افلاطون
حقوق بشر و آموزش و پرورش (۱)
جمعه, 1391-12-04 12:26
فلیکس گارسیا موریون
برگردان:
مهدی بهلولی
فلیکس گارسیا موربون − بشریت هم اکنون با دگردیسی ژرفی در همه گسترههای زندگی انسانی اعم از سیاست، اقتصاد، رابطههای اجتماعی یا باورهای دینی روبروست. اگر ما رویکرد کاستلز را بپذیریم، کانون این دگردیسی، فرآیند جهانی شدن است که شبکه جهانی وب و جریانهای اطلاع رسانی بر آن فرمان میرانند.
|
پیدایش و سرانجام حکمت متعالیه ایرانی (۲)
جمعه, 1390-09-11 11:14
احمد علوی
احمد علوی −به طور کلی میتوان تاریخ علوم عقلی در ایرانِ پسا اسلام را شامل دو فرایند کلان پیوست و گسست دانست. در فرایند نخست ایران به جهان بیرون از خود میپیوندد، آموختههای خود را در اختیار آنها گذاشته و همزمان از آنها میآموزد. در مرحله دوم اما با گسست ایران از تکاپوی جهانی، به انزوا دچار شده از پویایی باز میماند. |
پیدایش و سرانجام حکمت متعالیه ایرانی (۱)
شنبه, 1390-09-05 14:43
احمد علوی
احمد علوی − حکمت متعالیه دیدمان مهمی برای تأویل منابع دینی در زمان ما به شمار میآید، چرا که بسیاری از فهمهایی که در دوره ما از منابع دینی عرضه میشود، کم یا بیش مبتنی بر تجربههای فکری و تأویلهایی است که در چارچوب این دیدمان - که خود حاصل تعامل فرهنگهای گوناگون است - پدید آمده است (مثلا نگاه کنید به تفسیر المیزان و همچنین پرتوی از قرآن). |
امکان حقیقت از منظر افلاطون
یکشنبه, 1390-04-19 18:08
تورج قانونی
تورج قانونی − بسیاری از فیلسوفان به دنبال تعریف فلسفه بودهاند و هر یک به نوعی خود را در بند آن میدیدهاند. اگر بخواهیم به این سؤال جواب دهیم که فلسفه چیست، ناچاریم به تاریخ فلسفه برگردیم. مناسبت فلسفه با تاریخ اگر چه ممکن است تعارض ظاهری حقیقت با گذشته را ایجاد کند، ولی حقیقتی که فلسفه وجه توجه خود قرار میدهد حقیقتی نیست که تاریخ به آن توجه کند. |