خانه | جامعه | خيابان

ورزشکاران ایران و مراسم گشایش المپیک

پنجشنبه, 1391-05-05 15:57
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
ایرج ادیب‌زاده

ایرج ادیب‌زاده - ورود ورزشکاران ۲۰۵ ملت شرکت‌کننده به سی‌امین دوره بازی‌های المپیک به میزبانی لندن، همچنان ادامه دارد. نخستین گروه که صبح دوشنبه ۱۶ جولای از طریق فرودگاه هیترو وارد شدند، گروه ورزشکاران المپیکی ایتالیا و تیم قایقرانی آمریکا بودند. فرودگاه هیترو که بیش از ۳۲ میلیون دلار هزینه‌ آماده‌سازی آن شده است، به طور متوسط می‌تواند پذیرای ۱۹۰ هزار مسافر در روز باشد.

 
همزمان با ورود ورزشکاران برای بازی‌های المپیک لندن صدها پلیس و سرباز ارتش و شرکت‌های خصوصی بریتانیا برای تأمین امنیت ورزشکاران و بازی‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. از سوی دیگر روزنامه ورزشی اکیپ l’equipe چاپ فرانسه در گزارشی همه‌جانبه از افزایش سرسام‌آور بودجه برپایی المپیک لندن نوشته که در آغاز ۴/۳ میلیارد یورو اعلام شده بود و حالا از ۱۱/۸ میلیارد یورو هم گذشته است.
 
خبرهای دیگر
 
تغییر ملیت ورزشکاران و شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک یکی دیگر از مسائل خبرساز است. در بسیاری از کاروان‌های اعزامی، ورزشکارانی دیده می‌شوند که حتی در چندماه اخیر ملیت این کشورها را به‌دست آورده‌اند.
 
بریتانیا میزبان المپیک خود یکی از همین کشورهاست که چندین ورزشکار کوبایی، آنگولایی و آمریکایی را با دادن ملیت در تیم‌های خود جای داده است. در این میان همزمانی بازی‌های المپیک با ماه رمضان گفت‌وگوهایی را در کشورهای مسلمان ایجاد کرده است. «ورزشکاران اماراتی می‌توانند در بازی‌های المپیک لندن روزه نگیرند.» این جمله را یکی از مقامات مذهبی این کشور گفته است. یک مفتی بزرگ اسلامی مصر «علی جمعه» نیز گفت برای مسئولان، مربیان و اعضای تیم اعزامی مصر به بازی‌های المپیک، روزه‌ نگرفتن را بدون مانع می‌داند و یکی از مربیان اعزامی تیم مصر هم گفته است مسئله پایبندی اعضای تیم ورزشی مصر به روزه‌ گرفتن آزادی شخصی است.
 
عقب‌نشینی وزیر ورزش جمهوری اسلامی در برابر کمیته بین‌المللی
 
حسن عباسی، وزیر ورزش جوانان جمهوری اسلامی ایران، سرانجام تهدید کمیته بین‌المللی و فدراسیون‌های ورزشی جهان را جدی گرفت و با کوتاه آمدن از موضع خود از دو رئیس فدراسیون قایقرانی و تیراندازی که برکنارشان کرده بود، خواست که سرپرستی این دو فدراسیون در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را به‌عهده بگیرند و به لندن بروند.
حسن عباسی، وزیر ورزش جوانان جمهوری اسلامی ایران، سرانجام تهدید کمیته بین‌المللی و فدراسیون‌های ورزشی جهان را جدی گرفت و با کوتاه آمدن از موضع خود از دو رئیس فدراسیون قایقرانی و تیراندازی که برکنارشان کرده بود، خواست که سرپرستی این دو فدراسیون در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را به‌عهده بگیرند و به لندن بروند.
 
برکناری چند رئیس فدراسیون و جایگزینی آن‌ها با افراد دیگر، بدون انجام انتخابات، باعث واکنش فدراسیون‌های جهانی قایقرانی و تیراندازی با کمان شد. کمیته بین‌المللی المپیک نیز ایران را به دلیل دخالت سیاست‌ در ورزش به شدت تهدید کرد. در همین حال علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک ایران از حضور میلاد وزیری و زهرا دهقان به‌عنوان اعضای تیم تیراندازی با کمان ایران در المپیک لندن خبر داده است.
 
در پی برکناری صفایی، رئیس فدراسیون تیر و کمان ایران، دو ملی‌پوش این رشته، میلاد وزیری و زهرا دهقان که سهمیه المپیک را به دست آورده بودند، با اعتراض به برکناری رئیس فدراسیون تمرین‌های خود را قطع کردند و رئیس تازه فدراسیون نیز دو نفر دیگر را به جای آنها معرفی کرد، اما مورد موافقت فدراسیون جهانی این ورزش قرار نگرفت و دو سهمیه ایران به دلیل دخالت سیاست در ورزش از دست رفت. نام ایران در میان ۴۰ کشور شرکت‌کننده در رقابت‌های تیروکمان بازی‌های المپیک لندن دیده نمی‌شود.
 
گفت‌‌وگو با مرتضی شمس، روزنامه‌نگار و کارشناس ورزشی
 
مراسم بدرقه نخستین گروه ورزشکاران المپیکی ایران در تهران برگزار شد. مرتضی شمس روزنامه‌نگار و کارشناس ورزش از چگونگی بدرقه‌ ورزشکاران ایران، مشکلات بودجه و شانس‌های مدال ایران در این بازی‌ها می‌گوید.
 
مرتضی شمس: این وضعیت‌ را می‌شود از دو منظر کمی و کیفی بررسی کرد. وضعیت سهمیه ما (با اتفاقی که متأسفانه امروز رخ داد و وایلد کارت قایقرانی ما که نصیب آقای احمدی‌ قایقران کشورمان شده بود از دست رفت)، به ۵۴ تقلیل پیدا کرد و به لحاظ کمی همتای دوره قبلی شدیم. به لحاظ کیفی اما به نظر می‌رسد که امسال ما شانس‌های بیشتری برای کسب مدال المپیک داریم در رشته‌هایی مثل تکواندو، کشتی، وزنه‌برداری و بوکس. به‌هرحال من فکر می‌کنم کاروان ما می‌توانست بسیار شاداب‌تر و پرانرژی‌تر باشد، اگر مشکلات موجود را مسئولان سیاسی کشور در ورزش ما به‌وجود نمی‌آوردند.
 
نمی‌دانم شما و شنوندگان‌تان مطلع هستید که برای کسب بودجه یا تسهیل این بودجه که برای اعزام تیم‌های المپیکی ما در نظر گرفته شده بود، چقدر این‌ها امسال سختی کشیده‌اند. حتی در مقطعی آقای بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک تهدید به کناره‌گیری کرده بود. تمام‌ این‌ها طبعاً اثرات بدی را روی اردوها گذاشته و علاوه بر این مسئولان ورزش حتی از مدال‌‌آوران المپیک دوره‌ قبلی هنوز آنطور که شایسته و بایسته بوده تجلیل نکرده‌اند و به وعده‌هایی که داده بودند عمل نکرده‌اند. این‌ها تمام معضلاتی است که متأسفانه در ورزش ما رخ می‌دهد و نمی‌توانیم کاروان اعزامی ایران به المپیک ۲۰۱۲لندن را نیز جدا و مستثنی از این حوادث بدانیم.
 
شما امیدوار هستید که شکست‌ بازی‌های المپیک چهارسال پیش در پکن، به‌ویژه برای تیم کشتی ایران و تیم‌هایی که شانس مدال داشتند اما موفق نشده‌اند تکرار نشود؟
 
مرتضی شمس:  مسئولان ورزش حتی از مدال‌‌آوران المپیک دوره‌ قبلی هنوز آنطور که شایسته و بایسته بوده تجلیل نکرده‌اند و به وعده‌هایی که داده بودند عمل نکرده‌اند.
دقیقاً. اجازه دهید این توضیح را بدهم که در بازی‌های چهارسال پیش پکن ایران یک سهمیه تیمی نیز به دست آورده بود و تیم بسکتبال ما در این رقابت‌ها حضور داشت. در واقع یک سهمیه تیمی به تعداد نفرات ما اضافه کرده بود، اما خب همانطور که همه شاهد بودند، کشتی فوق‌العاده ضعیف کار کرد و امیدوارترین یا امیدوارترین ورزش‌ کشورمان نتوانست از آن بازی‌ها غیر از یک برنز که مراد محمدی به‌دست آورد کار مهمی انجام دهدما تنها با دو مدال، با تک مدال برنز مراد محمدی در کشتی و مدال طلای هادی ساعی در تکواندو، به کشورمان برگشتیم، اما امسال در شرایطی کاروان ما دارد اعزام می‌شود که مظاهری در بوکس مدال طلای جهانی دارد و یکی از پرشانس‌ترین ورزشکاران عرصه بوکس است.
 
شما اشاره کردید به بودجه‌ آماده‌سازی تیم‌ها که به کمیته‌ ملی المپیک داده نشد و حتی گفتید که دبیرکل کمیته ملی المپیک به همین جهت تهدید به استعفا کرده بود. برای ورزشکارانی که صاحب مدال و افتخار شوند، جوایزی تعیین شده است یا نه؟
 
در پاسخ به این که تعیین جوایز شده یا نه، باید بگویم قول‌هایی داده شده است، اما متأسفانه عدم تضمین اجرایی بودن این قول‌ها به ورزشکاران ما که در طول تاریخ چندساله‌ گذشته همواره وجود داشته است، به گونه‌ای بوده که واقعاً آنها نمی‌توانند به این قول‌ها اعتماد کنند. کمااینکه در مراسم بدرقه کاروان المپیک ایران که یک بدرقه چند قسمتی است (چرا که ورزشکاران ما از دوم مردادماه در چهار گروه به لندن اعزام می‌شوند)، رئیس جمهور ایران حضور پیدا کرد و باز قول‌هایی داد که نوید این را می‌داد که ورزشکاران را تشویق کنند، اما فکر کنید که همه عطف به ماسبق می‌کنند و ورزشکارهای ما به قول‌های تلنبار شده‌ای روبه‌رو هستند که به هیچکدام جامه عمل پوشیده نشده است.
 
شما گفتید در چهار نوبت یعنی در چهار قسمت کاروان اعزامی ایران به لندن اعزام می‌شوند. نخستین گروه چه زمانی به سوی لندن حرکت کرده است؟
 
نخستین گروه ورزشکاران ایران یکشنبه ۲۲جولای راهی لندن شدند: تیم تیراندازی و پینگ پنک ایران. طبق اعلامیه کمیته ملی المپیک دوم، امروز چهارم و بعد دهم و هفدهم مرداد. این چهار روز در واقع روزهایی هستند که تیم‌های ما اعزام می‌شوند، اما جالب است به این نکته اشاره کنم به نقل از آقای افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک که ایشان در یک مصاحبه تلویزیونی در ایران اعلام کردند که به دلیل همین کمبود بودجه، حالا توانسته‌اند اردوها را پشت سر بگذارند، اما خرج اصلی‌شان بعد شکل می‌گیرد و آنجاست که شاید به مشکلاتی بربخورند. ازجمله اشاره کردند که قول‌هایی گرفته‌اند از طریق مجلس و وزارت ورزش که این کمبود را جبران کنند؛ و این که ورزشکاران ما چون به صورت ناقص و تکه تکه می‌روند و زودتر برمی‌گردند، خیلی‌هاشان مراسم افتتاحیه را نمی‌بینند و خیلی‌ها مراسم اختتامیه را. به همین جهت اگر این ورزشکاران بتوانند باز ایران را نسبت به سال‌های قبل صاحب مدال بیشتری کنند، باید دست مریزاد به آنها گفت.
 
چند خبر کوتاه از فوتبال ایران 
 
در آستانه آغاز دوازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال ورود دوربین‌های تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی را به ورزشگاه‌ها ممنوع کرد، به دلیل قطعی نشدن حق پخش تلویزیونی بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیمای جمهوری اسلامی.
 
در حساس‌ترین بازی روز نخست که از پنج‌ شنبه ۲۹ تیرماه آغاز شده است، پرسپولیس با بازیکنان و مربی تازه‌اش در آبادان میهمان صنعت نفت این شهر بود و با یک گل نخستین پیروزی را با مربی جدید پرتغالی اش مانوئل ژوزه به دست آورد. استقلال تهران هم با همین نتیجه آلومینیم- تیم تازه وارد- را شکست داد.
 
در رابطه با تیم‌ ملی فوتبال ایران دستیار کارلوس کیروش، مربی پرتغالی این تیم از سمت خود استعفا داد و از ایران رفت. فدراسیون فوتبال اعلام کرد که امسال جام حذفی را برگزار نمی‌کند و علی دایی گفته است فدراسیونی که نتواند جام را برگزار کند، حرفه‌ای نیست.
 
المپیک مسکو سال ۱۹۸۰ 
 
المپیاد بیست و دوم مسکو ۱۹۸۰. المپیادی که شرق و غرب رودرروی هم قرار گرفتند. سال ۱۹۸۰ کمی پیش از آغاز المپیک مسکو، جیمی کارتر، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد حمله شوروی به افغانستان و اشغال آن، به روابط ما و جماهیر شوروی لطمه خواهد زد.
 
 
در آستانه بازی‌ها المپیک ۱۹۸۰ همه معتادین به مشروب یا مواد مخدر از گوشه و کنار خیابان‌های مسکو جمع‌آوری شده و به اقامتگاه اجباری فرستاده شدند.
۲۰روز بعد کمیته المپیک آمریکا بازی‌های مسکو را تحریم کرد. تا روز ۱۹ جولای و گشایش بازی‌های مسکو جنگ بین بایکوت‌‌کننده و غیر بایکوت‌کننده‌ها داغ بود.
 
آنهایی که دنباله‌رو آمریکا بودند مثل ژاپن، کره جنوبی، آلمان و حتی چین و البته رژیم بدون شیرازه‌ای چون جمهوری اسلامی بازی‌ها را تحریم یا بایکوت کردند. کشورهای بلوک شرق هم بی‌چون و چرا به مسکو رفتند. فرانسه، اسپانیا، استرالیا و بریتانیا هم بدون پرچم و سرود ملی. کمیته بین‌المللی المپیک تلاش زیادی کرد تا بازی‌ها را نجات دهد. سرانجام ورزشکارانی که علاقه به شرکت در بازی‌های صلح و دوستی المپیک را داشتند، سبب شدند که ۸۱ کشور در بازی‌های مسکو حاضر شوند. برگزاری بازی‌ها حرف نداشت. بسیار عالی بود. ۳۴ رکورد جهانی و ۶۲ رکورد المپیک هم شکسته شد.
 
در آستانه بازی‌ها همه معتادین به مشروب یا مواد مخدر از گوشه و کنار خیابان‌های مسکو جمع‌آوری شده و به اقامتگاه اجباری فرستاده شدند. انبوه عظیمی از کودکان و نوجوانان ساکن مسکو به اردوگاه‌های تفریحات تابستانی اعزام شدند تا در ارتباط با ورزشکاران غربی و توریست‌ها از آن‌ها تأثیر نپذیرند، و ورزشکاران ایران به دلیل مسائل سیاسی جمهوری اسلامی در خانه ماندند و به مسکو نرفتند.
 
گفته‌های بدون تفسیر
 
علی دایی در واکنش به گفته‌های سردار رویانیان مدیر پرسپولیس که گفته بود تیم‌اش در ماه رمضان بازی نمی‌کند، گفته است: «مگر تازه مسلمان شده‌ایم که بخواهیم بازی‌ها را در ماه رمضان برگزار نکنیم.»
 
کیروش مربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در پیوند با رفتن دستیارش از ایران، مایک مک درموت گفت: «او به خاطر خانواده‌اش از ایران رفت.»
 
دستیار مستعفی کیروش که ایرلندی است و بدنساز تیم ملی فوتبال ایران بود، از دیروز با تیم «النصر» امارات قرارداد امضا کرد. وی گفته است: «دلایل زیادی باعث شد که من تصمیم به جدایی از تیم ایران بگیرم.»
علی جباری گفته است: «زمانی که استقلال پس از انقلاب به دسته‌‌ سوم سقوط کرده بود، باشگاه پول ناهار بازیکنانش را هم نداشت.»
 
الهه احمدی بانوی ملی‌پوش تیراندازی ایران در بازی‌های المپیک لندن گفته است: «با سلاح‌های قرضی از دیگر کشورها، سهمیه المپیک را به دست آوردم.»  
Share this
Share/Save/Bookmark

این شعر گویای حا ل هر ایرانی مردم دوست است ( الهی بخت برگردی از این طا لع که من دارم .......نه در غربت دلم شاده نه روئی در وطن دارم ) نادانی ما دلیل اصلی ما است .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما