خانه | خبر | اخبارایران

ايران داوطلب خريد پالايشگاه پتروپلوس فرانسه شد

پنجشنبه, 1391-09-16 19:20
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

با ورشکست شدن شرکت نفتی پتروپلوس فرانسه، جمهوری اسلامی ايران، با وجود تحريم‌های جهانی عليه اين کشور، يکی از خريداران اصلی يک پالايشگاه اين شرکت شد.

 

منابع خبری فرانسه در چند روز اخير از داوطلب شدن ايران برای خريداری پالايشگاهی از شرکت پتروپلوس، توسط شرکت تدبير، وابسته به "بنياد امام خمينی" خبر دادند.

 

روزنامه فيگارو نخستين بار اين خبر را روز سه‌شنبه چهارم دسامبر (۱۴ آذرماه) منتشر کرد و نوشت رسيدگی به پرونده شرکت پتروپلوس و موضوع خريداری پالايشگاه توسط ايران در دادگاه تجاری ايالت نرماندی مطرح خواهد شد.

 

فيگارو پيشنهاد شرکت ايرانی برای خريد اين پالايشگاه را "جالب" توصيف کرده و نوشته است مشکل اصلی تحريم‌ها عليه ايران است.

 

اتحاديه اروپا از روز يکم ژوئيه سال جاری ورود هر نوع مواد نفتی ايران به کشورهای عضو اين اتحاديه را ممنوع کرده است.

 

دادگاه تعيين کرد که نامزدهای خريداری پالايشگاه پتروپلوس تا تاريخ پنجم فوريه فرصت دارند پيشنهادات مناقصه‌ای خود را فرموله کنند اما اگر چنانچه تا آن تاريخ يکی از اين پرونده‌ها تکميل شد دادگاه می‌تواند ختم دادرسی را اعلام کند

اين روزنامه پرسيده است که آيا داوطلب شدن ايران برای خريداری اين پالايشگاه به اين معنا نيست که جمهوری اسلامی باور دارد تحريم‌ها به‌زودی برچيده و مشکلات بين تهران و واشنگتن حل خواهد شد.

 

از سوی ديگر روز گذشته تارنمای شبکه خبری "فرانس ۲۴" نيز اين خبر را تأييد کرد و از منابع سنديکايی شرکت پتروپلوس جزئيات بيشتری در اين‌باره جويا شد.

 

لوران پاتينيه، از اتحاديه دمکراتيک کار فرانسه (CFDT) که در رابطه با پرونده پتروپلوس فعاليت می‌کند، گفت: "نمايندگان شرکت تدبير در دادگاه تجاری حضور يافتند اما هنوز روشن نيست که آن‌ها پيشنهاد مشخصی برای خريد شرکت ارائه دادند يا تنها توجه و تمايل خود را ابراز داشتند."

 

پاتينيه افزود: "شرکت تدبير از ماه آوريل علاقمندی خود را برای خريد اين پالايشگاه نشان داده بود و تاکنون چندين نامه در اين‌باره ارسال کرده است."

 

اين فعال سنديکايی در ماه نوامبر گفته بود شرکت تدبير در نظر دارد پالايشگاه را با همه ۵۵۰ کارگر و کارمند آن بخرد و اين پيشنهاد برای وی از اهميت برخوردار است.

 

لوران پاتينيه با اشاره به وضعيت سياسی ايران و تحريم‌هايی که آمريکا و اروپا عليه اين کشور اعمال کرده‌اند گفت: "مسائل ژئوپليتيک در حال حاضر برای من از اهميت بسيار کمتری برخوردارند تا حفظ شغل کارکنان پالايشگاه."

 

با اين حال شرکت تدبير در اين ماجرا تنها شرکت داوطلب خريد پالايشگاه پتروپلوس نيست، شرکت جابز گلف انرژی عراق، شرکت سوئيس اکتيواپرو و گروه نفتی آلافاندی که مقر اصلی آن در هنگ‌کنگ است نيز از جمله درخواست‌کنندگان خريد اين پالايشگاه هستند.

 

روز گذشته با برگزاری دادگاه، اگزاويه اوزل، فردی که نمايندگی ايران را بر عهده داشت اعلام کرد از آن‌جا که ايران تحت تحريم نفتی اروپا قرار دارد شرکت ايرانی "دست‌کم يک ماه" فرصت لازم دارد تا ارزيابی کند آيا می‌تواند منابع خام خود را از کشور ديگری وارد کند يا خير.

 

دادگاه تعيين کرد که نامزدهای خريداری پالايشگاه پتروپلوس تا تاريخ پنجم فوريه فرصت دارند پيشنهادات مناقصه‌ای خود را فرموله کنند اما اگر چنانچه تا آن تاريخ يکی از اين پرونده‌ها تکميل شد دادگاه می‌تواند ختم دادرسی را اعلام کند.

 

مشکل اساسی ديگر در مورد شرکت پتروپلوس اين است که از هنگام اعلام ورشکستگی آن، دولت پيشين فرانسه برای اين‌که کارکنان پالايشگاه بيکار نشوند شرکت نفتی شل را موظف کرده بود تا مواد اوليه لازم برای ادامه کار پالايشگاه را تأمين کند و اين قرارداد با شرکت شل در پايان ماه دسامبر جاری به پايان می‌رسد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

این سپاه پاسداران است که میخرد. پولهایی کهع کامیون کامیون از ایران خارج شد برای همین بود. هجده میلیارد آن هنوز در ترکیه است.

سرداران ميلياردها دلار دزديده و در دبي و مالزي و غرب مشغول بيزينس هستند.
صاحب چند باشگاه فوتبال هد...ي از زمره اينهاست .
در تهران هم برج سازی کرده اندو...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما