خانه | گوی‌سياست

ترور در داخل، تحریم در خارج

دوشنبه, 1390-10-26 06:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
نبض سیاست؛
اشکان پارسا
ساعت ۳۰: ۸ دقیقه صبح چهارشنبه، زمانی که بمب خودکار روی پژوی ۴۰۵ "مصطفی احمدی روشن" منفجر شد، مهم‌ترین اتفاق خبری هفته به وقوع پیوست. معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نظنز در این ترور جان خود را از دست داد و در لیست قربانیان ترورهای زنجیره دانشمندانی اتمی ایران قرار گرفت.
 
 
علاوه بر خبر ترور او که انعکاس رسانه‌ای وسیعی پیدا کرد، برخی تحولات دیگر نظیر صدور حکم اعدام برای امیرمیرزایی حکمتی به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا، خبر رایزنی‌های جهانی برای تحریم خرید نفت از ایران، انتشار یادداشتی از سوی سردار حسین علایی حاوی انتقادهایی ضمنی از شیوه رهبری آیت الله خامنه‌ای و رد صلاحیت گروهی گسترده از داوطلبان نمایندگی در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی  در لیست خبرهای مهم هفته قرار داشتند. نبض سیاست مروری خبری-تحلیلی بر این رویداد‌ها داشته است.
 
یک قربانی دیگر؟
 
دادگاه انقلاب تهران در یک اقدام قابل پیش بینی روز دوشنبه (۱۹ دی) حکم به اعدام امیر میرزایی حکمتی داد. او از سوی دادگاه بابت "عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا و همکاری با دولت متخاصم" مجرم شناخته شده بود.
 
دفتر دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه متعاقب صدور این حکم در اطلاعیه ای اعلام کرد که حکم صادره به وکیل متهم ابلاغ شده و این حکم قابل قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.  این در حالی بود که خانواده میرزایی حکمتی تمام اتهام‌ها علیه فرزندانشان را رد کرده و گفته‌اند که وی برای بازدید از مادربزرگ‌اش عازم تهران شده بوده است.
 
امیر میرزایی حکمتی از سوی دادگاه بابت عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا و همکاری با دولت متخاصم، مجرم شناخته شد، اما خانواده این زندانی گفته اند که ادعاهای مطرح شده واهی است و معتقدیم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرایط سخت واجباری بوده است
 
اطلاعیه خانواده این زندانی، واکنشی به برنامه ماه گذشته تلویزیون دولتی ایران  بود که در آن امیر میرزایی حکمتی  به جاسوسی برای سازمان جاسوسی آمریکا اذعان می‌کرد. خانواده او در واکنش به این اعترافها نیز  گفته اند: "ادعاهای مطرح شده علیه امیر واهی است و معتقدیم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرایط سخت واجباری بوده است."
 
وزارت خارجه ایالات متحده نیز به شدت از تصمیم دادگاه انقلاب تهران در صدور حکم اعلام برای امیرمیرزایی حکمتی ابراز نگرانی کرده و گفته است که "در صورت صحت خبر"، از طریق سفارت سوئیس در تهران پیگیر وضعیت وی خواهد بود. با توجه به تشدید تنش‌های نظامی و اطلاعاتی میان ایران و آمریکا بعید نیست که این متهم در دادگاه تجدید نظر نیز به مرگ محکوم شود. اقدامی که می‌تواند فضای روابط دو کشور را بازهم تیره‌تر کند.
 
پیام های روشن و غیرمنتظره
 
انتقاد تلویحی سردار حسین علایی، رییس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، شوک خبری قابل توجهی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران ایجاد کرد. او طی یادداشتی که روز دوشنبه (۱۹ دی) در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید، بدون ذکر نام از آیت الله خامنه‌ای، به شکل تلویحی وی را مورد نقد قرار داد.
 
در این یادداشت با اشاره به تجربه انقلاب اسلامی، این مساله پیش کشیده شده بود که چگونه سرکوب مرگبار اعتراضهای مردمی توسط حکومت "محمدرضا پهلوی" در ‌‌نهایت منجر به خروج شاه از ایران ظرف یک سال شد. سردار علایی سپس با سوالهایی که پیوند نزدیکی با شرایط امروزی ایران دارد، از سرکوب اعتراض‌های خیابانی، حصر رهبران معترضان، متهم ساختن منتقدان به تبعیت از بیگانه و به رسمیت نشناختن حق اعتراض‌های قانونی، به عنوان زمینه‌های سقوط دولت شاه یاد کرده بود.
 
سردار علایی طی یادداشتی در روزنامه اطلاعات، از سرکوب اعتراض‌های خیابانی، حصر رهبران معترضان، متهم ساختن منتقدان به تبعیت از بیگانه و به رسمیت نشناختن حق اعتراض‌های قانونی، به عنوان زمینه‌های سقوط دولت شاه یاد کرده بود
 
یادداشت سردار علایی بیشتر از این جهت مورد توجه قرار گرفت که او پیش‌تر از سوی "محمد نوری زاد" روزنامه نگار منتقد حکومت به نگارش نامه انتقادی خطاب به  رهبر جمهوری اسلامی دعوت شده بود. نوری زاد در نامه پانزدهم خود با اسم بردن از برخی فعالان سیاسی و مدنی از آن‌ها خواسته بود که نامه‌هایی در نقد عملکرد رهبر جمهوری اسلامی بنویسند.
 
این دعوت از سوی برخی افراد مورد اشاره  اجابت شد اما یادداشت سردار علایی مورد توجه مضاعف قرار گرفته است. فعالان مخالف حکومت متعاقب انتشار این یادداشت گفته‌اند که سردار علایی نماد آن گروه از چهره‌های سپاهی است که از سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی ناامید و سرخورده‌اند.
 
آمادگی برای تحریم نفت
 
قدرت‌های غربی طی هفته گذشته به تلاشهای خود برای تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی شدت دادند و به موازات آن تنش میان تهران و جامعه جهانی افزایش یافت. آخرین گزارش‌ها حکایت از این دارد که وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز سوم بهمن ماه درباره تحریم نفت ایران تصمیم گیری خواهند کرد.
 
بر اساس گزارش‌ها، این احتمال وجود دارد که تحریم‌ها به دلیل قراردادهای جاری میان برخی کشورهای اروپایی با ایران به مدت ۶ ماه به تاخیر بیافتد اما در اجرای آن پس از این تاریخ تردیدی وجود ندارد. در همین حال ایالات متحده آمریکا نیز علاوه بر رایزنی با برخی وارد کنندگان نفت ایران نظیر ژاپن و کره جنوبی، اقدام‌های تکمیلی دیگری را در این زمینه انجام داده.
 
آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز جمعه (۲۳ دی) گزارش داده است، شرکت‌ دولتی "ژوهای ژنرونگ" چین، شرکت نفتی "کوئو" در سنگاپور و شرکت نفتی "فال" در امارات متحده عربی  به دلیل معامله با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است، شرکت‌ دولتی "ژوهای ژنرونگ" چین، شرکت نفتی "کوئو" در سنگاپور و شرکت نفتی "فال" در امارات متحده عربی  به دلیل معامله با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند
 
 ایران طی هفته‌های اخیر هشدار داده بود که در صورت مواجهه با تحریم‌های نفتی، تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های سایر کشورها خواهد بست اما این تهدید نیز واکنش شدیدی را از سوی آمریکا و انگلیس به همراه داشته است.
 
دیوید کامرون روز جمعه (۲۳ دی) در اظهار نظری گفت که کشورش تحت هر شرایطی اجازه بستن تنگه هرمز را نمی‌دهد و روزنامه "نیویورک تایمز" خبر از ارسال پیامی از سوی آمریکا به آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی داد که در آن تصریح شده بود اقدام احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز "خط قرمز" آمریکا خواهد بود.
 
بمبی که بمب خبری ایجاد کرد
 
صبح چهارشبه خبری بر صفحه رسانه‌های ایران نقش بست که واژه‌های بمب گذاری، دانشمند هسته‌ای و ترور در آن برای مخاطبان آشنا بود. برای چهارمین بار طی دو سال گذشته یکی از دانشمندان هسته‌ای قربانی یک عملیات تروریستی شد و بمب گذاران دقیقا از‌‌ همان شیوه‌ای استفاده کردند که در ترورهای قبلی هم امتحان شده بود.
 
این بار نوبت "مصطفی احمدی روشن" معاون بازرگانی تاسیسات اتمی نظنز بود. آن طور که یک مقام استانداری تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود "این انفجار در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جریان آن یک موتورسوار با متصل کردن یک بمب مغناطیسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشین بوده، این خودرو را منفجر کرد."
 
مقام‌های جمهوری اسلامی بلافاصله پس از این واقعه انگشت اتهام را متوجه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل کردند. آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز جمعه (۲۳ دی) با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکرار این ادعا گفت که "این حادثه تروریستی مانند دیگر جنایات شبکه‌ تروریزم بین‌الملل دولتی، با طراحی یا همراهی سرویس‌های سیا و موساد عمل شده و نشانه‌ به بن‌بست رسیدن استکبار جهانی است."
 
برای چهارمین بار طی دو سال گذشته یکی از دانشمندان هسته‌ای قربانی یک عملیات تروریستی شد و بمب گذاران دقیقا از‌‌ همان شیوه‌ای استفاده کردند که در ترورهای قبلی هم امتحان شده بود
 
 در واکنش‌های مقام‌های ایران اختلاف نظرهایی نیز قابل مشاهده است. گروهی از محافظه کاران تندرو گفته‌اند که ایران نیز باید در مقام تلافی دست به ترور چهره‌های موثر اسراییل بزند.
 
در همین راستا یک مقام امنیتی نیز روز جمعه (۲۳ دی) به خبرگزاری نیمه دولتی فارس گفت که "ایران وارد دوران جدیدی از عملیات ویژه اطلاعاتی علیه دشمنان خود خواهد شد، امری که در آن مهارتی ویژه و منحصر به‌فرد دارد و البته دامنه پاسخ ایران فرامرزی و منطقه‌ای است. با این وجود علی لاریجانی رییس مجلس ایران روز جمعه گفت که "از نظر عملیاتی ترور کار بی‌ارزشی است و دیگران هم می‌توانند."
 
صلاحیت از دست رفته
 
 بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفته گذشته از سوی هیات‌های اجرایی وزارت کشور پایان یافت و اعلام نتایج آن به تنش میان محافظه کاران دامن زد.
 
 هیات‌های اجرایی در بررسی های خود صلاحیت اکثر داوطلبان منتقد دولت را رد کردند و در میان رد صلاحیت شدگان نام برخی از چهره‌های منتقد سر‌شناس در مجلس فعلی نظیر علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، علیرضا محجوب، علی عباسپور تهرانی، فاطمه آجر لو، عباسعلی‌نورا، پیمان فروزش، قدرت الله علیخانی و داریوش قنبری به چشم می‌خورد.
 
رد صلاحیت‌ها به حدی گسترده بود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نسبت به آن واکنش‌های نسبتا شدیدی نشان دادند
 

اکثر اعضای فراکسیون اقلیت مجلس که از آن‌ها به عنوان فراکسیون اصلاح طلبان نیز یاد می‌شود در این بررسی رد صلاحیت شده بودند.

 

رد صلاحیت‌ها به حدی گسترده بود که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نسبت به آن واکنش‌های نسبتا شدیدی نشان دادند. لاریجانی در سخنانی گفت که "رد صلاحیت‌ها کار درستی نبود و مبنای درستی نداشت."

 

محمدرضا باهنر هم رد صلاحیت این کاندیدا‌ها را با عبارت "تنگ نظری" توصیف کرد. برخی تحلیلگران می‌گویند که دولت با رد صلاحیت منتقدان خود از طریق هیات‌های اجرایی انتخابات عملا از آن‌ها انتقام گرفته است.

 

انتظار می‌رود که این رد صلاحیت‌ها بر آرایش نیروهای حامی شرکت در انتخابات تاثیر جدی بگذارد و برخی رد صلاحیت شده‌ها را متقاعد کند که همچون گروه‌های اصلاح طلب، نسبت به سلامت و آزادی انتخابات پیش رو به طور علنی اعتراض کننند. 

Share this
Share/Save/Bookmark

وزير اطلاعات در حاشيه جلسه دولت: تروريست ها منتظر اقدامات مشابه در كشورهاي خود باشند

http://www.kayhannews.ir/901026/14.HTM#other1400

هشدار ايران به كشورهاي نفت خيز خليج فارس

خبرگزاري فرانسه با اشاره به مصاحبه نماينده ايران در اوپك نوشت ايران به كشورهاي نفت خيز حوزه خليج فارس هشدار داده است كه نبايد با تحريم هاي آمريكا همراه شده و خلأ نفت ايران را پر كنند.
خبرگزاري فرانسه نوشت: محمدعلي خطيبي نماينده ايران در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) ضمن هشدار به كشورهاي حوزه خليج فارس از آنها خواست در صورت تحريم شدن صادرات نفت ايران، توليد نفت ايران را جبران نكنند. خطيبي تأكيد كرد اگر در صورت تحريم صادرات نفت ايران، كشورهاي نفت خيز حوزه خليج فارس آمادگي خود را براي جايگزين كردن نفت ايران اعلام كنند، آنها مسئول همه حوادثي خواهند بود كه در ادامه اتفاق خواهد افتاد. نماينده ايران در اوپك هشدار داد: «اگر همسايگان جنوبي ما بخواهند براي جايگزين كردن نفت ايران (در صورت تحريم شدن صادرات نفت ايران) از ظرفيت توليد خود استفاده كنند و با كشورهاي ماجراجو (غربيها) همكاري كنند، حركت آنها دوستانه نخواهد بود و مسئول اتفاق هايي كه خواهد افتاد خودشان خواهند بود.»rooznameh kayhan

مقام آمریکایی تصریح کرده است که حتی در ماه جاری میلادی، قام سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، نیز به سوریه سفر کرده و «توسط عالی ترین سطوح دولت سوریه، از جمله شخص بشار اسد مورد استقبال قرار گرفته است.»

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا،‌ این سفر احتمالا ً با هدف تقویت حمایت ایران از تلاشهای دولت سوریه در سرکوب مردم آن کشور انجام شده است.

برادرmansour piry khanghah کارت به کپي مقالات شريعتمداري معلوم الحال رسيده ؟..
خيلي ترسيدند و ترسيديم ؟!..
برادر دوران هارت و هورت ج ا گذشته .
اينها را مردم داخل ايران قبول ندارند چه برسد به مردم منطقه !

قبول داشتن و یا قبول نداشتن واسه فاطی تمون نمیشه!کدام دولت در کره زمین مورد تائید اکثریت جامه است؟اقای دانشمند!
من این اطلاعت را برای افراد سیاسی منعکس کرده ام و فقط ان افراد ارزش سیاسی انها را می فهمند .دوست خوب من تو امثال تو که مقالات صهونیسهای بزدل رو کپی برداری میکنید و منعکس میکنید،مگر کار خاصی انجام میدهید.انها را در تمام سایتها میتوانی بخوانی و بهتره تو همونها رو بخونی.من ترجیح میدم کیهان رو بخونم .این حق من است و من بر خلاف تو از حق خودم استفاده و از ان هم آشکارا دفاع میکنم.انقلابی بودن و دمکرات بودن که مفتی بدست نمیاد،باید هزینه داد.شیرفهم شدی یا بازم میخوای مضخرف بگی؟

برادر منصور پیری دمکرات، من یک کاربر مهمان دیگر هستم و خواستم اگر اجازه هست و جوش نمیآورید، بگویم که آخر باباجان کیهان مگر خودش کم است که شما نماینده اش هستید؟ من نمیگویم شما کیهان نخوان و یا با آن همکاری نکن ولی در سایت خودت اینها را بنویس تا بقول خودت برای فاطی تنبانی بشود.

در جواب برادرخانقاه پيري ، فعلا که براي برادران جديدا انقلابي ودموکرات شده تمون ميلياردي شده.! ..
آنهايي که درراهپيمايي روز قدس عکس رنگي مياندازند و براي بعضي خانمها انگشتري ميلياردي ميخرندو دلارها را بخارج منتقل ميکنند.....

« برادر منصور پیری دمکرات، من یک کاربر مهمان دیگر هستم »
هموطن من جواب نظری که توهین آمیز نباشد را پاسخی مطبوعاتی میدهم و از خودم هم طبق قوانین مطبوعات دفاع میکنم.
علت اینکه از روزنامه های داخلی سند ی تقریبا دولتی ارائه میدهم هم در رابطه با روشنگری است و نه تبلیغ شخص و یا نشریه متعلغ به جریان و یا حزبی است.
رادیو زمانه یک رسانه تبلیغ کننده دمکراسی است و گاهی وزنه بیطرفی این رسانه به نفع اجنبی و مخصوصا رژیم نژادپرست صهیونیستی سنگینی میکند و افراد مدافع حقوق بشر و مردمسالاری چون بنده هم مدارکی رسمی را به مدیر تحریریه ارسال و خواهان روشن شدن واقعیت میشوند.اگر به مطالب درج شده هفته گذشته زمانه در رابطه با بستن تنگه هرمز توجه بفرمائید،متوجه میشوید که در٩٠ درصد آن مطالب عقب نشینی نظام را بصورتی تحقیر آمیز برجسته کرده اند.اینکه این روش جهت تحقیر مسئولین و نهایتا سرافکندگی ایرانیان و به روشی کاملا حرفه ای صورت می پذیرد هم بر فردی چون من روشن است و بنده هم وظیفه خود میدانم که در توازن اطلاعات مطبوعاتی ادای وظیفه کنم.لذا ارائه سند از روزنامه کیهان که به قول همه سیاسیون مخالف نظام و خود آقای شریعتمداری ،منعکس کننده نظرات اقای خامنه ای و بیت رهبری است،کمک به روشن شدن برخی ابهامات و یا مانعی برای شستشوی مغزی می باشد.ضمنا وظیفه همه هموطنان دمکرات است که واقعیات جامعه را بدون تنگ نظری و دو از اهداف حزبی به جامعه انتقال دهند و از همگان هم بخواهند در رابطه با اصلاح مسئولین و مخالفین نظام کوشا باشند.اینکه مطلب درست منعکس شده از چه کانالی است ،اصلا مهم نیست و نباید به خاطر خصومت شخصی و یا دیدگاهی از روزنامه کیهان سندی ارائه ندهیم.این رفتار با اصول و قواعد دمکراسی مغایر است و حاکی از رسوب تفکر دیکتاتوری در مغز انسان می باشد. جهت اطلاع جناب عالی و دیگر هموطنان عرض میکنم ،بنده مطالب درست رادیو زمانه (از دید خودم ) را هم به دیگر رسانه ها و علاقمندان به مردمسالاری منعکس میکنم.
اکنون ایراد به دوست خوبی چون شما این است که چرا در کار مسئولین و یا مقاله نویسان رادیو زمانه دخالت می کنید و بدتر اینکه برای فردی چون من تعیین تکلیف می نمائید.ایا توجه کرده اید که در یک نظام مردمسالار هر کسی مسئول اعمال خود است و درمقابل قانون و جامعه فقط تنها شخص اوست که جوابگو می باشد؟آیا توجه کرده اید که یک فرد علاقمند به سرنوشت خود و هم میهنانش موظف به انعکاس واقعیات است؟ایا توجه کرده اید که بسیاری از ما از مسائل پشت پرده بی خبر میباشیم و گمان می کنیم که انچه را که در رسانه های یک بعدی میخوانیم،می بینیم و یا می شنویم اصل واقعیت است؟
هموطن در یک جامعه که سیاسیونش مردمسالاری را هدف خود میدانند،فقط با مشارکت و همفکری عمومی میتوان به آرزوی شیرین خود دست یافت.خواهشا شما هم به جمع دمکراتهای ایرانی بپیوندید .سپاس- پاینده ایران و برقرار باد مردمسالاری واقعی در دهکده جهانی

برادر منصور پیری، من دموکراسی (+ عشق) احمدی نژادی را دو دستی تقدیم شما کارشناس ارشد محترم می نمایم.
شاد باشید

با سلام. این برادر چقدر زحمت کشیدند وعین بردار نشسته حسین اقای کیهان نورد اظهار فضل نمودند ؟!. اخوی ! ( هر بیشه گمان مبر که خالیست !! شاید که پلنگ خفته باشد !) .

برادر منصور پیری، تو که از پشت پرده خبر داری و نوشته شکنجه گر شريعتمداری را سند ميدانی نظرت راجع به ترور گلاره باقرزاده، دانشجوی ۳۰ ساله رشته پزشکی چيست ؟
دنباله همان وعده وزير اطلاعات تان در حاشيه جلسه دولت:که گفته بود "تروريست ها منتظر اقدامات مشابه در كشورهاي خود باشند.".. ميباشد؟

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما