بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Friday, March 06, 2020 01:13

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

فمنیسیم

فریده ماشینی، نقطه تلاقی اسلام، فمینیسم و سیاست

سه شنبه, 1391-03-16 02:36
مریم حسین‌خواه
مریم حسین‌خواه - جنبش زنان ایران هفته گذشته، فریده ماشینی، یکی از اعضای تاثیرگزار و فعال خود را از دست داد که به مدد دانش و مدارای توامانش، بسان حلقه وصل گروه‌ها و گرایش‌های مختلف در جنبش زنان عمل می‌کرد.
 
او که دهم خرداد ماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت، از یک سو فمینیستی مسلمان بود که به کارهای پژوهشی  و اکتیویستی در این حوزه می‌پرداخت و از سوی دیگر فعالی سیاسی و معلمی قرآن‌پژوه که نقطه تلاقی بسیاری از جریان‌ها بر سر مسئله حقوق زنان بود. 
Share/Save/Bookmark

فمنیست‌های اسلامی و اصلاح‌طلبان: حکایت اسب و گاری

سه شنبه, 1390-09-29 00:32
نیلوفر شیدمهر

نیلوفر شیدمهر- فمینیست‌های به اصطلاح اسلامی ایرانی که من "فمینیست بودن" آن‌ها را در این مقاله به پرسش می‌کشم، مشابه اصلاح‌طلبان حکومتی هستند. فمینیسم اسلامی بی‌شک رابطه‌ای با فمینیسم دارد، اما آیا این رابطه‌‌ همان استفاده از فمینیسم برای بقای اسلام سیاسی نیست؟

Share/Save/Bookmark

جنبش‌های زنان، جنبش فمینیستی و جنبش سبز- قسمت سوم

پنجشنبه, 1390-02-15 16:57
نیلوفر شیدمهر
در بخش‌های اول و دوم این مقاله در بخش اول این مقاله تعریف جنبش‌های اجتماعی به طور خلاصه از منظر نظریه‌های مهم جنبش های اجتماعی با سه رویکرد رفتار جمعی، نهادی و جامعه مدنی ارائه شد. جنبش‌های زنان به عنوان جنبش اقلیت معرفی شد و سه رویکرد مهم در جنبش های زنان ایران بررسی شد. این سه رویکرد رویکرد فمنیست اسلامی، رویکرد سکولار و رویکرد عمل‌گرا هستند. فمینیست‌های اسلامی معتقدند که جنبش زنان لزوما باید مشروعیتش را از اسلام و عرف بگیرد اگر فمنیسم می‌خواهد در ایران وجود داشته باشد باید به فمنیسم اسلامی تبدیل شده و به زبان فرهنگ صحبت کند و با سنت درگیر شود. سکولارها چنین عقیده ای ندارند. عمل‌گرایان بسیاری اوقات از زبان مصلحت کمک گرفته‌اند و بیشتر روی کنش‌گری و تدوین استراتژی در برهه‌های زمانی مختلف تمرکز کرده اند. در بخش دوم همچنین خوانش هر یک از این سه رویکرد از جنبش سبز و رابطه اش با جنبش های زنان ایران مطرح شد. 
Share/Save/Bookmark

جنبش‌های زنان، جنبش فمنیستی و جنبش سبز- بخش دوم

چهارشنبه, 1390-02-14 04:36
نیلوفر شیدمهر

در بخش اول این مقاله تعریف جنبش های اجتماعی به طور خلاصه از منظر نظریه های مهم جنبش های اجتماعی با سه رویکرد (رویکرد رفتار جمعی، رویکرد نهادی و رویکرد جامعه مدنی) ارائه شد و جنبش‌های زنان به عنوان جنبش اقلیت معرفی شد. جنبش‌های زنان جنبش‌هایی هستند که سعی دارند در درون جامعه مدنی از طریق الگوهای فرهنگی روابط و مناسبات تازه جنسیتی بوجود بیاورند و بر سر تاریخیت با نظم جنسیتی موجود در مبارزه‌اند. این جنبش‌ها در نهایت قصد کسب قلمرو و عرصه جدیدی برای بسط مفاهمه‌ای بدون هژمونی مردانه دارند.جنبش‌های زنان در میان طیفی از فعالیت آشکار (بسیج و اعتراض عمومی) تا دوره‌های نهفتگی در نوسان هستند. در دوره‌های نهفتگی، جنبش متوقف نمی‌شود.

Share/Save/Bookmark

جنبش‌های زنان، جنبش فمینیستی و جنبش سبز- بخش نخست

سه شنبه, 1390-02-13 11:45
نیلوفر شیدمهر
امروزه بسیاری از اصطلاح و مفهوم جنبش، برای هر نوع حرکت سیاسی- اجتماعی استفاده می‌کنند؛ در صورتی که تعابیر و پیش‌فرض‌های بسیار متفاوتی پشت این استفاده‌های متفاوت خوابیده است. بعضی مانند آقای علی افشاری (۱۳۸۹) با وجودی که ادعا می‌کنند تعریف‌شان از جنبش، «دقیق و علمی» و بنابراین مشروع است، در واقع تعریف مشخصی از جنبش‌های اجتماعی ارائه نمی‌دهند. در این نوشته ابتدا فشرده‌ای از نظریه‌های مهم جنبش‌های اجتماعی ارائه می‌دهم. سپس به این مسئله می‌پردازم که جنبش‌های زنان ایران و جنبش فمینیستی چه نوع جنبشی‌هایی هستند و آیا بخشی از جنبش سبزند یا نه؟ من در خلال بحث‌هایم دو مقاله از آقایان علی افشاری و نریمان رحیمی (۱۳۸۹) که به تازگی در سایت‌های روز و رادیو زمانه چاپ شده‌اند را نقد می‌کنم.
Share/Save/Bookmark

جنبش فمینیستی در انقلاب تونس

پنجشنبه, 1390-01-25 03:36
سوده راد
سوده راد- از زمانی که انقلاب مردم تونس بر دیکتاتوری پیروز شد، نگاه بسیاری از فعالان حقوق زنان متوجه این کشور شد و حقوق زنان در این کشور حساسیت از ویژه‌ای برخوردار گشت. در مقالات مختلفی از حقوق زنان و وضعیت جنبش زنان تونس سخن گفته شده است. آنچه در این گزارش می‌آید، چکیده ایست از یافته‌ها، دیده‌ها و شنیده‌ها در یک سفر دو روزه به تونس در فروردین ماه جاریو ملاقات با فعالان حقوق زنان این کشور در قلب انقلاب.
Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما