آیتالله مهدوی کنی و پایان سایهنشینی
آنچه در انتخابات مجلس خبرگان اتفاق افتاد، بر پایهی اکثر تحلیلها، قابل پیشبینی بود. با وجود این، پرسشهای فراوان و از دیدگاههای متفاوت، دربارهی زمینه، علل و نتایج آتی آن مطرح است. من برخی از این موارد را با مهدی خزعلی، پزشک، نویسنده و ناشر طرح کردهام.
مهدی خزعلی از منتقدان پیگیر حکومت است که انتقاداتش اغلب بر پایهی مشاهدات و نزدیکی خانوادگی او با روحانیون تراز اول کشور طرح میشود. او فرزند آیتالله خزعلی، از اعضای مؤثر خبرگان رهبری است که به گفتهی وی، از کوشندگان اصلی برکناری هاشمی رفسنجانی و آمدن مهدوی کنی است.
مهدی خزعلی: در واقع، آقای هاشمی تسلیم فشارها شد و آقای مهدوی کنی هم تسلیم فشارها شد. این دو رفیق بودند، اما فشارها دارد این دو رفیق قدیمی را در مقابل هم قرار میدهد. یکی مجبور است که کاندیدا شود و دیگری مجبور است که منصرف شود.
الان نوعی تنازع بقا جریان دارد. آقای هاشمی بقای خود را در این انصراف دید. آقای مهدوی کنی هم که میخواهد هنوز هم در دانشگاه امام صادق ریاست کند و بر جامعهی روحانیت مبارز، ریاستش را ادامه دهد، بقای خود در این کاندیداتوری دید.
آقای هاشمی هم میخواهد بلوا بیش از این نشود، هتک حرکت بیشتر از این نشود و اگر امروز به دخترش در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی اساعهی ادب میشود و ناسزای ناموسی میدهند، بیش از این جلو نیایند.
یعنی شما علت آن انصراف و این آمادگی را تحلیل آقایان که مصلحت عمومی یا مصلحت سیاسی خاصی را در نظر داشته باشند، نمیبینید.
مصلحت حیات شخصی این آقایان است. ناچار شدهاند. یکی ناچار شده است، بپذیرد که کنار برود و آن دیگری هم ناچار شده بپذیرد که بیاید. وقتی آقای مهدوی کنی با ویلچر وارد میشود، در شرایطی نیست که بخواهد این کار را بکند. درست است که دانشگاه امام صادق را پسر و دامادش اداره میکنند، ولی ریاست خبرگان را نمیتواند به پسر و دامادش تفویض کند تا اداره کنند. آنجا باید خودش باشد. این کار بدی بود که اینها انجام دادند. صلاح نبود کسی را که با ویلچر به همین اجلاس میآید و مختصر حضوری پیدا میکند، به ریاست انتخاب کنند. ولی خب فشارها به اینگونه بود.
تعداد حاضرین در اجلاس اخیر خبرگان، کمترین تعداد در دورههای اخیر بوده است. خیلی جالب است که خبر اول این بود که ۶۰ نفر در جلسه شرکت کردهاند و خبر دوم این آمد که آقای مهدوی کنی ۶۳ رأی موافق داشت.
اما نوع خبر، خبر انتخابات نیست، خبر رفراندوم است؛ «با ۶۳ رأی موافق»! مگر استیضاح بوده که موافق و مخالف داشته باشد. در انتخابات میگویند که ایشان اینقدر رأی برای ریاست آورد و رقیبش اینقدر، اما بدون رقیب، خودش با خودش انتخاباتی برگزار کرد، خودش با خودش رقابت کرد و خودش هم از خودش برد. عین دیکتاتور.
پینوشه میگفت که دمکراتیکترین کشور جهان شیلی است و خودش به تنهایی انتخابات برگزار میکرد و ۹۹درصد و یا ۱۰۰درصد آرا را به خودش میداد. بعد هم میگفت: من که میگویم هرکسی میخواهد بیاید کاندیدا شود، اما کسی نمیآید. در حالی که فضا به گونهای است که فرد دیگری نمیتواند بیاید کاندیدا شود، فرد دیگری نمیتواند در مقابل پینوشه در شیلی کاندیدا شود و خود را برای ریاست جمهوری مطرح کند.
فضا بدین گونه است؛ دمکراتیکترین انتخابات در خبرگان امسال برگزار شد: کسی اگر جرئت دارد، اهلاً و سهلاً بیاید جلو!
اینکه آقای رفسنجانی هنوز در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، چه جایی و یا چه اهمیتی دارد؟ آینده را چگونه میبینید؟
واقعیت این است که آقای هاشمی از سال ۷۶ تنها سمتی که داشته، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و این دو دورهی اخیر، بعد از رحلت آیتالله مشکینی، ایشان رییس مجلس خبرگان شد و ریاست ایشان بر خبرگان، خبرگان را مطرح کرد.
قبل از این، مردم اصلاً توجهی به خبرگان نداشتند. خبرگان مورد نظر مردم نبود. نمیفهمیدند کی برای ریاست آن انتخابات میشود، کی نمیشود. از وقتی آقای هاشمی رییس مجلس خبرگان شد، خبرگان تازه شأنی پیدا کرد و مردم فهمیدند مجلس خبرگان رهبریای هم وجود دارد و حساسیت تا جایی بالا رفت که این دوره آمدند، قبل از انتخابات، ۶۰ امضا برای آقای مهدوی کنی جمع کردند.
بنابراین هرجا آقای هاشمی میرود، یک حساسیت بالایی هم به دنبال آن میآید؛ وقتی ایشان رییس مجلس است، مجلس در رأس امور میشود. وقتی رییس جمهور است، وزنهها در آنجا شکل میگیرد. ریاست ایشان بر مجلس خبرگان رهبری هم شأنی به این مجلس داده بود. خروج ایشان آن را گرفت. در واقع، چیزی که ایشان به خبرگان رهبری اعطا کرده بود را از آن گرفت. من فکر نمیکنم خبرگان بعد از این، زیاد محل اعرابی باشد، محل توجه مردم باشد و اصلاً کاری انجام بدهد.
اما آقای هاشمی الان هنوز سمت مجمع تشخیص مصلحت را دارد که انتصابی است و با یک حرف گرفتنی است. من معتقدم آقای هاشمی باید استعفا بدهد، از آن هم بیرون بیاید و نافش را از این قدرت ببرد و به مردم بپیوندد. این نظر من است که ایشان اگر ببرد، بهتر است.
فکر میکنید او این کار را میکند؟
خیر؛ روحیهی ایشان این نیست. ما نظر خودمان را میگوییم. من قبل از انتخابات مجلس خبرگان هم نوشته بودم که روحیهی آقای هاشمی این است که انصراف میدهد و آقای مهدوی کنی رییس خبرگان خواهد شد. روحیهی آقای هاشمی امروز این نیست که استعفا بدهد. ایشان ادامه میدهد تا جایی که او را مجبور کنند از آنجا هم استعفا بدهد. وگرنه تا از او رسماً نخواهند استعفانامهاش را بنویسد، ایشان این کار را متأسفانه نمیکند.
آقای مهدوی کنی در خبرگان، نسبت به برخی دیگر از چهرههای این مجلس مانند آقای جنتی، آقای یزدی و یا مثلاً آقای احمد خاتمی، چهرهی معتدلتری ارزیابی میشود. چرا ایشان انتخاب شدند؟ چرا حاکمیت نخواست چهرهی تندتری را به جای آقای هاشمی بگذارد؟
حاکمیت در دو دورهی قبل، یکبار آقای جنتی را به مصاف آقای هاشمی فرستاد و شکست خورد. بار دوم آقای یزدی را فرستاد و شکستی با فاصلهی دوبرابر آقای جنتی خورد. فردی مانند آقای احمد خاتمی که اصلاً محلی از اعراب در این مسائل ندارد و اصلاً حضورش در آنجا محل حرف است که چرا ایشان در آنجا حضور دارد؛ ریاست بماند، اما آقای مصباح یزدی که مطرح بود، شانسی برای رأی نداشت. آقای مهدوی کنی تنها گزینهای بود که در سایه نشسته بود. آقای مهدوی کنی بعد از شهادت شهید رجایی، یک دورهی کوتاه نخستوزیر بود و این آخرین پست اجرایی ایشان بود. بعد از آن، دیگر در دانشگاه امام صادق در سایه نشسته و مصون از تعرضات مانده بود. از ایشان استفاده کردند که همه را جمع کنند و در واقع محور وحدت بشود و امیدوارند که چنین بشود.
شما احتمال میدهید که اینطور بشود؟
خیر؛ نکتهای که هست، الان برای آقای مهدوی کنی آن سایهنشینی و جایی که مورد تعرض نباشد، سئوال نشود و بتواند نقش پدرخوانده را بازی کند، تمام شده است. امروز مطالبات به طور مستقیم متوجه آقای مهدوی کنی، به عنوان رییس خبرگان است: مطالبات مردم، مطالبات روحانیت سنتی و مطالبات روحانیت دولتی.
اینجا الان دو تیغهی تیز روحانیت سنتی، مانند آیتالله وحید، آیتالله صافی، آیتالله شبیری، اینهایی که حرف دارند و مدعیاند، مطرح است. حال در کنار اینها روحانیت اصلاحطلب هم مانند آیتالله اردبیلی، صانعی و خاتمی هم میتوانند مطرح باشند.
البته این روحانیون درون مجلس خبرگان نیستند.
مسئله خبرگان نیست. مسئله مطالبات مردم است و روحانیونی که آقای مهدوی کنی نمیتواند به آنها پشت کند و بیتفاوت باشد مانند بقیه. ایشان ناچار است به آیتالله وحید و امثال او پاسخ بدهد. ناچار است به آقای ناطق پاسخ بدهد که در جامعهی روحانیت مبارز شاخص است. از طرف دیگر هم روحانیت حکومتی چیزهایی مخالف آن میخواهند.
در مقابل این مطالبات، ایشان باید پاسخگو باشد و پاسخگو، دو تیغهی قیچی است که که قطعاً آن سایهنشینی ایشان را خواهد برید و ناچار است وارد گود بشود.
در آینده واکنش آقای مهدوی کنی برای خودش تعیینکننده است. چون اگر سمت قدرت را بگیرد، سقوط شدیدی را خواهد داشت و اگر سمت اینطرف را بگیرد، از دو طرف میخورد. باید دید ایشان چهکار میکند. ایشان تا به حال سایهنشینی کرده، سکوت کرده، حرف نزده، پرهیز کرده و سعی کرده خود را بیطرف نگه دارد و مانند پدرخوانده بماند، اما از این بهبعد دیگر نمیتواند. چون وارد گود شد و از این به بعد، در معرض مطالبات است.
آیا اگر آقای هاشمی انصراف نمیدادند، ممکن بود دوباره از جانب خبرگان انتخاب بشوند؟
بههیچوجه. اکثر اعضای مجلس خبرگان که به این جلسهی انتخابات آمده بودند، با برنامه آمده بودند. کسانی بودند که امضا داده بودند، کسانی بودند که موظف بودند به آقای مهدوی کنی رأی بدهند.
یعنی پدر شما، آیتالله خزعلی هم امضا و تعهد داده بودند که رأی بدهند؟
ایشان که از اصل کاریهای دعوت از آقای مهدوی کنی بودند و حضوری رفته بودند و اصرار کرده بودند که آقای مهدوی کنی بیایند. در مورد اینها که از امضا گذشته بود. اینها دعوت کرده بودند. اینها محکم جلوی آقای هاشمی ایستادهاند و به تعبیر این آقایان، ریشهی همهی این فتنهها، هاشمی است و بقیه شاخ و برگاند. آقای مصباح، آقای یزدی، آقای جنتی و پدر من که بگذریم؛ اینها که محور این حرکت هستند.
بقیهی آقایان هم که امام جمعهی شهری هستند و امضا داده بودند. بالاخره باید امام جمعه بودنشان را حفظ کنند و فکر تأیید صلاحیتشان در دورهی بعد باشند. اینها همه معذوریتهایی است که دارند و باید آن را در رأی دادنشان در نظر بگیرند. اینطور نیست که هر رأیی بتوانند بدهند. دوره بعد باید برای خبرگان تأیید صلاحیت بشوند؛ باید بتوانند امام جمعه شهرشان بشوند، اینها همه مسائلی است که آقایان در نظر می گیرند و رأی می دهند.
اقای خزعلی شما چرا راه دور می روی و ما را می بری این همه راه به شیلی. همین ممللکت خودمان. آقای بازرگان در فروردین سال 57 معروف به بهار ازادی رفراندم جمهوری اسلامی راه انداخت نینجه اش شد 98.2% ارای کلیه کسانی که می توانستند در رای گیری شرکت کنند. توجه می کنید این نسبت 98.2% کل ارا افراد شرکت کنند نیست، بلکه نسبت کلیه کسانی که می توانستند رای بدهند. شما اصلا از این ادعا عجیب و غریب تر سراغ دارید؟ چون دروغ گو فراموش کار می شود عین همین ادعا هم سر از متن قانون اساسی دراورد. تازه 9 ماه یک رفراندم دیگه کردند در مورد تصویب متن قانون اساسی این بار خلوص رای ارای 99.5% ارائ بود. ملاحظه می کنید که این داستان سردراز دارد.
انتخابات در جمهوری اسلامی آزاد است بطوریکه هرکس می تواند به هرکس رای بدهد و نظام هم آزاد است اراء را بخواند ویا نخواند وهر کس را که رهبر دستور داد با هر تعداد اراء که مصلحت تشخیص داد برنده اعلام کند ..شیخ مهدی کروبی در مورد آقا مجتبی ودخالتش در انتخابات فضولی کرد دستو رداده شد فقط 300000رای بیاورد.
ارسال کردن دیدگاه جدید