خانه | جامعه | حقوق انساني ما

بازداشت دسته‌جمعی اقلیت‌های دینی

شنبه, 1390-12-13 16:36
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
گزارش نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران- بهمن ماه۱۳۹۰

لوا متحده - طی روزهای اخیر، حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی به اتهام "ارتداد" پس از دوسال در حالی به دایره اجرای احکام فرستاده شد که شمار چشمگیری از شهروندان مسیحی و بهایی در یک ماه گذشته بازداشت و به حبس‌محکوم شدند. تهدید، تفتیش منازل و محرومیت از تحصیل نیز از دیگر موارد نقض حقوق اقلیت‌های دینی طی بهمن ماه گذشته در ایران بود.



بازداشت‌ها
 
بهمن ماه ۱۳۹۰ برای پیروان دو اقلیت دینی مسیحی و بهایی ساکن شیراز ایام خوشی را در بر نداشت، چراکه به شدت تحت فشار و اذیت از طرف اداره اطلاعات این شهر قرار گرفتند.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماموران امنیتی با هجوم به یک منزل مسکونی که به عنوان کلیسای خانگی از آن استفاده می‌شد، ده تن از نوکیشان مسیحی ساکن شیراز را که برای اجرای مراسم عبادی دورهم گردآمده بودند، دستگیر کردند.
 
از سوی دیگر در روز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه ماموران اداره اطلاعات به منازل حدود ۳۰ نفر از شهروندان بهایی اهل شیراز مراجعه و ۱۱ تن از شهروندان بهایی را دستگیر کردند. این در حالی بود که براساس گزارش سرویس خبری "جامعه بهایی"، ماموران حکم بازداشت ۲۱ شهروند بهایی را در دست داشته‌اند که به دلیل عدم حضور بعضی از این اسامی در منازل‌شان از بازداشت آنان خودداری کردند. در میان بازداشت‌شدگان یک کودک نه ماهه هم به همراه مادرش دستگیر می‌شود که عصر همان روز به همراه دو شهروند بهایی دیگر آزاد می‌شوند.
 
بازداشت‌ها تا روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه ادامه می‌یابد؛ به طوری که در این روز ماموران به منازل چهار شهروند بهایی دیگر اهل شیراز مراجعه و با برخوردی توام با توهین و خشونت آنها را هم دستگیر می‌کنند. سرویس خبری "جامعه بهایی" گزارش داد، رفتار خشونت‌آمیز ماموران در حدی بوده است که در روردی منزل یکی از بهاییان شکسته می‌شود.
 
بازداشت‌های دسته‌جمعی اقلیت‌های دینی در این ماه محدود به شیراز نبود. در روز جمعه ۲۸ بهمن ماه ماموران اداره اطلاعات شهر مشهد به منزل یک شهروند بهایی که در آن نمایشگاه خصوصی کارهای دستی نوجوانان بهایی تشکیل شده بود، مراجعه و ضمن برهم زدن نمایشگاه با ایجاد رعب و وحشت در بین حاضران به خصوص کودکان حاضر در محل، هشت شهروند بهایی را بازداشت می‌کنند.
 
بازداشت اقلیت‌های دینی در بهمن ماه تنها به بازداشت‌های دسته‌جمعی ختم نشد. براساس گزارش خبرگزاری "هرانا" در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ماموران امنیتی با مراجعه به محل کار ماسیس موسسیان، کشیش کلیسای "جماعت ربانی نارمک"، نامبرده را بازداشت می‌کنند. بر اساس آخرین خبرها در این زمینه، آقای موسسیان به زندان رجایی شهر منتقل شده است.
 
 
دادگاه و اعلام حکم
 
به گزارش تارنمای خبری "محبت‌نیوز" پس از گذشت سیزده ماه از بازداشت فرشید فتحی شهروند مسیحی، اولین جلسه دادگاه وی تشکیل شد. این شهروند که در پنجم دی‌ماه ۱۳۸۹ در آستانه سال نو مسیحی پس از یورش ماموران امنیتی به مراسم مذهبی مسیحیان و بازداشت شماری از آنان، دستگیر شده بود به دلیل عدم قبول خواسته‌های بازجویان و عدم انکار باور خود، بیش از ۴۰۰ روز است که در بند ۲۰۹ زندان اوین به طور انفرادی محبوس است.
 
از طرف دیگر کمیته "گزارشگران حقوق بشر" گزارش داد، مسئولان قضایی از آزادی بهنام ایرانی، شهروند مسیحی پس از اتمام دوران محکومیت یک ساله بدون ارائه دلیل مشخصی ممانعت به عمل آورده‌اند.
 
در بهمن‌ماه سال جاری قضات دادگاه‌های انقلاب در شهرهای مختلف ایران در مجموع ۳۰ سال حبس تعزیری برای شهروندان بهایی و مسیحی صادر کردند. بالاترین این احکام صادره به عادل فناییان، شهروند بهایی ساکن سمنان اختصاص دارد. این شهروند به "اتهام تبلیغ علیه نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی" به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. هم‌زمان تائید محکومیت پنج ساله ایقان شهیدی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی و از فعالان حق تحصیل یکی دیگر از موارد نقض حقوق اقلیت‌های دینی بود.
 
از سوی دیگر یک زن و شوهر جوان بهایی به نام‌های کامران رحیمیان و فاران حسامی هرکدام به چهارسال حبس تعزیری محکوم شدند. کامران رحیمیان هم اکنون در زندان رجایی شهر به سر می‌برد. الهام روزبهی، شهروند بهایی ساکن سمنان نیز به سه سال و صدف ثابتیان، شهروند بهایی ساکن ساری و لیلا محمدی، نوکیش مسیحی هرکدام به دوسال حبس تعزیری محکوم شدند.
 
 در همان حال یک پدر و دختر بهایی ساکن سمنان به نام‌های گودرز و روفیا بیدقی و هم‌چنین دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های منوچهر منزویان و فرزاد نعیمی، هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که دادگاه تجدید نظر شهرستان کرج محکومیت یک ساله یک شهروند بهایی ساکن این شهر به نام روح‌الله زیبایی را به جریمه نقدی معادل سه میلیون ریال تبدیل کرد.
 
تهدید، تفتیش و اخراج
 
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران (محبت نیوز) در ۲۱ بهمن ماه سال جاری وزارت اطلاعات طی دستوری از دو کلیسای پروتستان "عمانوئیل" و انجیلی "پطرس" در تهران خواست که سرویس فارسی خود را تعطیل کنند. این دو کلیسا آخرین کلیساهایی بودند که در ایران برای هم‌وطنان مسیحی مراسمی به زبان فارسی برگزار می‌کردند.
 
سرویس خبری "جامعه بهایی" هم گزارش داد، شهره اعظمی و ندا قربانی، هرکدام به ترتیب به مدت هشت و پنج روز متوالی در اداره اطلاعات سمنان مورد بازجویی قرار گرفتند. خانه حقوق بشر ایران (رهانا) از تفتیش منزل عنایت‌الله سنایی، شهروند بهایی ساکن ساری در یکم بهمن‌ماه و خبرگزاری "هرانا" از تفتیش منزل فروغ عطائیان، شهروند بهایی ساکن قائم‌شهر در ۱۸ بهمن‌ماه خبر دادند.
از طرف دیگر "بانی دوگال"، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل از ایجاد کمپینی از سوی حکومت در شهر کرمان برای تحت فشار قرار دادن بهاییان از نظر اقتصادی خبر داد. بسیاری از جواز کسب‌ها، باطل یا تمدید نشده‌اند.
 
گفته می‌شود به بهاییان کرمان گفته شده است اجازه ندارند در یک خیابان چند مغازه داشته باشند. به گفته خانم دوگال، مقامات تا آنجا پیش رفته‌اند که جواز شرکای تجاری بهاییان را هم با اینکه پیرو آئین بهایی نبوده‌اند، لغو کرده‌اند.[۱]
 
اخراج دانشجویان اقلیت‌های دینی هم‌چنان در بهمن ماه ادامه پیدا کرد. شیما موفقی، دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه شمال آمل و سیدکیان هاشمی دهج، دانشجوی مهندسی آب دانشگاه تهران دانشجویانی بودند که به دلیل اعتقاد به آئین بهایی به همراه فاطمه نوری، دانشجوی رشته هنر یکی از دانشگاه‌های تهران به دلیل اعتقاد به آئین مسیحی از تحصیل محروم شدند.
 
اتهام جدید بهاییان: التهاب بازار سکه و دلار
 
حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه "کیهان" در سرمقاله روز سه شنبه ۱۱ بهمن‌ماه آشفتگی بازار سکه و طلا را به بهاییان نسبت داد.
 
سردبیر "کیهان" در بخشی از یادداشت خود نوشت: "گروهی متشکل از بهایی‌ها مرتبط با محافل صهیونیستی با همکاری افرادی از انجمن حجتیه که حتی گفته می‌شود وابستگی آن‌ها به انجمن حجتیه نوعی پوشش بوده است در آشفته کردن بازار سکه و دلار طی دو هفته اخیر نقش موثری داشته‌اند ..."
چهار روز پس از انتشار این سرمقاله، خبرگزاری‌های حکومتی از جمله "مشرق نیوز" از دستگیری فردی بهایی به نام شهرام (شهنام) گلشنی، مدیر تارنمای "مثقال" خبر دادند. تارنمای "مثقال"، رسانه‌ای مربوط به حوزه اقتصاد است که قیمت سکه، طلا، مس، نقره و ارز را به طور لحظه‌ای و روزانه اعلام می‌کرد.
اعلام خبر دستگیری آقای گلشنی در حالی گزارش شد که این تارنما یک‌ماه پیشتر فیلتر شده بود.
 
 از طرف دیگر منابع محلی گزارش داده‌اند شهنام گلشنی چند روز پیش از سخنان حسین شریعتمداری بازداشت شده و مشخص نیست سردبیر "کیهان" با استناد با چه مدرکی این اتهام را به شهروندان بهایی نسبت داده است. تاکنون از سرنوشت شهرام گلشنی اطلاعی در دست نیست.
 
در همین زمینه:
 
 
 
Share this
Share/Save/Bookmark

دروغ و تهمت یکی ار ارکان اصلی و واجب در اسلام است.

دروغ، تهمت، پدوفیلی از ارکان اصلی و واجب همه ادیان است.

مرگ بر تمامی دینها٬ زنده باد لاییسیته! اما زندگی باد بر تمامی مو منین تمامی دینها.

وقتی سه نظر فوق دوستان را خواندم، متأسف شدم از این همه تعصب دینی و ضد دینی. اگر تعصب از دینداران زشت است، تعصب از بی دینان و ضددین ها نیز زشت است. لائیک هایی که ظاهرا ادعای انسانیت می کنید، اس اساس انسانیت تعصب نیست، بلکه آگاهی و دانایی و حقیقت جویی است. چه شده است که وسط دعوا نرخ تعیین می کنید؟! صحبت از آزار انسان هاست. شما به عقاید کسانی می تازید که تحت ستم اند. این چه روشی است؟! آه از غفلت و کم سوادی دینداران و بی دینان.

سکوت

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما