خانه | وبلاگ زمانه

زمانه، نوروز، آزادی، انرژی هسته‌ای

جمعه, 1389-12-27 16:22
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فرید حائری‌نژاد

سال ۱۳۸۹ در حالی به پایان می‌رسد که جهان با یک فاجعه‌ی هسته‌ای مواجه شده است. ما در حالی‌که به نوروز باستانی نزدیک می‌شویم، هر روز تصاویری که از ژاپن در روزنامه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی می‌بینیم ما را در مرکز این فاجعه‌ی بزرگ انسانی قرار می‌دهد. در آستانه‌ی بهار، طبیعت یکی از مهم‌ترین کشورهای صنعتی جهان را به زانو درآورد.

از سویی دیگر مبارزات مدنی در کشورهای تونس، مصر، لیبی و بحرین همچنان ادامه دارد و حرکتهای اعتراضی مردم ایران برای رسیدن به یک جامعه‌ی مدنی به نقطه‌ی عطفی نزدیک شده است: اکنون همگان می‌دانند که مردم ایران میخواهند خود تعیین‌کننده‌ی سرنوشت خویش باشند و نیاز به قیم ندارند.

این رویدادها در دهکده‌ی جهانی چنان در هم‌تنیده‌اند که به‌دشواری می‌توان آن‌ها را به طور مجرد در نظر گرفت. فاجعه‌ی هسته‌ای در ژاپن به یادمان میآورد که ایران نیز روی خط زلزله قرار دارد. دستیابی به قدرت هسته‌ای با توجه به این مسئله میتواند برای ایران فاجعه‌آور باشد. ایران به منابع بیکران نفتی دسترسی دارد و شرایط طبیعی و جغرافیایی آن به گونه‌ای است که می‌توان برای تأمین نیازهای کشور به انرژی، از انرژی‌های جایگزین به‌خوبی بهره‌برداری کرد.


در این میان من و همکاران عزیزم در زمانه خوشحالیم که توانستیم با دگرگونی‌هایی که در تولید رسانه‌ای داده‌ایم، به وظیفه‌ی خود برای خبررسانی و تحقق آزادی بیان و اندیشه در کنار مردم ایران عمل کنیم و به سهم هرچند بسیار اندکی که داریم، مردم ایران را در راه حرکتهای مدنی همراهی کنیم.

در ماههای گذشته شمار بینندگان سایت رادیو زمانه افزایش چشمگیری یافته است. بخش‌های گوناگون زمانه در تحریریه‌هایی که بر مبنای اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری آن‌لاین شکل گرفته، فعالیتی به‌سامان‌تر از گذشته دارند و با این‌حال و با وجود حرفه‌ای‌تر شدن توانسته‌ایم به‌عنوان یک رسانه‌ی شهروندی فضایی فراهم کنیم تا علاقه‌مندان بتوانند در زمینه‌های مورد علاقه‌‌ی خود، عقایدشان را به میان مردم بیاورند.

سالی که گذشت برای رادیو زمانه سالی پر از دگرگونی و تحول بود. بخش‌های اندیشه، فرهنگ، زنان، اقلیت‌های نژادی در کنار بخش خبر و تحلیلی سامان بیشتری یافتند. سایت زمانه نیز برای پاسخگویی به نیازهای ما و مخاطبان‌مان دگرگون شد. افزایش مخاطبان زمانه به ما نشان می‌دهد که این فعالیت‌ها در مسیری درست قرار گرفته است. هرچند که کار ما به پایان نرسیده و بنا به طبیعت رسانه هرگز هم به پایان نمی‌رسد و مدام در تعامل با خوانندگان و رویدادها، ابعاد بیشتری پیدا می‌کند، اما در همین حد هم ما را امیدوار می‌کند به این‌که در سال آینده نیز بتوانیم همچنان با مشارکت خوانندگان به فعالیت رسانه‌ای خود ادامه دهیم.

بارها گفته‌ایم و این‌بار، در آستانه‌ی نوروز زیبا و باستانی باز هم به تأکید یادآوری می‌کنیم که زمانه از آن مردم ایران است. زمانه یک رسانه‌ی شهروندی است که می‌خواهد در همان حال یک رسانه‌ی حرفه‌ای و معتبر هم باشد. هر کاری که کرده‌ایم و هر دگرگونی‌ای که در سال گذشته در مجموعه‌ی زمانه روی داده، تنها و صرفاً در این جهت بوده که این هدف را برآورده کند. یعنی هم شرایطی فراهم آورده باشیم برای یک کار رسانه‌ای حرفه‌ای و هم‌اینکه یک رسانه‌ی شهروندی و مکانی برای بازتاب دادن اندیشه‌های شهروندان ایرانی باشیم. در این میان طبعاً اولویت با شهروندان است. امیدواریم در سال آینده در زمینه‌های اندیشه و فرهنگ و اجتماع و سیاست از مقالات و نظرات شما بیشتر بهره‌مند شویم. من با صراحت به اطلاع خوانندگان و شنوندگان عزیز زمانه می‌رسانم که انتشار مقالات شهروندان در زمانه در اولویت نخست قرار دارد.

سال گذشته نه تنها در عرصه‌های سیاسی، بلکه در زمینه‌های فرهنگی نیز سالی پرحادثه بود. ما تلاش کردیم با کمترین امکانات و محدودیتهای مالی این رویدادها را پوشش دهیم و با وجود محدودیت‌های افزایش یافته، به سهم خود در رویدادهای فرهنگی ایران تأثیرگذار باشیم و رویدادهای فرهنگی جهان را هم پوشش دهیم. بحث‌هایی پیرامون جوایز ادبی، معرفی کتاب و پوشش خبری جشنواره‌های سینمایی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی زمانه در کنار پوشش خبری و تحلیلی رویدادهای سیاسی بود. در قلمرو اندیشه هم، بحث‌هایی که پیرامون روز جهانی فلسفه در زمانه درگرفت، از بحث‌های به‌یادمانی در عرصه‌ی رسانه‌های فارسی‌زبان به‌شمار می‌آیند. بسیاری از مقالات در این بخش در میان خوانندگان افغان نیز بازتاب یافته‌اند چنان که برخی از آنها در سایت‌ها و نشریات دری انتشار مجدد یافته‌اند.

در بخش زنان و اقلیت‌های قومی نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم که امیدواریم در سال آینده به ثمر بنشیند و در این عرصه‌ها هم بتوانیم در حد امکان و به سهم خود تأثیرگذار باشیم.

آموزش روزنامه‌نگاری نیز یکی دیگر از دستاوردهای ما در سال گذشته بود. همان‌گونه که آرین دوولف، مدیر زمانه در گفت‌و‌گویی خاطرنشان کرد، هدف ما در سال آینده این است که همراه با افزایش مشارکت شهروندان در تولید رسانه‌ای، دامنه‌ی فعالیت‌هایمان را همچنان گسترش دهیم و از نظر مالی نیز به‌تدریج مستقل شویم. زمانه افتخار میکند که یک رسانه‌ی مستقل است و به هیچ دولتی وابستگی ندارد.

از این فرصت استفاده می‌کنم و نوروز را به یکایک شما عزیزان و همکارانم تبریک میگویم. امیدوارم حرکتهای آزادیخواهانه مردم ایران در سال آینده گسترش یابد و به ثمر برسد. امیدوارم مبارزات مدنی در شمال آفریقا و کشورهای خلیج فارس دستاوردهای امیدبخشی برای مردم این کشورها و دهکده جهانی به همراه داشته باشد. امیدوارم در سال آینده دولت ایران از فاجعه‌ی هسته‌ای ژاپن درس عبرت بگیرد و به‌جای آن‌که سرمایه‌های مردم ایران را هزینه‌ی جاه‌طلبی‌های خطرناک کند، به جامعه‌ی جهانی بپیوندد و در تعامل با جهان مسئولیت بپذیرد. تنها در این صورت است که ما به‌عنوان ایرانی با فرهنگ و پیشینه‌ی باستانی و افتخارآمیزی که از آن برخورداریم، می‌توانیم به خودمان ببالیم.

نوروزتان پیروز باد

Share this
Share/Save/Bookmark

این فریبکاری و یا بی توجهی کامل است که تحقیقات و پیگیری دانش هسته ای در ایران را فقط به الکتریسیته و استفاده از ان محدود کنیم و از تاثیرات این دانش در علوم دیگر سخن بر لب و کاغذ نیاوریم.این همان وابستگی فکری به اسعمارگران است،چون انان پژوهش و پیشرفت علمی جوامع دیگر را تحمل نمی کنند.ای کاش حد اقل در این متن زیبای خود خطاب به استعمارگران و صهیونیستها می نوشتید که دوران زورگوئی تمام شده و بهتر است در دانش و تحقیقات هسته ای،دولت ایران را مدیریت و حمایت کنند.

‫فاجعه های جهانی هر روز در تمام دنیا در حال وقوع هستند فقر ، بی عدالتی ، استعمار ، قتل و عام آیا ژاپن به نقائص راکتورها با توجه به قدمت آنها آگاهی نداشته ، آیا سازمان بین المللی انرژی اتمی در برابر این فجایع مسئولیتی ندارد، چرا وسائل تبلیغاتی واقعیت ها را مخفی می کند، بهتر است به جا ‫اینکه تحت تاثیر اخبار قرار بگیریم مواظب باشیم تا مواجه تا سونامی های انسانی و دولتی مواجه نشویم دنیا قبل از اینکه نگران پدیده های طبیعی باشد باید نگران بحران انسانی و اخلاقی باشد.
‫دنیا در برابر بحران و انگلستان در حال برگزاری جشن عروسی میلیارد دلاری شاهزاده گیژرمو چقدر جالب است ایرانیان و حافظان حقوق بشر مقیم انگلستان و در دنیا در یک حرکت مسالمت آمیز به این جنایتکاران که منیع و منشا اکثر وقایع و جنایات تاریخ هستند اعتراض کنند که دست از سیاستهای ضد بشری خود بر دارنند و هزینه ‫عروسی آقای گیژرمو را برای مردم ژاپن ارسال و هزینه نمایند.

به نام خدا . با سلام حضور مسئولان محترم رادیو زمانه . همچنین سلام به سردبیر محترم جناب اقای حائری نزاد عزیز . بنده هم امیدوارم در سال جدید سیر تحولات خاورمیانه به نحو شایسته ای مطلوب و مقبول ملتهای منطقه و جهان قرار گیرد . همچنین سال پر برکت و موفقیت امیزی برای هموطنان عزیز در داخل و خارج از کشور باشد انشاالله . برای کارکنان ان رسانه هم ارزوی توفیقات روز افزون از خداوند قادر متعال خواستارم و همانطور که فرموده اید روز به روز بر تعداد خوانندگان و مخاطبین افزوده و بهره وری ان بیشتر گردد . موفق و پیروز باشید .

ارسال کردن دیدگاه جدید

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما