خانه | گوی‌سياست

درخواست برای دخالت نظامی خارجی در سوریه

چهارشنبه, 1391-03-10 17:02
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

عایشه طلوعی - سخنگوی سازمان ملل در سوریه می‌گوید که کوفی عنان صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ می‌) دست خالی دمشق را ترک کرد.

 
کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در مناقشه سوریه، که روز دوشنبه و پس از موج محکومیت های بین‌المللی در خصوص کشتار حولا به سوریه سفر کرده بود، روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که در دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه از او خواسته است تا «گام‌های جسورانه‌ای» در جهت «طرح صلح» بردارد. طرح صلح عنان مبتنی بر خروج سلاح‌های سنگین ارتش از مناطق غیرنظامی و احترام به آتش‌بس با مخالفان بود.
 
 
کوفی عنان پس از دیدار با بشار اسد شرایط سوریه را در «نقطه اوج» توصیف کرد و گفت: "مردم سوریه نمی‌خواهند که در میان خونریزی‌ها و فرقه‌گرایی‌ها زندگی کنند. کشتار‌ها همچنان ادامه دارد. من از بشار اسد خواستم که برای برقرای صلح، هم‌اکنون گام‌های جسورانه‌ای بردارد، همین امروز، و نه فردا."
 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در خبری نوشت بشار اسد به کوفی عنان گفته است که موفقیت طرح صلح در گرو توقف قاچاق سلاح و مسلح کردن تروریست‌هاست.
 
دولت دمشق کسانی را که در قیام ۱۵ ماه گذشته سوریه حضور دشته‌اند تروریست می‌داند.
 
به گزارش سانا، بشار اسد همچنین از کشورهایی که به تسلیح، ارائه کمک‌های مالی و پناه دادن به تروریست می‌پردازند نیز خواست تا به طرح صلح متعهد باشند.
 
دمشق معمولا کشورهای عربستان، قطر و ترکیه را به خاطر حمایت از مخالفان خود و ارسال اسلحه به «ارتش آزاد سوریه» سرزنش می‌کند.
 
کوفی عنان روز گذشته (سه شنبه) در کنفرانس خبری خود از دولت سوری و «همه شبه‌نظامیان وابسته به دولت» خواست تا عملیات نظامی خود را متوقف کنند.
 
لادسوس، رئیس صلح‌بانان سازمان ملل در سوریه می‌گوید «ظن قوی» وجود دارد که کشتار حولا توسط شبه‌نظامیان وابسته به دولت – شبیحه – صورت گرفته باشد. در این قتل عام ۱۰۰ نفر که بسیاری از آن‌ها زن و کودک بودند به طرز فجیعی به قتل رسیدند. دولت سوریه هرگونه نقشی در این کشتار را به شدت تکذیب می‌کند و این ماجرا را به مخالفان خود نسبت می‌دهد.
 
ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اما اعلام کرد که کشورش سوریه را مسئول این کشتار و قتل بی‌گناهان می‌داند.
 
دولت ژاپن نیز امروز چهارشنبه به جمع متحدان غربی خود پرداخت که در اعتراض به کشتار حولا سفیران سوریه را از کشورهای خود اخراج کرده بودند. این کشور‌ها شامل ۹ کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، هلند می‌شوند.
 
دولت ترکیه نیز امروز اعلام کرد به تمامی کارکنان سفارت سوریه در آنکارا ۷۲ ساعت فرصت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.
 
 
شورای ملی سوریه و درخواست برای دخالت نظامی
 
شورای ملی سوریه، یکی از بزرگ‌ترین ائتلاف‌های ضد حکومت بشار اسد روز گذشته با استقبال از اخراج سفرای سوریه از برخی کشورهای اروپایی، مصرانه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای پایان خشونت‌ها و «نسل‌کشی» در این کشور از بند هفتم سازمان ملل و «زور» استفاده کند.
 
شورای ملی سوریه مصرانه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای پایان خشونت‌ها و «نسل‌کشی» در این کشور از بند هفتم سازمان ملل و «زور» استفاده کند

 

این شورا در بیانیه خود نوشته است که قطع روابط دیپلماتیک و تحریم‌های اقتصادی اقداماتی موثر هستند که امیدواریم دیگر کشور‌ها نیز از آن پیروی کنند اما این اقدامات به تنهایی نمی‌تواند جلوی نسل‌کشی را در سوریه بگیرد.
  
از سوی دیگر مقامات روسیه امروز اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل در این مرحله نباید به فکر قطعنامه‌ای تازه باشند که در آن راهی برای دخالت نظامی باز شود.
 
ظاهرا این هشدار روسیه پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند گفته بود گزینه دخالت نظامی در خصوص بحران سوریه را منتفی نمی‌داند.
 
اولاند همچنین از برگزاری نشست «دوستان سوریه» در پاریس در ماه جولای توسط کشورهای عرب منتقد دولت دمشق و کشورهای غربی خبر داد.
 
روسیه روز یکشنبه حمایت خود را از یک قطعنامه غیرالزام‌آور شورای امنیت در خصوص محکومیت شدید کشتار در حولا و توقف استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق غیرنظامی اعلام کرد، موردی که گنادی گاتیلوف معاون وزیر امورخارجه روسیه در سازمان ملل آنرا «پیامی به اندازه کافی قوی و واکنشی متناسب برای طرف سوری» توصیف کرد.
 
گاتیلوف با بیان این که کشورش تاکنون دوبار از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با حمایت کشورهای غربی، حمایت کرده است گفت: "معتقدیم هر گونه قطعنامه تازه‌ای در شرایط کنونی زودهنگام و نارس خواهد بود."
 
او همچنین در واکنش به سخنان رئیس جمهور فرانسه گفت که روسیه قاطعانه مخالف هرگونه دخالت نظامی خارجی درمناقشه سوریه است و چنین دخالتی را تنها موجب بد‌تر شدن وضعیت سوریه و منطقه می‌داند.
Share this
Share/Save/Bookmark

اين جنايتکار و پشتبانانش مثل حکومت ايران و حزب الله بايد مورد محاکمه بين المللي عليه بشريت شوند.....

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما