خانه | خبر | اخبارافغانستان

پناهندگان افغانستانی به دلیل تشدید تحریم ایران مجبور به ترک این کشور می‌شوند

سه شنبه, 1391-08-02 13:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

با گسترده شدن تحریم‌های بین‌المللی ایران، ده‌ها هزار پناهنده افغانستانی به دلیل فشار حکومت و یا مشکلات اقتصادی این کشور را ترک کرده‌اند.

 

آمار ارائه شده از سوی منابع محلی دولت افغانستان نشان می‌دهد که طی شش ماه نخست سال ۱۳۹۱ خورشیدی، نزدیک به ۲۰۰ هزار مهاجر مجبور به ترک ایران شده و یا به رضایت خود به افغانستان برگشته‌اند.

 

این تعداد پناهنده که از طریق مرز زمینی دوغارون در استان خراسان رضوی، ایران را به مقصد ولایت هرات افغانستان ترک کرده‌اند، افزايش بيش از ۷۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

 

حمدالله خطیبی، رئیس اداره امور پناهندگان ولایت هرات گفت طی شش ماه گذشته بیش از ۱۰۴ هزار تن از این پناهندگان که فاقد اسناد اقامت بوده و حدود دو هزار تن که اسناد قانونی داشته‌اند به رضایت خود ایران ترک کرده‌اند.

 

وی گفت: "این بازگشت‌کنندگان که اکثر آنان فاقد اسناد قانونی اقامت هستند به دلیل بیکاری، و ناتوانی از پرداخت هزینه‌های زندگی و ادامه مقررات سخت‌گیرانه حکومت ایران در جلوگیری از تحصیل فرزندانشان، به افغانستان برگشته‌اند."

 

رئیس اداره امور پناهندگان ولایت هرات گفت از آن‌جایی که تاکنون پناهندگان افغانستانی مقیم ایران بخشی از منابع درآمدی خود را به افغانستان انتقال می‌دادند، کاهش بی‌سابقه ارزش ریال باعث بیشتر شدن مشکلات اقتصادی مهاجران گردیده است

خطیبی همچنين با بیان این‌که ایران طی این مدت افزون بر ۸۵ هزار تن را نیز به دلیل نداشتن اسناد اقامت اخراج کرده است، خاطرنشان کرد که روند اخیر بازگشت و اخراج پناهندگان طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

به گفته این مسئول محلی هرات، مقایسه این آمار شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که در سال جاری ۴۹ هزار تن بیشتر به افغانستان برگشته و یا از مرز رد شده‌اند.

 

افزایش تحریم‌های جهانی طی یک سال گذشته بر ایران سبب شده است که مبادلات تجارتی این کشور با مشکل جدی روبه‌رو شود که یکی از اثرات منفی آن کاهش بیش از ۶۰ درصدی ارزش ریال بوده است.

 

رئیس اداره امور پناهندگان ولایت هرات گفت از آن‌جایی که تاکنون پناهندگان افغانستانی مقیم ایران بخشی از منابع درآمدی خود را به افغانستان انتقال می‌دادند، کاهش بی‌سابقه ارزش ریال باعث بیشتر شدن مشکلات اقتصادی مهاجران گردیده است.

 

در سال جاری ایران مقررات سخت‌گیرانه جدیدی را در زمینه تحصیل و اقامت شهروندان افغانستان وضع کرد که از آن جمله سازمان سنجش آموزش طی اطلاعیه‌ای از۲۰ رشته تحصیلی و ده‌ها شهر ممنوعه نام برد که حتی مهاجران افغانستانی دارای اسناد قانونی اقامت را نیز شامل می‌شود.

 

ایران از جمله کشورهایی است که پذیرای بیشترین شمار پناهندگان افغانستانی است. در حال حاضر حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند افغانستان که نزدیک به ۹۰۰ هزار تن از آنان دارای اسناد قانونی اقامت هستند، در ایران زندگی می‌کنند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما