خانه | خبر | اخبارایران

"احتمال طرح عدم کفايت سياسی احمدی‌نژاد در مجلس"

سه شنبه, 1391-07-18 10:55
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک نماينده مجلس ايران هشدار داد اگر محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور، به‌هنگام حضور در مجلس برای پاسخ به سئوالات نمايندگان، "بد حرف بزند، طرح عدم کفايت سياسی‌اش به جريان خواهد افتاد."

 

موسی‌الرضا ثروتی به تارنمای خبرآنلاين گفت: "ما اين‌همه تأکيد داريم که تحريم‌ها در اقتصاد کشور اثر بالايی ندارد، بعد ايشان (احمدی‌نژاد) صحبت می‌کند و همه گناه‌ها را گردن تحريم می‌اندازد و ما را دشمن‌شاد می‌کند، لذا به دليل اين صحبت‌ها و برخی موارد ديگر، نماينده‌ها در فکر عدم کفايت سياسی ايشان هستند."

 

بر اساس قوانين ايران، طرح عدم کفايت سياسی رئيس‌جمهور به امضای دو سوم نمايندگان مجلس نياز دارد. در حال حاضر که شمار نمايندگان مجلس ايران ۲۹۰ نفر است، دست‌کم ۱۹۴ نماينده بايد اين طرح را امضا کنند.

 

اگر در جريان بررسی اين طرح، نمايندگان به عدم کفايت سياسی رئيس‌جمهور رأی بدهند، اين تصميم بايد مورد تأييد رهبر ايران نيز قرار گيرد.

 

موسی‌الرضا ثروتی، نماينده مجلس: بار قبل که آقای رئيس‌جمهور به مجلس آمد ما به ايشان احترام گذاشتيم، ولی اين سری مثل قبل صحبت نمی‌کنيم

ثروتی افزود: "يک بار عدم کفايت سياسی ايشان در زمان خانه‌نشينی آقای احمدی‌نژاد در مجلس هشتم امضا شد و به حد نصاب هم رسيد ولی چون ايشان فردای آن روز به سر کار برگشت، مسئله منتفی شد."

 

اشاره اين نماينده مجلس به ماجرای ۱۱ روز خانه‌نشينی احمدی‌نژاد در اعتراض به دخالت آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در قضيه وزير اطلاعات است.

 

در ارديبهشت سال ۱۳۹۰ محمود احمدی‌نژاد، حيدر مصلحی را از وزارت اطلاعات برکنار کرد اما بلافاصله رهبر جمهوری اسلامی با اين تصميم احمدی‌نژاد مخالفت کرد. بعد از اين مخالفت بود که رئيس‌جمهور ايران ۱۱ روز از حضور در دفتر کارش خودداری کرد.

 

ثروتی درباره طرح سئوال از احمدی‌نژاد نيز گفته است: "بار قبل که آقای رئيس‌جمهور به مجلس آمد ما به ايشان احترام گذاشتيم، ولی اين سری مثل قبل صحبت نمی‌کنيم."

 

وی افزوده است: "اين بار بدون رودربايستی صحبت می‌کنيم تا ايشان ديگر جرأت نکند با آن ادبيات صحبت کند، وقتی رئيس‌جمهور حرمت خود و نظام و نماينده‌ها را نگه نمی‌دارد، بايد به زبان خودش با او صحبت کرد."

 

برای نخستين بار در تاريخ جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد پس از ماه‌ها کشمکش بر سر طرح سئوال از رئيس‌جمهور، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ برای پاسخگويی به نمايندگان به مجلس هشتم ايران رفت.

 

احمدی‌نژاد در حالی به سئوالات نمايندگان پاسخ گفت که سخنان خود را با شوخی‌های پی‌درپی همراه کرد. اين نوع سخن گفتن احمدی‌نژاد، اعتراض نمايندگان مجلس را در پی داشت.

 

نمايندگان پس از پايان بررسی طرح سئوال از رئيس‌جمهور در بيانيه‌ای اعلام کردند نتيجه طرح سئوال از رئيس‌جمهوری "موجب اقتدار مجلس و به نفع و صلاح کشور و ملت" نبود و "سرمايه باارزشی بدون منفعت درخور" به هدر رفته است.

 

در همين حال هفته گذشته نيز طرح سئوال از محمود احمدی‌نژاد بار ديگر به جريان افتاد.

 

اکنون به گفته امضاکنندگان طرح سئوال از احمدی‌نژاد، "نمايندگان بنا دارند در طرح سئوال از رئيس‌جمهور مباحثی همچون نوسانات بازار ارز و نابسامانی اقتصادی که بر حوزه پولی کشور حاکم است را مطرح کنند."

 

دو روز پيش يکی از نمايندگان مجلس ايران که نامش فاش نشد به خبرگزاری مهر گفت طرح سئوال از رئيس‌جمهوری به امضای ۹۳ نماينده مجلس رسيده است.

 

وی افزود: "طراحان اين طرح به‌دنبال جمع‌آوری امضا تا بيش از ۱۰۰ امضا هستند تا در صورتی که امضاکنندگان تحت فشار امضای خود را از طرح برداشتند، طرح مذکور نصاب لازم را برای ارائه به هيئت رئيسه مجلس داشته باشد."

 

بنا بر قانون اساسی ايران برای سئوال از رئيس‌جمهور بايد يک چهارم نمايندگان، طرح سئوال را امضا کنند. در حال حاضر که مجلس ايران ۲۹۰ نماينده دارد، اين طرح برای عملی شدن بايد دست‌کم امضای ۷۳ نماينده را داشته باشد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

این مثلا نماینده های مفلوک عدم کفایتشون قبل از احمدی نژاد به مردم ثابت شده

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما