده آذربايجان شرقی که روز گذشته بازداشت شده بودند آزاد شدند.

تارنمای کلمه، امروز جمعه سوم شهريورماه خبر داد که همه زنان و سه تن از مردان امدادگر بازداشت شده در مناطق زلزله‌زده (کمپ روستای سرند) به قيد ضمانت از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبريز آزاد شده‌اند.

شيما قوشه، کيانا کريم‌پور، آرتميس ورزنده، نفيسه سعيدی‌فرد، نرگس خيراللهی، زهرا سيادی، ريحانه حسامی، احمد رونقی، جعفر نظامی و اسماعيل رفعتی، جزو آزاد شدگان هستند.

روز گذشته تارنمای ادوارنيوز تعداد امدادگران مردمی بازداشت‌شده را ۴۵ نفر و تارنمای هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تعداد آن‌ها را ۳۵ نفر عنوان کرده بود.

تمامی بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه اطلاعات در تبريز منتقل شده بودند.

امدادگران آزاد شده گفته‌اند به‌هنگام بازداشت آن‌ها، بيش از ۱۰۰ نفر مأمور و چندين خودروی نيروی انتظامی حضور داشتند و مأموران برخی از بازداشت‌شدگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند

امدادگران آزاد شده گفته‌اند به‌هنگام بازداشت آن‌ها، بيش از ۱۰۰ نفر مأمور و چندين خودروی نيروی انتظامی حضور داشتند و مأموران برخی از بازداشت‌شدگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

روز شنبه ۲۱ مردادماه دو زمين‌لرزه به بزرگی ۶.۲ و شش ريشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هريس در آذربايجان شرقی را لرزاند که به گفته مقام‌های مسئول ايران بيش از ۳۰۰ کشته و پنج هزار زخمی بر جای گذاشت.

در پی اين زمين‌لرزه فعالان اجتماعی به‌شکل داوطلبانه کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کردند تا آن‌ها را به دست زلزله‌زدگان برسانند.

يکی از مبتکران اين اقدام حسين رونقی ملکی، فعال حقوق بشر و زندانی سياسی است که هم‌اکنون در مرخصی به‌سر می‌برد.

نام برخی از بازداشت‌شدگان که همچنان در زندان به‌سر می‌برند نويد خانجانی، واحد خلوصی، شايان وحدتی، ميثاق افشار، حسن رونقی، وحيد روحانی، مازيار اسماعيل‌پور، مرتضی اسماعيل‌پور، حميدرضا مسيبيان، علی محمدی، محسن صائمی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، دانيال حسينی، بهرام شجاعی، محمد ارجمندی راد، اسماعيل سلمان‌پور، باغبان باشی، مهدی صالحی، بهروز علوی، ميلاد پناهی‌پور، سپهرداد صاحبان، امير رونقی، جعفر غلامی، امين رونقی، امين صالحی و علی تقديری عنوان شده است.

دو روز پيش تارنمای کلمه، از حمله نيروهای امنيتی به کمپ‌های کمک‌رسانی مردمی خبر داده و نوشته بود مأموران خواستار جمع‌آوری فوری آن‌ها شده بودند که با مقاومت مردم و درخواست حکم قضايی روبه‌رو شدند.

بنا به اين گزارش حملات مأموران حکومتی در پی آن صورت می‌گيرد که مردم با اعتماد به نيروهای داوطلب مردمی، کالاها و اقلام اهدايی خود را به شکل گسترده‌ای در اختيار آنان قرار داده بودند تا به دست مردم زلزله‌زده برسد.

روز گذشته کلمه به نقل از يک فعال مدنی نوشته بود درگيری‌ها از آن‌جا آغاز شد که سپاه پاسداران وارد ماجرا شده و تصميم به ضبط کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده از سوی فعالان داوطلب گرفته است.

اين فعالان تأکيد کرده‌اند برای همکاری قانونی و تحت نظارت تخصصی و فنی نهادهای مسئول فعاليت کردن مثل سازمان هلال احمر و غيره مشکلی ندارند. آن‌ها حتا درباره ارائه گزارش دقيق درباره ميزان کمک‌های جمع‌آوری شده و چگونگی توزيع آن اعلام آمادگی کامل کرده‌اند اما سپاه پاسداران با دخالت خود تأکيد کرده که بايد اقلام ضبط و به اين نهاد تحويل شود.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ایا در ایران غیر از سپاه پاسداران حکومتی وجود دارد و سپاه تلاشی غیر ازمستحکم کردن موقعیت سرکوبکرانه خود دارد. ایااین جوانهای حریس حاکمیت و ثروت از عاقبت دیگران همچوخود درس عبرت نمیگیرند.کارهای این دنیا خیلی عجیب است
و کسی در مسله ثروت و حاکمیت از تجربه تلخ دیگران درس عبرت نمیگیرد.انها تا اخرین لحظه اماده جنگ برای
حفظ موقعیت خویش هستند.ولی تمام این بدبختیها ناشی از عدم دموکراسی عدم فرهنگ سیاسی و عدم فرهنگ عامه است.

علل دستگير شدن چي بوده ؟!....

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما