خانه | جامعه | حقوق انساني ما

بازداشت، احضار، اعتصاب

دوشنبه, 1389-11-25 17:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

محسن کاکارش- بازداشت فعالان مدنی، صدور احکام حبس، تعیین وثیقه‌های سنگین و مخالفت با مرخصی زندانیان از جمله موارد نقض حقوق بشر طی هفته‌ی گذشته در آذربایجان به‌شمار می‌آمدند. در کردستان، تعدادی از فعالان مدنی با گذشت بیش از یک‌ماه هم‌چنان در زندان‌ها بلاتکیف هستند و شماری از زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

از سوی دیگر علیرغم آزادی دو تن از علمای دینی پس از چندین ماه بازداشت، فشار بر آنان ادامه دارد و در این هفته یکی دیگر از فعالان مذهبی بازداشت شد.

 

آذربایجان
 

علی حسین‌نژاد، فعال مدنی آذربایجانی در روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی در شهر ماکو بازداشت شد.

بنا به گزارش منابع خبری آذربایجان، این فعال مدنی به بند معتادان زندانی ماکو منتقل و تحت فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است.

آقای حسین‌نژاد پیشتر چندین‌بار در سال‌های ۸۵ و ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شده بود.
 

در همان‌حال حکم شش‌ماه حبس فاطمه نصیرپور توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی تائید شد.

اتهام این فعال دانشجویی، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق انتشار نشریه‌ی دانشجویی «قادین سسی» عنوان شده است.

در این هفته، برای آزادی آیت مهرعلی بیگلو و دکتر لطیف حسنی، دو تن از فعالان مدنی، وثیقه‌های ۲۰۰ میلیونی تعیین شد.

این دو فعال مدنی آذربایجان، هرکدام بیش از هفت‌ماه در سلول‌های انفرادی به‌سر برده‌اند و گفته می‌شود طی این مدت مورد شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفته‌اند.

پیشتر همسر آیت مهرعلی بیلگو در گفت‌وگو با زمانه از وضعیت وخیم جسمی همسرش در بند عمومی زندان تبریز خبر داده بود.

آقای مهرعلی بیلگو روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ در شهرستان صوفیان بازداشت و به اطلاعات تبریز منتقل شد.

هم‌چنین دکتر لطیف حسنی روز سوم خردادماه سال ۸۹ در کرج بازداشت و به اطلاعات تبریز منتقل شد. از سوی دیگر طی هفته‌ی گذشته، بیماری حسین رونقی ملکی در زندان اوین تشدید شده و با وجود توصیه‌ی مسئولان بهداری زندان، نهادهای امنیتی اجازه‌ی انتقال او به بیمارستان را نداده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، او ۱۴ ماه پیش دستگیر و به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. حسین رونقی ملکی، وبلاگ‌نویسی که با نام مستعار بابک خرمدین می‌نوشت، یکی از اعتراض‌کنندگان به نتایج دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود.

 

بلوچستان

در ادامه‌ی فشار بر علمای دینی، مولوی عبیدالله موسی‌زاده توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شد.

به گزارش اهوران نیوز، این فعال مذهبی یکی از نمایندگان مولوی عبدالحمید امام جماعت زاهدان در تهران است و به دنبال سفری که اخیرا به زاهدان داشته، بازداشت شده است.

در این هفته حاجی عبدالرحیم شه‌بخش، داماد و برادرزاده مولی عبدالحمید از زندان آزاد شد.
 

همچنین دکتر غلامرضا حسین‌بر، کارشناس مسائل بلوچستان از آزادی عبدالجلیل رحمت زهی خبر داد. به گفته‌ی وی این فعال مذهبی به مدت پنج‌ماه مورد شکنجه واقع شده است.

این در حالی است که هنوز حافظ اسماعیل ملازهی یکی دیگر از دامادهای مولوی عبدالحمید در زندان به سر می‌برد و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.

طی ماه‌های گذشته شماری از فعالان مذهبی بلوچستان بازداشت شدند و گذرنامه‌ی مولوی عبدالحمید نیز توقیف شد.

در عین حال بازداشت‌های فله‌ای در بلوچستان ادامه دارد. سایت رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) از دستگیری شماری از شهروندان تحت عنوان «اشرار مسلح» خبر داد.
 

این سایت اشاره‌ای به اسامی و تعداد افراد بازداشت شده نکرده است.

کارشناسان مسائل بلوچستان بر این باورند که سالانه شمار زیادی از شهروندان بلوچ به بهانه‌ی حفظ امنیت بازداشت می‌شوند.

 

کردستان

بازداشت شهروندان، عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان و فشار بر فعالان مدنی از جمله موارد نقض حقوق بشر در طول هفته‌ی گذشته در کردستان هستند.

در ادامه‌ی فشارها بر دانشجویان کرد در این هفته یکی از دانشجویان دانشگاه تهران بازداشت شد.
 

به گزارش زمانه، روز ۱۶ بهمن‌ماه، محمد ايلخانی‌زاده، دانشجوی فوق ليسانس دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران توسط نيروهای امنيتی شهر بوکان بازداشت شد.
 

هنوز دلایل احتمالی بازداشت این دانشجوی کرد مشخص نشده و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

از سوی دیگر آژانس خبری موکریان گزارش داد، سلطان زرگر و بهاءالدین شجاعی، دو زندانی کرد در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌هایشان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

هم‌چنین به گزارش هرانا، علی‌احمد سلیمان، زندانی سیاسی در پی اعتراض به انتقال حسین خضری به مدت ۳۹ روز دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای خضری یکی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام بود که پس از انتقال به مکانی نامعلوم در پنج ژانویه به دار آویخته شد.

ایرنا هم از دستگیری چهارنفر به اتهام دست داشتن در کشتن دو مامور نیروی انتظامی خبر داد. همچنین روانیوز نوشت، چهار عضو یک خانواده که اواخر آذرماه سال جاری در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شده بودند کماکان در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه به سر می‌برند و هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.

همزمان سازمان حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی هرچه سریع‌تر دو فعال مدنی به نام‌های یحیی قوامی و سعید ساعدی شده است.

این دو فعال مدنی به دنبال توقف حکم حبیب‌الله لطیفی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام بازداشت شدند و تاکنون در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

در همین هفته مختار زارعی، یکی دیگر از فعالان مدنی شهر سنندج به شعبه‌ی چهارم دادیاری و مجتمع قضایی سنندج احضار و تفهیم اتهام شد.

«اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام»، دو اتهامی هستند که در این دادگاه به مختار زارعی، فعال سابق دانشجویی و عضو جبهه‌ی متحد کرد تفهیم شده است.

این فعال مدنی در ششم دی‌ماه ۸۹ در جریان تلاش‌های مدنی با هدف جلوگیری از اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی در سنندج بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

پیشتر نیز روز پنجشنبه، ۲۴ دی‌ماه ۱۳۸۸، به‌همراه دست کم ۹ دانشجوی دیگر در مراسم دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف‌اللهی، دانشجوی کرد، در سنندج بازداشت شده بود.

در ادامه‌ی فیلترینگ و اعمال سانسور در ایران، خبرنامه‌ی کرمانشاه فیلتر شد.
 

به گزارش سایت کلمه، این وبلاگ خبری- تحلیلی هدف خود را آبادانی کرمانشاه از طریق صحت و دقت در انتشار اخبار و نقد منصفانه در کنار مجموعه گزارش‌های فراگیر و همه‌جانبه عنوان کرده بود.

وبلاگ خبرنامه‌ی کرمانشاه تنها پس از گذشت پنج روز از راه‌اندازی و انتشار سه مطلب در آن فیلتر شد.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما