خانه | خبر | اخبارافغانستان

پشتيبانی روسیه از برنامه صلح در افغانستان

شنبه, 1390-02-10 17:39
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نماينده ويژه روسيه در امور افغانستان اعلام کرد که روسيه از برنامه صلح در افغانستان به‌منظور پايان دادن به جنگ در اين کشور پشتيبانی می‌کند.

 

ضمير کابل‌اف، نماينده ويژه روسيه در امور افغانستان که به‌منظور گفت‌وگو با مقامات افغان به کابل سفر کرده، گفته است روسيه آماده است «هر نوع همکاری» را در راستای پيش‌برد برنامه صلح در افغانستان انجام دهد.

 

دفتر رياست جمهوری افغانستان روز جمعه ۹ ارديبهشت، در خبرنامه‌ای اعلام کرد که آقای کابل‌اف در جريان ديدار با حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان در مورد حمايت روسبه از برنامه صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

 

پيش از اين مقامات روسيه بارها ضمن ابراز نگرانی در مورد افزايش تحرکات شورشيان و چگونگی مبارزه با مواد مخدر در افغانستان که روسيه يکی از بازارهای عمده مصرفی آن است، خواستار جديت جامعه جهانی در اين راستا شده بودند.

 

ارزش کنونی مبادلات تجاری سالانه بين روسيه و افغانستان ۵۵۰ ميليون دلاراعلام شده است

افغانستان از حدود يک سال و نيم پيش با ايجاد شورای عالی صلح بارها از شورشيان مسلح به‌ويژه طالبان دعوت کرده است تا به‌منظور پايان جنگ و برقراری ثبات در اين کشور به برنامه صلح بپيوندند.

 

اما طالبان تا کنون پاسخ مثبتی به اين دعوت‌ها نداده است و هرگونه مذاکره با دولت افغانستان را به خروج نيروهای خارجی از اين کشور مشروط دانسته‌اند.

 

همکاری‌های استراتژيک ميان افغانستان و آمريکا، روابط با پاکستان، اوضاع منطقه و برگزاری اجلاس آينده سازمان شانگهای که قرار است در قزاقستان برگزار شود از محورهای گفت‌وگوی ضميرکابل‌اف با حامد کرزی اعلام شده است.

 

افزون براين، نماينده ويژه روسيه در ديدار با رئيس جمهور افغانستان بر توسعه روابط دوجانبه به‌ويژه اجرای طرح‌های اقتصادی روسيه که سال گذشته رؤسای جمهور دو کشور بر آن توافق کردند؛ تأکيد کرده است.

 

حامد کرزی ۳۰ دی‌ماه ۱۳۸۹، در رأس هیأتی از وزيران خارجه، دفاع، کشور، دارايی، تجارت و صنايع، مشاوران امنيت ملی و امور اقتصادی به دعوت رسمی رئيس جمهور روسيه به اين کشور رفت.

 

ارزش کنونی مبادلات تجاری سالانه بين روسيه و افغانستان ۵۵۰ ميليون دلاراعلام شده است. مقامات دو کشور در گفت‌وگوهای اخير اعلام کردند اقدمات لازم را در راستای توسعه روابط اقتصادی انجام خواهند داد.
 

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما