خانه | وبلاگ زمانه

زمانه اقلیت‌ها

سه شنبه, 1390-06-22 18:05
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

 

در راستای اهدافی که در یادداشت گام‌ها و چشم انداز‌ها در این صفحه توسط سردبیر "زمانه" توضیح داده شد، چند ماهی است که بخشی برای اقلیت‌ها در وب‌سایت این رسانه ایجاد شده است. اهمیت این بخش هم‌‌بسته با اهمیت این نکته است که در عصر کنونی رسیدن به دمکراسی بدون به رسمیت شناختن قانونی و عملی حقوق اقلیت‌های قومی، ملی و مذهبی... امکان پذیر نیست.

 

به باور کار‌شناسان مسائل اقلیت‌ها، سیر و تکامل جوامع مدرن نشان داده است که برخلاف پیش‌بینی‌‌هایی که ساده‌نگرانه در افق آینده همگنی مطلق را می‌دیدند، قومیت در دهه‌های اخیر نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه حتی دامنه نفوذ و تاثیر آن افزایش هم یافته است. در گامی فرا‌تر گفته می‌شود، رابطه اقلیت‌های ملی‌ و دولت‌ها را دیگر نمی‌توان انحصاراً امور داخلی کشور‌ها محسوب نمود؛ این امر به طور فزاینده‌ای بخشی از امور بین‌المللی است‌ و رابطه تنگاتنگی با حقوق بشر دارد.

 

بر این اساس و بر اساس رابطه گسست ناپذیر همرسانش و دمکراسی است که ضرورت وجود رسانه‌ای مستقل برای بازتاب مطالبات، فرهنگ و تاریخ بخشی از جامعه که از سوی حاکمان «غیر خودی» خوانده شده‌اند، بیش از پیش حس شود، رسانه‌ای که در راستای همگرایی و جلوگیری و کاستن از دوقطبی و چندقطبی شدن، انزوا و طرد بخشی از جامعه گام بردارد.

 

در سالهای گذشته به دلیل تبعیض و نقض حقوق فردی و جمعی در مناطق گروه‌های اتنیکی، این مناطق همیشه به‌عنوان تکه‌های جغرافیایی معترض تلقی شده‌اند. این امر از جمله دلایلی است که اطلاع رسانی جامع و حرفه‌ای را در این بخش‌ها با مشکلاتی همراه کرده است.

 

"زمانه" با در نظرگرفتن این مشکلات و در ادامه فعالیت‌های خود به منظور توجه بیشتر به صدای کسانی که ناشنیده و در حاشیه می‌مانند، بخشی مربوط به گروه‌های اتنیکی ایران دایر کرده است. "زمانه" در این بخش بنا دارد – هم‌چنان که در چند گذشته هم سعی کرده است - بازتاب مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی... گروه‌های اتنیکی را تا حد ممکن در اولویت قرار دهد، بدون اینکه خود را درگیر حساسیت‌ها و اختلافات نظری در مورد مفاهیمی مانند «قوم»، «ملت»، «اقلیت» و «اکثریت» کند. این مفاهیم بیشتر در سده‌های اخیر شکل گرفته‌اند و هنوز در فرهنگ‌های سیاسی و جامعه‌شناسی تعاریفی متفاوت از آنان می‌توان یافت. ("زمانه" البته از تحقیقات علمی در این رابطه استقبال می‌کند و شایق است که این تحقیقات را پس از انتشار در بخش کتابخانه "زمانه" آرشیو کند تا به سادگی در دسترس علاقه‌مندان باشد.)

 

در ماه‌های گذشته به این مسائل پرداخته‌ایم:

− پوشش رویداد‌ها و بحران‌های مختلف مانند: تجمعات اعتراضی در اهواز و شهرهای آذربایجان، رویدادهای مرزی کردستان،

− پوشش اخبار و ارائه گزارشات خبری و تحلیلی از مسائل روز،

− گفت‌وگو با فعالان قومی و ملی ایران در رابطه با مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی

− و انتشار مطالب در مناسبت‌های مختلف مانند: روز جهانی زبان مادری و ۲۸ مرداد کردستان...

ما مایلیم دامنه کار خود را گسترش دهیم و بویژه بر آنیم که از حیطه خبرها و رویدادها فراتر رویم و به زمینه‌ها و مسائل عمقی‌تر بپردازیم.

 

ای-میل بخش اقلیت‌های "زمانه"
ethnics@radiozamaneh.com

 بدون یاری همکاران پرتلاشمان و نظرات مخاطبان، کارها به ثمر نمی‌نشست. ما مایل به گسترش همکاری‌های هستیم و بر آنیم که از گزارشگران و نویسندگان بیشتری درخواست همکاری کنیم.

 

زمانه، زمانه دمکراسی است و به این اعتبار زمانه اقلیت‌هاست. "زمانه" هم می‌خواهد رسانه اقلیت‌ها باشد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

آه از دست این تازیان و ترک تازان که پس از با خاک یکسان کردن ایران هنوز دست بردار نیستند. کجاست خون و جان ایرانی که به خود آید و داد خود از این نامردمان بستاند که خود را در طول تاریخ و هنوز که هنوز است بر ایرانی تحمیل کرده اند. در این مملکت عرب زده ما حق تغییر اسم خود را هم نداریم. برای نامگذاری فرزندم چقدر آن مردک عرب زده در ثبت احوال با من بحث کرد که نام ائمه اطهار را انتخاب کنم. روشن است که اکنون بوجه ی این مملکت خرج فرهنگ و زبان عربی میشود و آنگاه اینجا یک مشت که نیاکانشان ایران را با خاک یکسان کرده اند از حق و حقیقت سخن میگویند و مظلوم نمایی میکنند.

زبان فارسی هیچگاه به زور و جنگ رشد و نمو نکرده است بلکه ماندگاری زبان فارسی بخاطر بزرگانی بوده که آن را پاس داشته اند. در این سرزمین زمانی فارسی سخن گفتن جرم بوده است چراکه تازیان نمی پسندیدند. در ترکیه زمانی کردی سخن گفتن جرم بوده است. آیا در ایران ترکی صبحت کردن هیچگاه جرم شده است یا اینکه در هر اداره ای به یمن پارتی بازی برادران ترک همه باهم ترکی صحبت میکنند و زبان رسمی پاس داشته نمیشود.

اکثریت فارس همیشه تحت ستم اقلیتهای ترک یا عرب بوده است. بیشرمانه ترین حکومتها را این اقلیتها داشته اند. قاجارهای زن باز و صفوی های بچه باز. اینها این سرزمین را به این حال و روز انداخته اند. چون هیچگاه علاقه ای به این مرز و بوم نداشته اند. اینها فقط پول میشناسند و قدرت و سلطه. وگرنه چرا زبان خود را فروختند به مغولها، چرا از سرزمین مادری خود جدا شدند بدون هیچ مقاومتی. ما اکثریت فارس کینه ی تاریخی نسبت به دو قوم عرب و ترک داریم و در این کینه کاملا به حق هستیم. اکثریت فارس باید به خودش بیاید و انتفام خود را از این اقلیت تمامیت خواه بگیرد.

هم اکنون اصلی ترین پشتوانه ی این حکومت عرب زده ی شیعی هم همین دو قوم عرب و ترک هستند که هویت خود را قبل از همه در شیعه گری و عربگری میجویند و گرنه اکثریت فارس پشتوانه ی قویی برای هویت سازی در تاریخ خودش دارد. اما اینها هویت نداشته ی خود را در تشیع که دینی وارداتی و جعلی ست میجویند و برای همین پشتوانه ی اصلی این حکومت ضدایرانی هستند.

با سلام. من نمیدانم چرا زمانه روی شما قفل شده؟؟!!.

کار بسیار پسندیدهء زمانه را در خصوص بازکردن بخشی برای وضعیت جامعه چند ملیتی و چند فرهنگی ایران را بایستی ستود و از شجاعت این سایت در انعکاس واقعیت بسیار وسیع چندزبانگی و چند ملیتی در ایران تقدیر کرد.

مردم ایران امروز چهار جنبش بسیار جدی را در مقابل خود دارند؛
جنبش دمکراسی خواهی که وسعتی در سراسر ایران دارد اما عمدتا در مناطق مرکزی و فارس زبان ایران متمرکز است
جنبش ملی دمکراتیک متعلق به ملیتهای غیرفارس در ایران (ترک، کرد، بلوچ، عرب، ترکمن...) که عمدا برای رفع تبعیض در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امروز یک جنبش ملیونی به خود گرفته است.
جنبش زنان که به یکی از جنبشهای مطرح مدنی در ایران بشما میرود
و بلاخره جنبش زحمتکشان که در راستای عدالت اقتصادی دارای سوابقی قابل توجه است.

در این میان جنبش ملیتهای غیرفارس ایران جنبشی ملی دئمکراتیک است. ابن جنبش عمدا علیه نژادپرستی در ایران و برای حقوق برابر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای تمامی ملیتهای ایران (ترک، فارس، کرد، بلوچ، عرب و..) می کوشد. جنبشی ملیونی است و هر روز به دامنه آن افزوده میشود. آیا میشود تغییر در ایران متصور شد بدون اینکه به یکی از مبرم ترین مسائل آن که همانا مسئله حقوق برابر ملیتهای ساکن این کشور است بی تفاوت ماند؟؟

اقدام زمانه حرکتی در راستای توجه به یکی از مهمترین مسائل داخلی ایران است

با تشکر و تقدیر دوراره از زمانه

یونس شاملی

بنده که منبع بودجه رادیو زمانه را نمی دانم اما اگر دولت هلند باشد،باید ازآن تشکر کرد،زیرا که تنها از مجرای دیدن و شنیدن و خواندن امکانات ارتباط جمعی دموکراتیک نظیر رادیو زمانه است که مردم یاد خواهند گرفت که جامعه تک صدا،جامعه مرده است.شما کم بودن سعه صدر را در جامعه ایران از همین چند زیرنویس متوجه خواهید شد.اولین نویسنده پانویس، پا را از گلیم خود درازتر کرده و با لحنی شاهانه از قول همه مردم ایران سخن گفته و الی آخر.....خامنه ای هم که به سفر به کردستان علاقه ویژه پیدا کرده است،در سفر دور و دراز خود به کرمانشاه،حتی یک بار هم جرئت نکرد نامی از کرد و کردستان ببرد.سیاست انکار یعنی همین!

با سلام. ما جملگی احاد مردم ایران از رادیو زمانه ودست اندر کاران محترم ***** کمال سپاسگزاری را داریم ! و اازاینکه به ما فزصت میدهند تا از حقوق اقلیتها چیزی بنویسیم تشکر کرداهیم ! . این بنده خدا طفل معصوم پنج ساله که عنقریب خوراک ملاها خواهدشد! اصلا نمیداند که ما در ایران اصلا اقلیت ویا اکثریت قومی نداریم ! ما مجموعه ای از ملل هستیم که بضرورت اقلیم وامنیت خود دور هم جمع شده ایم و اهداف و منافع مشترک داریم. ما یک مرزوبوم داریم از کرد و ترک و ترکمن وبلوچ و فارس وعرب ولر و... پیوندهای تاریخی داریم وهمین پیوستگی است گه مارا درمقابل هجومهای بی امان شرق وغرب وشمال وجنوب پایداری داده وپایدار خواهیم ماند.گاها در خانواده خود گله گذاریم که چرا ان برادر این کرد یا ان برادر سهم بیشتری برد! هر روز یک انتریک جدید میکنند که چرا ایران به زبان فارسی حرف میزند؟! خوب جان من یک ملت با این همه تنوع باید زبان مشترک وخط مشترک داشته باشند تا زبان هم را بفهمند وهمدیگر درک کنند این زبان واین خط که مربوط به این چند سال نیست قرنها است که مارا درقبال هجوم تازیان صیانت کرده. در غیر اینصورت ما هم مثل اردن ومصر وتونس و.. عربی حرف میزدیم ! جالب انکه یک لبنانی یا اردنی را ببرید عربستان حرف همدیگر را نمیفهمند! حالا چه برسد به من خوزستانی که به من میگویند عرب کمره ای !! ***** اقا جان بفرما درقلب فارس وببین که چگونه ایل قشقائی ترکی حرف میزنند؟! یا بقول حافظ شیرازی: اگر ان ترک شیرازی بدست ارد دل مارا ..... به خال هندوش بخشم سمرقند و بخارا را ! گرچه تیمور لنگ به او ببخشید ! ولی هنوز شما .......!!!.

بنظر من همه اقوام ایرانی حق تدریس به زبان مادریشونو دارن غیر از عرب زبانها و ترک زبانها... شاید بپرسید چرا و من جوابم اینه که کشور رو آذری ها صاحبن و رهبر و بسیاری از دولتمردان آذری اند ولی دم از ضایع شدن حقشون میزنن... عربها هم که جمعیتشون خیلی کمه و با تدریس به زبان عربی( نا گفته نماند الان درس زبان عربی یکی از مهمترین درسها در حوضه آموزشی کشور است و از نظر بارم از درس ادبیات فارسی هم بالاتره) خیلی از کشورهای متجاوز عرب زبان شروع میکنن به غارت خاک مملکت. من خودم تورک خراسانی ام ولی از اینکه میبینم یک عده غیر تورک که نه نژاد تورکی رو دارن و نه تاریخشو، دارن مملکتو به باد میدن ناراحت میشم و به اسم تورکی تباری(منظورم پان تورکهاست) از هیچ تمدن سوزی دریغ نمیکنن و بی خجالتی رو به جایی رسوندن که کوروش و مادها و تمدن سومریان رو میراث تورکان میدونن. خدا حفظ کنه مملکتو که عده ای به هواداری از تراکتور سازی، چنگیز و هلاکوخان مغول رو اجداد آذریها میدونن و با آوردن پرچم جمهوری بشر ستیز آذربایجان که در جعل تاریخ تبهر زیادی داره، به ملتشون توهین میکنن.

با تشکر فراوان از رادیو زمانە. امید است رادیو زمانە بتواند این سکوتی را کە رسانەهای فارسی زبان دربارە مسائل ملیتها در پیش گرفتە اند بشکند و از طریق این رسانە بتوان افراد نا آگاه را کە تنها از دریچە شونیسم مسائل ملیتها را مینگرند، آگاه سازد تا اینکە همە بفهمند کە خواست ملیتهای ایران تجزیەطلبی نیست بلکە رسیدن بە حقوقیست کە در چهارچوب ایران میسر خواهد شد و نیازی بە تجزیە ایران نیست.

" تعیین سرنوشت " حق مسلم ما کردهاست .2 حق گرفتنی است دادنی نیست3- در این راه از پای نمینشینیم4 -کشور کردستان دیر یا زود تشکیل میشود با حمام خون اشغالگران یا بدون آن

من به عنوان یک کورد که خود را ایرانی میدانم و از تسلط فارسها و تورکها بر ثروتهای ملی بسیار متنفرم باید بدانیم ایران فقط تبریز و تهران نیست

برای من به عنوان یک ایرانی مهم نیست که * محسن کاکارش در رادیو زمانه یا آن دیگری در روز آنلاین تمایلات قومگرایانه یا تجزیه طلبانه دارید. چیزی که اهمیت دارد این است که ****این رسانه هم یک رسانه ی هلندی است که هزینه هایش را یک کشور بیگانه می پردازد بنابر این طرح هر موضوع با هر ادبیاتی که اینجا بکار برود موضع دولت هلند یا دستکم موضع یک رسانه دولتی بیگانه است . واضح است که شما نمی توانید ادعا کنید که یک رسانه مستقل هستید و سپس هر آنچه خواستید منتشر کنید چون مستقل نیستید! این وبسایت یک وبسایت دولتی است به یک دلیل ساده و آن اینکه هزینه اش را یک دولت خارجی می دهد *****

دوست نادیده آقای کاکارش.
اقلیت و اکثریت از دسته مفاهیمی هستند که بیشتر در حوزه سیاست کارآئی دارند و تقلیل آن به حوزه های اجتماعی به با نگاه برابر حقوقی تناقض دارد.چرا من در ارتباط با هم میهنان اهل تسنن واژه اقلیت را باید بکار برم؟چرا من هم میهن کرد،بلوچ،و..... را باید اقلیت بنامم؟چرا من باید یک همجنسگرا را اقلیت بنامم؟اقلیت در مقابل کدام اکثریت؟ اقلیت و اکثریت بیش از اینکه بار کیفی داشته باشد،مفهومی کمی است.مگر هویت انسانی را حکومت ها و دیکتاتورها و مستبدین میسازند که من و شما ناچار باشیم با هویت سازی آنها پیش رویم.ترویج خطاهائی که هویت انسانها را بر اساس دین و مذهب و زبان و... به پیش میبرد،به جامعه ما کمکی نخواهد نمود.حقوق انسانی مفهومی کیفی است، که به انسان فارغ از دین و مذهب و زبان و ... می نگرد.ترویج این نگاه برابر در واقع گام برداشتن در جهت هویت انسانی است که بنده را به عنوان یک انسان گیلگ متعهد می سازد که هم میهن اهل سنت،هم میهن کرد و بلوچ و... را به مثابه انسانی که هیچ ویژگی خاصی ،مانع و باعث نقض حقوق آنها نگردد،ببینم.اهل سنت برای من اقلیت نیست چون من هویتی شیعی ندارم.کرد برای من اقلیت نیست،اگر چه در حوزه آداب و سنن و فرهنگ و زبان با آنها تفاوت های بسیار دارم.بلوچ و .... برای من اقلیت نیستند.جامعه بشری وآحاد مردم ایران انسانهائی هستند که از بدو تولد حقوق به مثابه امری کیفی بر آنها مترتب می گردد و تنها دیکتاتورها و مستبدین، جامعه بشری و جامعه انسانی را بر اساس تمایلات خویش تفکیک می کنند.
با مهر
حمید حمیدی

با درود فراوان بر کارکنان رادیو زمانه و علی الخصوص کاکا رش بخاطر زحمات فراوانشان در راستای تارویج همزیستی مسالمت امیز و نیز رساند سخان و دغدغه های انسانی که تا کنون در منطقه بوسیله ناسیونالیست ای فاشیستی حاکم خفه شده اند . همیشه پاینده باشید

متاسفانه بعضی ها این دریچه کوچک را که زمانه برای اقلیتها باز کرده برنمی تابند. آقای کاکارش اگر هم بقول نظر قبلی همه چیز را به گردن فارسها می اندازد (که نمی اندازد) تا حدودی حق دارد. چون حکومتهای مرکزی که اکثرا برخاسته از مناطق فارس زبان هستند اولویتهایی در راستای رشد این مناطق دارند و در طول تاریخ کردها و سایر اقلیتها (که شاید استفاده از عنوان اقلیت برای آنها درست نباشد) همیشه توسری خور و حاشیه ای بوده اند. کردها زمانی مورد تمجید قرار می گیرند که گوشت دم توپ دشمنان مهاجم به خاک ایران باشند. اما در زمان تقسیم ثروتهای ملی باید کناری بنشیند و با کشاورزی و دامداری سنتی و خرید و فروش اجناس خارجی امرار معاش کنند. کردها حق دارند بد بین باشند چون تاریخ آنها همیشه با درد و رنج و تحقیر همراه بوده است. کردها چه در زمان رضا شاه، چه در زمان پسر خود گنده بینش و چه در زمان دیکتاتوری ملا ها همیشه سرکوب شده اند و شکی نیست که در حکومت آینده هم احتمال تداوم چنین سیاستی از سوی مرکز وجود خواهد داشت. در نهایت به حاشیه راندن اقلیتها منجر به پاره پاره شدن ایران خواهد شد. اگر واقعا دلسوز ایران هستید پس همه اقلیتها را در قدرت آینده سهیم کنید و بدانید که ثروت ملی تنها منحصر به اصفهان یا مشهد یا قم و تبریز نیست.
در هر صورت کردها به بیداری سیاسی و فرهنگی رسیده اند و اگر همچنان جایی در حاشیه برای آنها در نظر گرفته شده باید بدانید که بیش از این تحمل نخواهند کرد و آماده هستند که از خیر ایرانی بودن بگذرند و از این سرزمین پر از درد جدا شوند.

سعی رادیو زمانه در منعکس نمودن نظر های مختلف قومی و مذهبی قابل تقدیر است . البته این برچسپ اقلیت قابل بحث است و یک بار منفی دارد برای اینکه جامعه را به صورت یک بعدی به نمایش می گذارد و که بر چه اساسی حساب می شود. برای مثال اگر تعداد مردان ایرانی چندین هزار از زنان مان کمتر باشند می توانیم آنها را اقلیت شهروندان ایران نامید! ؟ هر چند در محیط دمکراسی حقوق همه باید محترم باشد و مسئله اکثریت اقلیت وجود ندارد. شاید اولین گام برای پذیرش اقوام مختلف به همکاری ایجاد برنامه ها و اختصاص صفحات خاص به این گروه های قومی باشد. هرچند سوابق نا مناسب تاریخی در ایران ما ایرانی های را برای یک جامعه چند زبانه آماده ننموده ولی برای این مهم بلاخره بایستی قدم هایی برداشته شود. با تشکر

آقای کاکارش که بدی آب و هوا و خشک سالی رو هم به گردن فارس ها می اندازه، چه جوری می خواهد مقاله بی طرفانه بنویسه؟ اطلا بی طرف بودن برای رادیو زمانه بی معنی است.

فعالیت های زمانه در این راستا قابل تقدیر است و در این سالها به حق نشان داده که میدانی برای تاخت و تاز ناسیونالیزم کور (از نوع ایرانی تا ترکی و کردی اش) نیست و دمکراسی و حقوق بشر همواره برایش اولویت است......

ارسال کردن دیدگاه جدید

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما