خانه | خبر | اخبارجهان

عبدالله گل: ترکيه اقدامات لازم را عليه سوريه انجام خواهد داد

شنبه, 1391-04-03 19:10
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

رئيس جمهوری ترکيه در واکنش به سرنگونی هواپيمای نظامی کشورش توسط ارتش سوريه گفت، ترکيه "اقدامات لازم" را عليه سوريه انجام خواهد داد. از سوی ديگر بشار اسد حکم ايجاد کابينه جديد دولت را صادر کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، عبدالله گل در روز شنبه، ۲۳ ژوئن (سه تير) اظهار داشت، ترکيه همچنان تلاش می‌کند به چگونگی اين رويداد پی ببرد و اين که شايد اين جت در قلمرو ترکيه سقوط کرده‌ باشد.

روز گذشته (جمعه) دمشق اعلام کرد يک هواپيمای نظامی ترکيه را که وارد قلمرو هوايی سوريه شده بود، سرنگون کرده ‌است.

گفته می‌شود اين هواپيما در دريای مديترانه و در هشت مايلی شهر لاذقيه در سوريه سقوط کرده ‌است.

اين اتفاق به تنش‌ها ميان دو کشور همسايه ترکيه و سوريه دامن زده ‌است که تا پيش از قيام مردم سوريه عليه حکومت بشار اسد متحد اصلی يکديگر محسوب می‌شدند. ترکيه رفته‌رفته مخالف سرسخت حکومت سوريه و رفتار خشونت‌آميز آن با معترضان سوريه‌ای شد.

رسانه‌های ترکيه گزارش داده‌اند، گارد ساحلی اين کشور در مأموريت مشترکی با سوريه اقدام به جست‌وجو برای يافتن دو سرنشين اين هواپيمای سرنگون‌شده کرده ‌است.

در کابينه جديد سوريه اگرچه تغييرات زيادی ايجاد شده ‌است، اما وزرای کشور، دفاع و وزارت امور خارجه همچنان بر سر کار خود باقی می‌مانند

عبدالله گل در ادامه سخنان خود همچنين گفت: "هيچ پنهان‌کاری وجود ندارد. ترديدی نداشته باشيد که اقدامات لازم انجام خواهد شد."

عبدالله گل توضيح نداد که اين اقدامات چگونه خواهد بود.

گل گفت: "تحقيقات ما متمرکز بر اين مسئله خواهد بود که آيا اين هواپيما در داخل مرزهای ما سرنگون شده‌ است يا خارج از آن. نتايج اين تحقيق می‌تواند اهميت بسياری داشته باشد و قبل از آن‌که جزئيات ماجرا بررسی شده باشد نمی‌توان حکم روشنی صادر کرد."

رئيس جمهوری ترکيه همچنين اضافه کرد، جت‌هايی که با سرعت بالا پرواز می‌کنند به طور معمول از مرزهای هوايی کشورهای ديگر برای لحظاتی کوتاه می‌گذرند.

سوريه اما روز گذشته در بيانيه‌ای که در اين‌باره منتشر شد، اعلام کرد بر اساس قوانينی که در اين شرايط وجود دارد، هواپيمای نظامی ترکيه را هدف قرار داده ‌است.

تشکيل دولت جديد سوريه

در حالی که خشونت‌ها در سوريه مدام افزايش پيدا می‌کند و به شمار کشته‌شدگان اضافه می‌شود، بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، امروز (شنبه) حکم به تشکيل دولت جديد داد.

در کابينه جديد سوريه اگرچه تغييرات زيادی ايجاد شده ‌است، اما وزرای کشور، دفاع و وزارت امور خارجه همچنان بر سر کار خود باقی می‌مانند.

انتصاب دوباره داوود راجحه به منزله بطلان شايعاتی است که می‌گفت شورشيان او را ترور کرده‌اند، گرچه دولت سوريه نيز پيش‌تر اين شايعه را تکذيب کرده بود.

قيام ۱۶ ماهه مردم سوريه رفته‌رفته به سمت جنگ داخلی سوق پيدا کرده ‌است. بشار اسد می‌گويد خواهان اصلاحات در کشورش است، اما منتقدان او اعتقاد دارند انتصاب رياض حجاب به‌عنوان نخست وزير و مأمور تشکيل دولت جديد خلاف گفته‌های او را اثبات می‌کند چرا که رياض حجاب به‌عنوان يکی از وفاداران افراطی اسد محسوب می‌شود.

حجاب وزير سابق کشاورزی سوريه و يکی از اعضای حزب بعث اين کشور است که به‌عنوان حزب حاکم بيش از چهار دهه است قدرت را در اختيار دارد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما