خانه | جامعه | حقوق انساني ما

دوباره: قلم در قربانگاه

دوشنبه, 1391-11-09 16:52
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فرشاد محمدی

شب گذشته، با یورش "همزمان" نیروهای امنیتی به دفتر پنج روزنامه و مجله، دست کم ۱۳ روزنامه نگار در ۴۸ ساعت گذشته بازداشت شده‌اند. شب پیش از آن نیز دو روزنامه‌نگار دیگر دستگیر شده بودند.

 

بر مبنای گزارش خبرگزاری مهر این دستگیری "به حکم دستگاه قضائی" صورت گرفته است و در این درحالی است که اتهام‌های احتمالی این روزنامه‌نگاران همچنان "نا‌مشخص" است.

 

در همین زمینه:

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز:

گفت‌وگوی فرشاد محمدی با احمد بخشايش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

 

در ادامه خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه "پیگیری‌های اولیه خبرنگار مهر درباره علت بازداشت این افراد حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب دارد" عنوان کرده است: "دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر خواهد کرد."

 

بازداشت همزمان روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب

 

بر اساس گزارش‌های موجود، شامگاه یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه، نیروهای امنیتی با حضور در دفتر روزنامه بهار، پژمان موسوی، مسئول صفحه رسانه و امیلی امرایی، خبرنگار گروه فرهنگی این روزنامه را بازداشت کردند. سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث بهار و میلاد فدائی اصل، دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری ایلنا نیز شب پیش از آن بازداشت شده بودند.

 

احمد بخشايش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: "کسی به روزنامه حمله نمی‌کند، فرد خاص مورد نظر است. اگر بر فرض شما مورد نظر باشید در روزنامه‌ای که شما کار می‌کنید می‌روند و حکم را نشان می‌دهند و دستگیر می‌کنند. معنی آن، این نیست که به خبرگزاری یا روزنامه حمله شده است، بلکه یک فرد دستگیر شده است؛ این فرد طبق برآوردهای امنیتی اطلاعاتی برای بی‌بی سی، من و تو، صدای آمریکا، اخبار می‌فرستادند. احتمالاً چنین باشد و بیشتر به خاطر پیشگیری‌هایی است که برای سناریوهایی که غربی‌ها برای انتخابات ۹۲ در نظر گرفته‌اند باشد.

در روزنامه اعتماد، جواد دلیری، سردبیر این روزنامه به همراه نسرین تخیری، دبیر سرویس اجتماعی و ساسان آقایی، همکار سرویس سیاسی بازداشت شدند.

 

در روزنامه آرمان مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی و نرگس جودکی، دبیر گروه اجتماعی این روزنامه بازداشت شدند. اکبر منتجبی، دبیر اجرایی هفته نامه آسمان هم توسط نیروهای امنیتی به دفتر این هفته نامه بازداشت شده است.

 

پوریا عالمی، همکار روزنامه شرق نیز بازداشت و هارد و دیسک‌های روزنامه توسط نیروهای امنیتی جمع‌آوری شده است.

 

همچنین گزارش شده است که صبا آذر پیک، خبرنگار پارلمانی و حسین یاغچی از روزنامه‌نگاران باسابقه مطبوعات ایران نیز بازداشت شده‌ا‌ند.

 

براساس گزارش‌های تائید شده، هشت نفر از ماموران وزارت اطلاعات دیشب حدود ساعت هشت به وقت تهران به خانه صبا آذرپیک مراجعه کردند و قصد بازداشت وی را داشتند.

 

آذرپیک به دلیل عدم ارائه حکم بازداشت توسط ماموران، در منزل را به روی آنان باز نمی‌کند و ماموران در ‌‌نهایت در را می‌شکنند و با برخورد "بسیار نامناسب" او را دستگیر می‌کنند و برخی از وسایل خانه را ثبت و ضبط می‌کنند. ماموران تا ساعت ۱۲ شب در آنجا حضور داشتند و در ‌‌نهایت حکمی برای بازداشت او نشان می‌دهند، اما حکم از دادسرای فرهنگ و رسانه نبوده است.

 

گفتنی است، کیوان مهرگان، روزنامه‌نگار و شاعر هم که اواخر سال ۱۳۹۰ ازسوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به یک‌سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی، سیاسی، فرهنگی و مجازی محکوم شده بود صبح امروز، دوشنبه، نهم بهمن‌ماه برای اجرای حکم، خود را به شعبه اجرای احکام زندان اوین معرفی کرده است.

 

اعلام "پیش خبر" دستگیری روزنامه‌نگاران یک هفته پیشتر

 

بازداشت‌های گسترده روز یکشنبه درحالی است که غلامحسین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه هفته پیش در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته بود: "متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است."

 

او با اشاره به اطلاعاتی که از سوی "منابع موثق" به او ادامه داد: "فردا اگر هرکدام از این افراد به دلیل یک اقدام مجرمانه دستگیر شوند داد و فریاد خود شما نیز بلند می‌شود، غافل از آنکه آن فرد بلندگو و تریبون دشمن بوده است."

 

اظهارات محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی بیشتر به اعلام پیش خبر دسنگیری‌های اخیر روزنامه‌نگاران شباهت دارد. این درحالی است که تا کنون اتهامات این روزنامه‌نگاران اعلام نشده است.

 

خبرنگار اعتماد چرا باید با بی‌بی‌سی همکاری کند؟

 

در پی بازداشت گروهی روزنامه‌نگاران و هجوم به رسانه‌ها تلاش داشته‌ایم تا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم.

 

بخشايش‌اردستاني: «هیچکس در ایران برای شرکت در انتخابات اجازه از کسی نمی‌خواهد. اصلاً نیازی به اجازه ندارد. کسی به کروبی و موسوی توجهی ندارد. همه مردم اگاه هستند مردم ایران تفکر دارند. کسی منتظر نیست که مثلاً آقای کروبی بیاید بگوید در انتخابات شرکت بکن و مگر هوش کروبی خیلی از دیگر اصلاح‌طلبان بالا‌تر است؟ مردم ایران در انتخابات شرکت می‌کنند و شما خواهید دید. چه موسوی و کروبی و اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون در خارج بخواهند یا نخواهند در انتخابات شرکت می‌کنند.»

احمد بخشايش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره حضور و هجوم هماهنگ نیروهای امنیتی به دفاتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب و بازداشت روزنامه‌نگاران به رادیو زمانه می‌گوید: "کسی به روزنامه حمله نمی‌کند، فرد خاص مورد نظر است. اگر بر فرض شما مورد نظر باشید در روزنامه‌ای که شما کار می‌کنید می‌روند و حکم را نشان می‌دهند و دستگیر می‌کنند. معنی آن، این نیست که به خبرگزاری یا روزنامه حمله شده است، بلکه یک فرد دستگیر شده است؛ این فرد طبق برآوردهای امنیتی اطلاعاتی برای بی‌بی سی، من و تو، صدای آمریکا، اخبار می‌فرستادند. احتمالاً چنین باشد و بیشتر به خاطر پیشگیری‌هایی است که برای سناریوهایی که غربی‌ها برای انتخابات ۹۲ در نظر گرفته‌اند باشد. حالا اشکالی ندارد که این‌ها را دستگیر می‌کنند؛ صحبتی با آن‌ها می‌کنند درباره برنامه‌هایی که دارند. اینکه اشکال قانونی ندارد. این‌ها که بی‌دلیل گرفته نشده‌اند؛ با حکم قضایی گرفته شده‌اند و این هم برای پیشگیری است. بالاخره ما تجربه فتنه ۸۸ را داریم و نمی‌خواهیم این تجربه یک بار دیگر تکرار شود."

 

بخشايش‌اردستاني در پاسخ به این پرسش که چرا سردبیر، دبیر سرویس سیاسی و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه اعتماد را بازداشت کرده اید و مجوز آن را لغو نکردید،  به رادیو زمانه می‌گوید: "منابع مالی روزنامه اعتماد از کجا امده است؟ بالاخره کسی نمی‌‌آید کسی را بی‌خود و بی‌جهت بازداشت کند. احتمالا اخباری اطلاعاتی درز پیدا کرده است. نوع خبرهایی که این‌ها می‌فرستند... اصلا چرا باید در روزنامه اعتماد خبرنگاری باشد که برای بی‌بی‌سی کار کند؟ چرا باید خبرنگاری باشد که خبر‌ها و داده‌های اطلاعاتی را بدهد مثلا به رادیو زمانه، رادیوی خودتان."

 

بازداشت روزنامه‌نگاران اصلاحطلب در حالی صورت می گیرد که طی روزهای گذشته به دنبال به مرخصی رفتن تعدادی از زندانیان سیاسی گمانههایی مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری، حکومت در صدد گشایش فضای سیاسی است از سوی برخی ناظران سیاسی عنوان می‌شد؛ موضوعی که با بازداشت گروهی روزنامهنگاران فروکش کرد.

 

با این حال، این عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به این موضوع که بازداشت روزنامهنگاران اصلاحطلب در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از اصلاحطلبان شرکت در انتخابات را منوط کرده‌اند به آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی می‌گوید: "اصلا اینطور نیست. من در انتخابات مجلس نهم خودم بودم بسیاری از چپ‌ها امدند دور من و به من هم رای دادند. خیلی هم طرفدار آن‌ها (موسوی و کروبی) بودند. شما از آن بالا نشسته‌اید، فکر می‌کنید اصلاحطلبان «منوط» کرده‌اند، هیچکس در ایران برای شرکت در انتخابات اجازه از کسی نمی‌خواهد. اصلاً نیازی به اجازه ندارد. کسی به کروبی و موسوی توجهی ندارد. همه مردم اگاه هستند مردم ایران تفکر دارند. کسی منتظر نیست که مثلاً آقای کروبی بیاید بگوید در انتخابات شرکت بکن و مگر هوش کروبی خیلی از دیگر اصلاح‌طلبان بالا‌تر است؟ مردم ایران در انتخابات شرکت می‌کنند و شما خواهید دید. چه موسوی و کروبی و اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون در خارج بخواهند یا نخواهند در انتخابات شرکت می‌کنند. شاهد بر این انتخابات مجلس نهم بودو مردم در شهرستان‌ها به خاطر انگیزه‌های قومیتی، به خاطر انگیزه‌های سیاسی و به خاطر انگیزه‌های شخصی همه شرکت کردند و رای بالایی هم دادند. در صورتی که اگر قرار بود شرکت نکنند باید انصافاً در آن انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کردند."

 

وزیر ارشاد: اتهام روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده مطبوعاتی نیست

 

محمد حسينی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مورد بازداشت دست‌کم ۱۲تن از روزنامه‌نگاران نشریه‌های اعتماد٬ شرق٬ بهار٬ آرمان و آسمان ادعا کرد که اتهام آن‌ها مطبوعاتی نبوده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مورد بازداشت روزنامه‌نگاران که توسط نیروهای امنیتی صورت گرفت، گفت: "این موضوع را باید از نیروهای امنیتی بپرسید؛ چرا که قطعا اتهام آن‌ها مطبوعاتی نبوده است."

 

وی با اعلام این‌که هنوز بررسی دقیقی در مورد دلایل این مسئله انجام نشده است تأکید کرد: "به محض تکمیل و جمع‌آوری اطلاعات زوایای این موضوع مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد."

 

مسدود شدن دست کم سه وب سایت داخلی

 

روز یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه، وب‌سایت خبری تابناک نزدیک به محسن رضایی، با حکم دادستانی تهران از دسترس خارج شد.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که دفتر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته است که فیلترینگ سایت تابناک از سوی این کارگروه انجام نشده و "رأسا از سوی دادستانی تهران صورت گرفته است".

 

صبا آذرپیک به دلیل عدم ارائه حکم بازداشت توسط ماموران، در منزل را به روی آنان باز نمی‌کند و ماموران در ‌‌نهایت در را می‌شکنند و با برخورد "بسیار نامناسب" او را دستگیر می‌کنند و برخی از وسایل خانه را ثبت و ضبط می‌کنند. ماموران تا ساعت ۱۲ شب در آنجا حضور داشتند و در ‌‌نهایت حکمی برای بازداشت او نشان می‌دهند، اما حکم از دادسرای فرهنگ و رسانه نبوده است.

برمبنای گزارش خبرگزاری فارس، این وب‌سایت به دلیل "انتشار نظرات برخی کاربران" از ساعت یک بامداد یکشنبه فیلتر شده است و مسئولان آن به دنبال رفع این مشکل از سوی مراجع مربوطه هستند.

 

روز دو شنبه نهم بهمن ماه هم گزارش‌شده است که دسترسی به وب سایت تاریخ ایرانی که به طور تخصصی به موضوعات و مطالب تاریخی می‌پرداخت، مسدود شده است.

 

وب سایت بازتاب امروز نزدیک به هاشمی رفسنجانی برای ساعاتی از دسترس خارج شد. این وب سایت خبری پس از آنکه مجدداً در دسترس قرار گرفت در گزارشی عدم دسترسی به وب سایت را به دلیل "از کار افتادن سرور" عنوان کرد و آن را در ارتباط با پروژه هماهنگ برخورد با روزنامه نگاران اصلاح‌طلب دانست.

 

وب‌سایت بازتاب امروز نوشت: "از نیمه شب گذشته و پس از دستگیری تعدادی از روزنامه‌نگاران که در فهرست آن‌ها نام خانم صبا آذرپیک که با سایت بازتاب نیز همکاری داشت، سرور سایت بنا به دلایلی از کار افتاد."

 

در ادامه گزارش بازتاب امروز آمده است: "این همزمانی موجب بروز شایعه توقیف این سایت و دستگیری عوامل بازتاب گردید که بدینوسیله به اطلاع مخاطبان می‌رساند بازتاب توقیف نشده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد."

 

گزارشگران بدون مرز: این بازداشت‌ها هشداری روشن است!

 

در واکنش به بازداشت گروهی روزنامه‌نگاران ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای "خواهان آزادی بدون فوری و بدون قید و شرط همهٔ روزنامه‌نگاران زندانی در ایران" شد.

 

این سازمان همچنین در بیانیه خود آورده است: "مقامات مسئول ایران باید به بازداشت‌های خودسرانه و پی در پی که تنها هدفشان تضمین ثبات و ادامه حیات نظام است، پایان دهند. فرجام این اقدامات تنها شکست است."

 

همچنین کریستف دولوار، دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: "تشدید سرکوب بی‌وقفه روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد، هنوز دوران ترور و سرکوبی که از فردای انتخابات مورد اعتراض خرداد ١٣٨٨ آغاز شد، به پایان نرسیده است. پنج ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این بازداشت‌ها هشداری روشن است! دهان و زبان روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بسته خواهد شد."

 

باز داشت گروهی روزنامه‌نگاران ایرانی در حالی است که جمهوری اسلامی ايران يکی از بدترين رتبه‌ها را در زمينه بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران در جهان دارد. گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ايران را بزرگترين زندان خاورميانه و يکی از سه زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سال ۲۰۱۲ معرفی کرده است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما