هستی و زمان
هایدگر و کاریکاتور فردیدیاش
پنجشنبه, 1391-01-31 23:38
بابک مینا – ترکیب هایدگر با فلسفه دینی و عرفان در معنای تشریحی و فنی و کلامی آن یا از بیاطلاعی برمیخیزد یا از قوه تخیلی قوی. این مورد دوم هم چیزی جز بطالت نیست. این نکته پایانی بخش پیشین گفتوگو درباره هایدگر بود. |
حال و هوای هایدگر
جمعه, 1391-01-18 01:33
بابک مینا – بحث بر سر رابطه هایدگر و سیاست است و این که چرا هایدگر در دورهای به همدستی با نازیها گروید. طرح شد که مارتین هایدگر وجودی دوگانه دارد، از یک طرف دستخوش محدودیت دید است و اسیر موقعیتی که او را تا حد همدستی با نازیها میکشاند و از طرف دیگر اندیشهای است که از موقعیتها فراتر میرود، انتقادی است، همچنان حاضر است و هم امروز نیز گفتوگوی ما با او ادامه دارد.
آن وجود محدود هایدگری در بخش دوم این گفتوگو با نیچۀ ستایشگر واگنر مقایسه شد.
اکنون با پرسش سوم در این گفتوگو بحث به بُعد دینی اندیشه هایدگر میکشد.
|
نیچه و واگنر، هایدگر و هیتلر
یکشنبه, 1391-01-13 11:30
بابک مینا – مارتین هایدگر وجودی دوگانه دارد، از یک طرف دستخوش محدودیت دید است و اسیر موقعیتی که او را تا حد همدستی با نازیها میکشاند و از طرف دیگر اندیشهای است که از موقعیتها فراتر میرود، انتقادی است، همچنان حاضر است و هم امروز نیز گفتوگوی ما با او ادامه دارد. این نکته فشرده پاسخ به پرسش اول این گفتوگو درباره هایدگر و قرابت او با سیاست نازیستی بود. |
دو چهره هایدگر
جمعه, 1391-01-04 17:45
بابک مینا − مارتین هایدگر شاید مسئلهبرانگیزترین فیلسوف قرن بیستم باشد. از سویی تأثیرگذارترین و احتمالا مهمترین چهره در فلسفه قارهای است، و از سویی دیگر فلسفه او یکسره زیر سایه گرایش سیاسیاش قرار دارد. بحث درباره رابطه اندیشه فلسفی هایدگر و نازیسم ظاهراً تمامی ندارد. نخست در آلمان این بحث با رساله مشهور "ژارگون اصالت" آدورنو آغاز شد، و سپس در کشورهای دیگر و به خصوص در فرانسه ادامه یافت. آدورنو فلسفه هایدگر را تقریبا به فاشیسم فرومی کاهد. این موضع شاید بسیار رادیکال و ناموجه بنماید، اما اگر دیدگاه آدورنو را هم نپذیریم، بی گمان نمی توانیم از میل و رغبت هایدگر به جنبش فاشیستی، به سادگی بگذریم.
|