خانه | وبلاگ زمانه

گام‌ها و چشم‌اندازها

سه شنبه, 1390-06-01 22:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فرید حائری‌نژاد*

 

اکنون که پنج سال از آغاز کوشش‌های همکاران ما، چه در دیروز و چه در امروز رادیو زمانه گذشته، بررسی ایده‌های تازه و هماهنگی آنها با شرایط کنونی بیشتر حس می‌شود.

 
با توجه به آنچه که در یادداشت پیشین مطرح شد، اهداف «زمانه» هرچه باشد، خاستگاه آن‌ راه و روشی‌ست که دراین پنج سال در نظر گرفته‌ایم: رسانهای متفاوت با مشارکت شهروندان و بازتاب دادن دیدگاه‌های آن‌ها بر بستر دگرگونی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی.  این رویکرد، نه تنها در آینده تغییر نخواهد کرد، بلکه گسترده‌تر هم خواهد شد. در هیأت تحریریه «زمانه»، راه‌های تازه‌ای برای مشارکت بیشتر مخاطبان در تولید رسانه‌ای در سایت زمانه و همچنین در برنامه‌های رادیویی به بحث گذاشته شده که به تدریج این راه‌کارها را به کار خواهیم بست.
 
در ایران مطالعات دانشگاهی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی دچار دگرگونی‌های نه چندان مثبتی شده است. پرداختن به علوم انسانی، بیش از پیش تابع ایدئولوژی‌های سیاسی و مذهبی شده و لذا اصول علمی در این شاخه از علوم دانشگاهی هر دم بیشتر رنگ می‌بازد. «زمانه» در برنامه‌های آتی خود، به علوم انسانی به شکلی جدی‌تر خواهد پرداخت و امیدواریم که از مشارکت پژوهشگران، استادان و دانشجویان ایرانی که از نزدیک با این بحران و با محدودیت‌هایی که به آن‌ها تحمیل می‌گردد دست و پنجه نرم می‌کنند، برخوردار شویم.
 
عمیقاً بر این باور هستم که بدون مشارکت پررنگ زنان، هرگز به یک جامعه مدنی دست نخواهیم یافت و به تبع هرگز آزادی و دموکراسی کامل در ایران پدید نخواهد آمد. در همین راستا پرداختن به حقوق زنان همچنان بخش چشمگیری از برنامه‌های «زمانه» خواهد بود. در این عرصه نه‌تنها مسایل روز را پیگیری می‌کنیم، بلکه همه آن سنت‌هایی را به چالش خواهیم کشید و به بحث خواهیم گذاشت که در مردسالاری و سنت‌های بازدارنده ریشه دارند و زنان را به حاشیه جامعه می‌رانند و از مشارکت همه‌جانبه آنان برای رسیدن به یک جامعه پیشرو جلوگیری می‌کنند. ما البته به‌خوبی آگاهیم که برابری حقوق زن و مرد یک‌شبه به‌دست نمی‌آید و باید از نظر فرهنگی و سیاسی و اجتماعی، یک تلاش همه‌جانبه و بنیادین انجام داد.
 
همچنین نمی‌توانیم ادعا کنیم که برای ایجاد یک جامعه مدنی تلاش می‌کنیم اما در همان حال در آن جامعه، اقلیت‌های جنسی ناگزیر به پنهان کردن هویت خود هستند یا اینکه ملاک ارزش‌گذاری اجتماعی انسان‌ها مذهب آنهاست و یا گروهی از جمعیت کشور اجازه ندارند در مدارس به زبان محلی خود آموزش ببینند. این بحث‌ها در «زمانه» تنها با تکیه به جنبه خبری پیش نخواهد رفت بلکه با پشتیبانی گروهی از متخصصان و پژوهشگران، بیش از پیش بر پایه علمی استوار خواهد شد.
 
در این زمینه‌ها، فعالیت‌های «زمانه» همچنین نه‌تنها با بررسی آنچه در ایران می‌گذرد ادامه پیدا نمی‌کند بلکه تلاش می‌کنیم با ترجمه اطلاعات و پژوهش‌های سودمند و همچنین تولید محصولات صوتی- تصویری، این مسایل را از راه‌های جذاب‌تر و پرکشش‌تری نیز در میان مردم مطرح کنیم.
 
«آموزش روزنامه‌نگاری آنلاین» که حدود یک سال است به شکلی عملی در «زمانه» آغاز شده، در آینده همچنان یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت ما خواهد بود. استقبال مخاطبان از این دوره‌ها بسیار گسترده‌تر از پیش‌بینی ما بوده است و حتی بسیاری از افرادی که مایل به فعالیت جدی در این زمینه نیستند، به دلیل علاقه‌شان به آشنایی با شیوه کارحرفهای، این دوره‌ها را گذارنده‌اند. این موضوع به ویژه از این بابت جالب ‌توجه است که گزارشگران و برنامه‌سازان هم بیش از پیش خود را برای وفاداری به اصول حرفه‌ای کار، مسئول می‌بینند. مخاطبان حرفه‌ای‌تر طبعاَ برنامه‌هایی حرفه‌ای‌تر را طلب می‌کنند.
 
می‌گویند ‌گاه یک تصویر گویا‌تر از هزاران واژه است. به تجربه نیز ثابت شده به تصویر کشیدن معضلات اجتماعی یکی از بهترین راهها برای ایجاد آگاهی است. «زمانه» به زودی به شکلی جدی و تاثیرگذار فعالیت خود را در ساخت فیلمهای مستند سینمایی آغاز خواهد کرد و به مشکلات اجتماعی موجود در جامعه ایران توجه‌ای ویژه خواهد داشت.
 
این تنها مختصری بود از چشم‌اندازی که فراروی رادیو زمانه قرار دارد. در یادداشت‌های بعدی بیشتر به جزئیات این برنامه می‌پردازیم. در هر حال خاطرنشان می‌کنم که همه این‌ تلاش‌ها بدون مشارکت شما ثمر نمی‌دهد. از ایده‌های شما درین زمینه‌ها مثل همیشه استقبال می‌کنیم. زمانه بیش از هر چیز یک رسانه‌ی شهروندی و از آن یکایک شماست. 
 
____________________
* سردبیر رادیو زمانه
آمستردام، ۲۳ اوت ۲۰۱۱
 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

جناب اقای حائری ممکن است بفرمائید که چرا جمع شما(اکثریت)از افشا گری در مورد دخالتها و موش دوانیهای دوّل غربی و مخصوصا امریکا در امور کشورمان اینقدر بی تفاوت(اگاهانه)هستید؟ایا اگاهی سیاسی فقط شامل افشای افکار و اعمال غلط دولتمردان ایرانی می شود و سیاست ضد استعماری در دولت دمکرات مورد نظر شما بی معنی است.همچنین در رابطه با فعالیتهای جاسوسی و ضد جاسوسی مطلبی دیده نمی شود.ایا به نظر شما سیا و موساد و BND المان وMI6 وکا گ ب،ترکیه،عربستان و دیگر سازمانهای جاسوسی در ایران فعالیتی ندارند؟دایره ضد جاسوصی در تمام سازمانهای امنیتی اصلا به چه علتی تشکیل یافته است؟اصلا چرا در شرایط خاص و زمانهای مشترک برخی گروهای افراطی چون پژاک،مجاهدین و سلطنت پرستان با دوّل استعمارگر و سلطه جو همفکر و همگام و همصدا میشوند و شعار دفاع از حقوق بشر و دمکراسی و ازادی زندانی سیاسی سر می دهند؟در صورتی که جملگی نه به دمکراسی و نه به ازادی و نه به حقوق بشر که احترام به ان شرط اصلی دمکراط بودن است،اعتقاد دارند.در پایان سؤال می کنم که چرا هلند برای جدائی خواهان اسپانیا ( اتا ) تریبون تبلیغاتی نمیگذارد؟اگر من از وجود این تریبون تبلیغاتی بی اطلاع هستم از همین طریق از دولت هلند عذرخواهی میکنم.

درود بر جناب حائری
شما همه چیز را مد نظر دارید و این عالیست
موفق هستید و موفق تر هم خواهید شد.
کاش بیشتر از اقلیتهای قومی مینوشتید از سنتهایشان از مراسمشان از رسومشان.
و نیز در باره ساد روزافزون در کشور.
چه فساد دولتی و چه اداری و سازمانی.
موفق باشید

جناب حائری نژاد
با سلام
با توجه به گسترش گفتمان حقوق بشر و اولویت مباحث مربوط به حقوق بشر اعم از مباحث تئوریک و عملی در شرایط فعلی ایران به نظر می رسد که وب سایت رادیو زمانه به اندازه کافی به این بخش نمی پردازد. به نظر من مساله حقوق بشر به تنهایی ارزش یک ستون مستقل در صفحه نخست را دارد. متاسفانه گاه خبرهای بخش جامعه، مباحث حقوق بشر را به سرعت از صفحه نخست به کنار می زند و قراردادن برخی اخبار و مطالب در کنار مباحث جدی و پر اهمیت حقوق بشر زیبنده و مناسب نیست. حجم مطالب حقوق بشر نیز کافی نیست. متاسفانه همه مطالب نیز در فیس بوک زمانه منعکس نمی شود. آیا امکان این نیست که به طور مرتب مطالب حقوق بشر و ترجمه مقالات روز در این حوزه عرضه شود؟ گاه با مطالعه مقالات جدید و دست اول با ترجمه آقای ونداد زمانی برای عدم فعالیت مشابه در حوزه حقوق بشر افسوس می خورم. در این حوزه، قابلیت ها و مباحث بسیار زیادی برای ارائه وجود دارد که توجه و بهادادن به آن، جایگاه کلی وب سایت زمانه را هم ارتقا خواهد داد. حقوق بشر گفتمان دنیای معاصر است و در این زمینه در رسانه های فارسی زبان هنوز اول راه هستیم. از محدودیت های شما و زحمات دوستان به خصوص بهنام عزیز در این بخش مطلعم و وجود بهنام دارایی زاده را به عنوان یک وکیل و متخصص حقوق بشر در این جایگاه غنیمت و ارزشمند می دانم. وجود یک حقوقدان در این جایگاه، امتیاز زمانه نسبت به سایتهای دیگر است و امیدوارم با حمایت بیشتر از این بخش جایگاه ممتازی برای رادیو زمانه در رابطه با حقوق بشر ایجاد شود.
با تقدیم احترام
محمد حسین نیری

توجه و پافشاری رادیو زمانه در زمینه ی علوم انسانی و اجتماعی شایسته تقدیر است؛ مسائلی که متأسفانه در خیل عظیم دنیای رسانه، در داخل و خارج ایران، برای ایرانیان موجود نیست. بارها گفته ام که توجه به فرهنگ اجتماعی جامعه ایی که حتی تحصیلکرده ها و منورالفکرهای آن تب دار می باشند، اوجب واجبات است! علوم انسانی فعلی در جامعه ایی که همواره از خواندن بیزار بوده است به مانند بیماری است که در حال ایست قلبی ست، ولی هنوز نمُرده است! زندگی ِ عقل، بی شک نامِ هر اندیشه ی عملی است که با نتایج خود، در وجدان انسان ها، با فعل و عمل متحد می گردد. عقل دشمن غرایز نیست، بلکه اتحاد و سازگاری موفقیت آمیز آنهاست...
از توجه ی شما به فرهنگ و هنر، به ویژه اقلیت ها جنسی و حقوق همه ی ایرانیان عزیز، خرسندیم. اگر راه احترام به آزادی را مانند کسب ثروت یاد بگیریم، ما نیز رنسانس خویش را خواهیم داشت...

ارسال کردن دیدگاه جدید

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما