خانه | خبر | اخبارایران

اختصاص بودجه ۹۵۰میلیارد تومانی به دریاچه ارومیه

دوشنبه, 1390-06-14 15:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در پی اعتراضات اخیر به وضعیت دریاچه ارومیه، ۹۵۰میلیارد تومان (معادل ۹۰۰میلیون دلار) به پیش‌گیری از خشک شدن این دریاچه اختصاص داده شد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت که این بودجه برای انتقال آب رودخانه‌های ارس و کردستان به دریاچه ارومیه درنظر گرفته شده است.

 
محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز امروز گفت که سهم «قابل توجهی» از بودجه یک‌هزار میلیارد تومانی که برای رسیدگی به آب‌های سطحی و تالاب‌های داخلی اختصاص یافته به دریاچه ارومیه اختصاص داده خواهد شد.
 
اختصاص این بودجه در حالی است که کاظم فرهمند، نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم در مجلس به سایت خانه ملت گفت که دریاچه ارومیه با تصمیم‌های «عجولانه» و تخصیص «اعتبار بدون پشتوانه و ضمانت اجرایی» از خشک شدن نجات پیدا نمی‌کند.
 
این نماینده مجلس می‌گوید: «نجات دریاچه ارومیه بدون تشخیص عوامل موثر در خشک شدن این دریاچه غیرممکن است و هرگونه تصمیم عجولانه در این زمینه تنها تحمیل آسیب‌های دیگری را به محیط زیست کشور تحمیل می‌کند.»
 
وی با انتقاد از طرح دولت برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: «اگر با اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه آسیب‌های جدی دیگری به محیط زیست منطقه تحمیل شد، چه سازمان و نهادی مسئولیت این آسیب‌ها را به عهده می‌گیرد.»
یک نماینده مجلس: «نجات دریاچه ارومیه بدون تشخیص عوامل موثر در خشک شدن این دریاچه غیرممکن است و هرگونه تصمیم عجولانه در این زمینه تنها تحمیل آسیب‌های دیگری را به محیط زیست کشور تحمیل می‌کند»
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین از تشکیل کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، برای حل مشکل دریاچه ارومیه خبر داد و گفت که تا کنون چندین سفر به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی داشته‌اند.
 
به گفته وی انتقال آب رودخانه ارس برای رفع مشکلات کشاورزان و تامین آب دریاچه ارومیه، تخصیص ۲۵میلیارد تومان در بودجه سال ۹۰به حل مشکلات دریاچه ارومیه و ایجاد یک تونل به طول ۴۰کیلومتر برای انتقال آب سرچشمه‌های ذاب به دریاچه ارومیه از جمله مصوبه‌های دولت برای رفع مشکل دریاچه ارومیه است.
 
در روزهای اخیر، در پی رد شدن طرح دو فوریتی «جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق انتقال و پمپاژ آب از سوی مجلس شورای اسلامی ایران، اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای تبریز و ارومیه رخ داده است.
 
در روز پنجم شهریور ماه چند تجمع در شهرهای تبریز و ارومیه برگزار شده و شمار زیادی از معترضان بازداشت شده‌اند. پیش از آن نیز در روز دوم شهریورماه در جریان یک مراسم افطاری در تبریز، نزدیک به سی تن از فعالان مدنی آذربایجان را بازداشت شدند. د «کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی» تعداد بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها را ۶۲تن از اعلام کرده است. خبرگزاری فارس نیز از بازداشت ۶۰نفر از معترضان در ارومیه در روز شنبه، خبر داده است.
 
دریاچه ارومیه که بزرگ‌ترین دریاچه درون سرزمینی ایران است از مدت‌ها پیش با بحران زیست‌محیطی عمیقی روبه‌رو شده است؛ به طوری که به طور مداوم از میزان آب آن کاسته شده و بخش‌های وسیعی از آن از میان رفته است.

 

در همین زمینه:

تجمع معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه در تبریز و ارومیه

اعتراض به خاطر دریاچه ارومیه به خشونت کشیده شد

نمایندگان مجلس: دولت مسئول عواقب خشک شدن دریاچه ارومیه است

 

Share this
Share/Save/Bookmark

با این بودجه اول دویست نفر از فک و فامیل مسوولین در سمینارهای بین المللی شرکت کرده و سوغاتی می خرند و بعد باز هم دریاچه خشک می شود.

تازه ما می خواهیم با این وضع نصف دریاچه خزر را به اسم خودمان سند بزنیم. یکی نیست بگه، ملت، شما با اون دریاچه ای که صد درصدش مال خودتان بود چکار کرده اید که بخواهید با 50 درصد آن یکی چه بکنید؟
از آن طرف، اعراب به ما نمی خندند که شما که عرضه نگه داشتن یک دریاچه داخلی را ندارید، حالا چه گیری است که به فارس و عرب بودن این خلیج داده اید؟

بسیار خوب مثلی داریم که میگوید "حوض بیار و اب پرکن" حتما دریاچه را کول میکنند و میبرند لب رود ارس و ان را پراب میکنند می اورند سر جایش میگذارند. تا انجا که بنده با استفاده از نقشه ها و توپولوزی منطقه استنباط کرده ام دریاچه ارومیه حدودا 1000متر بالاتر از سطح دریای ازاد است و رود ارس در مصب ان در نزدیکی خزر 20-30 متر زیر سطح دریاست. این اختلاف ارتفاع ممکن است در بالادست رودخانه کمی کاهش پیدا کند اما در نهایت یک اختلاف سطح 500 الی 600 متری بین ارومیه و غربی ترین قسمت ارس در مرز بازرگان باقی میماند. بالا کشیدن اب تا این ارتفاع یا حتی نصف ان هم نه مقدور است و نه مقرون به صرفه. صرفا حجم ابی که بایستی وارد دریاچه شود تا ان را به سطح 30 سال پیش برگرداند دقیقا معادل مقدار ابی است که پشت سدهای احداث شده در ابخیز دریاچه ذخیره شده است. ایا اسان تر نیست که اب این سدهای بالادست تماما به سوی دریاچه سرازیر و دریاچه پرشود و سپس منتظر فروریزهای اسمانی بنشینیم تا سدها دوباره پر شوند. این کار هم عملی تر و هم کم هزینه تر است. تازه با پر شدن دریاچه موجبات افزایش مقدار فروریزهای اسمانی هم فراهم میشود زیرا رطوبت حاصله از افزایش سطج دریاچه خود به تنهایی راهی برای مقابله با حشکسالی است.

اما سوال اصلی اینست: ایا مشکل دریاچه ارومیه کمبود اب است یا افزایش بی حد و حساب نمک. مسلما اگر نمک را تهدید اصلی به حساب اوریم انوقت میبینیم که واریز کردن اب شرب جمع اوری شده پشت سدها و یا اوردن اب ارس به ارومیه دردی از مشکل منطقه را دوا نخواهد کرد و فقط بروز مشکل را به تعویق می اندازد تا چند سال بعد با ابعاد وسیع تری ظاهر شود و منطقه و حتی کل فلات ایران را تهدید به اضمحلال کامل زیست محیطی کند. با واریز کردن اب به دریاچه فقط غلظت نمک کمی پایین تر می اید اما مقدار نمک روز به روز بیشتر خواهد شد زیرا 8 میلیون نفر در ابخیز دریاجه زندگی میکنند و هر کدام حد اقل به طور متوسط روزانه 5گرم نمک به محیط زیست وارد میکند. با ضرب کردن این مقدار نمک در کل جمعیت منطقه روزانه 40 تن نمک به دریاجه سرازیر میشود. این همان نمکی است که از معادن نمک خوی و تبریز و دیگر نقاط استخراج میشود و بی کم و کاست همراه پاشویه ها و ابرفت ها به دریاچه که در گودترین نقطه منطقه است سرازیز و در ان انباشته میشود. این دریاچه از زمان سکونت اریایی ها تا کنون از یک دریاچه پر برکت و پر حیات به شورابه ای تبدیل شده که امروز ان را در حال احتزار میبینیم.

به هموطنان اذربایچانی گوشزد کنم که راه حل های منطقی حل مشکل دریاجه در اب ریختن به دریاچه نیست بلکه راه حل های عملی و عقلانی و ساده ای وجود دارد که میتوان دریاچه را به شکوه و حیات 4000سال پیش برگرداند.

لطفا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به پایگاه مجازی زیر مراجعه فرمایید و اگر سوالی باقی مانده با کمال میل در خدمت شما هستم.

www.biocourse10.com

ارادتمند شما

دکتر ابراهیمیان

تخصيص پولي که وجود ندارد به چه دردي ميخورد؟ چه برنامه اي و با چه کارشناسي و زمانبندي ؟ سد را بازکردن اينقدر هزينه ندارد. وعده الکی ميدهند تا آبها از آسياب بيفتد.....

سلام به نظر بنده تخصیص همچین رقم نجومی برای حل مشکل دریاچه ارومیه اشتباه مگر قبلا دریاچه ای نبوده آبش از کجا میومده چرا خشک شده .مگه قبلا که دریاچه پر بود آب پمپاژ میکردن؟خیر

ایران دچار کم آبی هست بله ولی بیشتر از همه بی توجهی زیاده
والا همچین بودجه های کلان بجای اینکه دریاچه رو پر کنه جیب های فرصت طلب ها رو پر میکنه
راهکارای پیشنهادی بنده اینه:
1-ماسکهای جلوگیری از تبخیر سطحی آب در فصلهای گرم (تابستان)-
2-هدایت آبهایی سرگردان بارشی به آبرو های ارومیه با حفر کانال
3-بارور کردن ابرها
4-جلوگیری از ذخیره آب در پشت سدها برای تولید برق. در حالی که منطقه آذربایجان دارای ورزش مناسب برای توربینهای بادی می باشد و این عمل باعث جذب سرمایه گذاران برای ایجاد توربینهای بادی
5-حفر کانال در پشت جاده منتهی به پل رو آبی دریاچه که قبلا جزئی از دریاچه بود برای گردش ساعت گرد جریان دریاچه

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما