خانه | جامعه | حقوق انساني ما

پرسش اهل سنت از آیت‌الله خامنه‌ای

یکشنبه, 1390-07-03 20:17
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
محسن کاکارش

 محسن کاکارش- هم‌زمان با برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل و برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی در روزهای اخیر، جمعی از فعالان مذهبی اهل سنت ایران بر "اجرای عدالت" و خواسته‌های خود تاکید کرده‌اند.

 
به گزارش سنی‌آنلاین، مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنان نماز جمعه روز یکم مهرماه گفته است: "اگر دنیای امروز با بحران‌های متعددی در ابعاد مختلف، ازجمله امنیت، مواجه است، عامل تمام این بحران‌ها بی‌عدالتی است."
 
از سوی دیگر جمعی از نمایندگان و فعالان اهل سنت داخل کشور در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌اند: "درخواست‌های خیرخواهانه و قانونی اهل سنت ایران اسلامی برای نفی خشونت، ترور، تعصب، تفرقه و رفع تبعیض و احیای برادری و برابری در عمل با دستگیری و زندان پاسخ داده می‌شود."
 
در این نامه فعالان اهل سنت چند پرسش را مطرح کرده‌اند و نوشته‌‌اند: «محرومیت حداقل صد‌ها هزار اهل سنت ایرانی ساکن تهران از داشتن یک مسجد در ام‌القرای جهان اسلام چگونه قابل توجیه است؟"
 
اهل تسنن بخش بزرگی از جمعیت کشور ایران در ۱۴ استان مختلف را تشکیل می‌دهند و شمار آن‌ها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است.
 
افراط و تفریط نتیجه بی‌عدالتی
 
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه یکم مهرماه سال ۱۳۹۰ خطاب به "صاحبان حکومت‌ها" گفت: "پیام ما به تمام صاحبان حکومت‌ها- که شاید حرف ما به گوش آن‌ها برسد- این است که عدالت و انصاف را رعایت کنند، حرف مظلوم را بشنوند و به جای این‌که از زور و قدرت استفاده کنند، حرف منصفانه بگویند و به حرف منتقدان و ناصحین خیرخواه توجه و آن‌ها را قانع کنند، زیرا اجرای عدالت، ضامن امنیت و اخوت پایدار است. لشکرکشی، اشغال سرزمین‌ها، اعدام و کشتار به هیچ‌وجه نمی‌تواند امنیت را به دنبال داشته باشد. متاسفانه سران کشورهایی که امروزه شاهد اعتراض ملت‌ها و تظاهرات آن‌ها هستند، به مطالبات و خواسته ملت‌های‌شان بی‌توجهی کرده‌اند و حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیرند و هنوز هم بر همین موضع ناعادلانه خود اصرار می‌ورزند."
 
مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش به کنترل رسانه‌ها در اتحاد جماهیر شوروی سابق اشاره کرد و گفت: «اتحاد جماهیر شوروی سابق ملت خود را در خفقان کامل قرار داد و با کنترل رادیو و ماهواره سعی کرد تا هیچ صدایی به گوش ملت نرسد و مردم در بی‌خبری کامل به‌سر ببرند، اما با وجود همه این تدابیر، بازهم با فروپاشی مواجه و تکه‌تکه و پاره‌پاره شد. اگر سران شوروی سابق حرف ملت خویش را گوش می‌کردند، با چنین سرنوشتی مواجه نمی‌شدند. لذا اگر در جامعه‌ای، به حرف مردم توجهی نشود، آن جامعه دچار تزلزل و ناامنی می‌شود و باید توجه داشت که افراط و تفریط نتیجه بی‌عدالتی و ظلم است."
 
یادآوری امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره کنترل رسانه‌ها در شوروی سابق درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا (بی‌بی‌جی) و بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی‌بی‌سی) با انتشار بیانیه‌ای مشترک از سازمان ملل خواستند که اقدامات جمهوری اسلامی ایران علیه رسانه‌های مستقل و ارسال پارازیت را در نشست مجمع عمومی سازمان ملل محکوم کند.
 
نامه به رهبر حکومت اسلامی
 
چند روز پیش از سخنان مولانا عبدالحمید، هم‌زمان با برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی در روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریورماه، جمعی از نمایندگان و فعالان اهل سنت داخل کشور خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نامه‌ای منتشر کردند.
 
فعالان حقوق اهل سنت ایران در ابتدای نامه خود به پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای در این همایش اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: "در پیام حضرتعالی آمده است: «آزادی، عدالت‌خواهی، تسلیم نشدن در برابر استبداد و استعمار، نفی تبعیض‌های قومی و نژادی و مذهبی، نفی صریح صهیونیسم. این‌ها ارکان نهضت‌های امروز کشورهای اسلامی است و‌ همه برگرفته از اسلام و قرآن است» و هشدار دادید که «پشت این لبخند‌ها و وعده‌ها، توطئه و خیانت نهفته است» و گروه‌ها و اشخاصی را که در صدد تصاحب سهم ویژه در غنیمت‌های به دست آمده از قیام‌های اسلامی مردم هستند، نفی کردید."
 
فعالان مذهبی به دنبال آوردن این بخش از پیام آیت‌الله خامنه‌ای، گفته‌اند: "سئوال اینجاست که چگونه ملت‌های عمدتا ً سنی‌مذهب منطقه، نظام دینی‌ای را الگوی خود قرار خواهند داد که به آنان یعنی سنی‌ها اجازه ساخت مسجد و حتی اقامه نماز در پایتخت نظام یا به عبارتی ام‌القرای جهان اسلام را نمی‌دهد؟ متاسفانه درخواست‌های خیرخواهانه و قانونی اهل سنت ایران اسلامی برای نفی خشونت، ترور، تعصب، تفرقه و رفع تبعیض و احیای برادری و برابری در عمل با دستگیری و زندان پاسخ داده می‌شود.
بسیاری از علمای اهل سنت از مناطق مختلف ایران از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و هـرمزگان به دلیل اعتراض به توهین مذهبی علیه اهل سنت، تفرقه‌اندازی‌ها و مطالبه حق قانونی خود در زندان بسر می‌برند."
 
آنان با اشاره به بی‌پاسخ ماندن نامه سرگشاده ۳۰۰ تن از علما و روحانیون اهل سنت کردستان و یا درخواست مکرر رهبران اهل سنت برای ملاقات حضوری با آیت‌الله خامنه‌ای نوشته‌اند: "نامه مورخ دوم شهریور ۱۳۹۰ مجمع نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهور محترم کشور و دبیر مجمع تقریب مذاهب و مشاور رئیس‌‌جمهور در امور اهل سنت در اعتراض به ممنوعیت نماز عید فطر اهل سنت در تهران نیز همچنان بی‌جواب مانده است."
 
بر اساس اصل ۱۲ قانون اساسی ایران، اهل سنت در انجام مراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت دینی آزادند، اما حکومت جمهوری اسلامی به اقلیت سنی اجازه برپایی مراسم نمازهای جمعه و عید را نمی‌دهد.
 
سه دهه تحمل تبعیض
 
فعالان مذهبی در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای، ضمن اشاره به فشار‌های وارده بر خانواده مولانا عبدالحمید می‌گویند: "ما اهل سنت ایران اسلامی در تداوم بی‌علاج برزخ انتظار، سه دهه نابرابری، تبعیض و ملاحظات و محضوریت‌ها را تحمل کرده‌ایم. اما اکنون بدون امید سپری شدن شب تیره از تنگه‌های سحر با تبعیضات فراقانونی فزاینده روبرو هستیم. اکثر نسل جوان اهل سنت ایران که تا به امروز خویشتن را به بستر تقدیر سپرده و رخت یاس را بر قامت خویش آراسته، و از تیزه‌های غرور مذهبی خویش فرود آمده و برای حفظ وحدت و انسجام دینی و ملی در دهلیزهای انزوا و یا خرسنگ‌های تفته که خیزاب‌های تبعیض و تحقیر بر آن می‌جوشند، سکوت را اختیار کرده‌اند؛ آنان اینک چشم‌انداز دیگرگونه‌ای را می‌طلبند. چشم‌اندازی که ادامه تحقیر مستمر در میدانچه‌های تلخ تبعیض نباشد.»
 
محمداسماعیل ملازهی، داماد مولانا عبدالحمید، به اتهام "جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی" به ده سال حبس محکوم شده است. پیشتر مولانا عبدالحمید در واکنش به این حکم گفته بود: "آنچه موجب گسترش این فشارها به سوی شخص اینجانب و نزدیکان من شده، انتقاداتی بوده است که از این نوع سیاست‌ها، از روی دلسوزی و با انگیزه خیرخواهی مطرح کرده‌ام."
 
در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی همواره برخی کشورها از جمله امریکا و انگلیس را متهم به ایجاد تفرقه بین پیروان اهل تشیع و سنت در ایران کرده‌ است. فعالان اهل سنت در نامه خود نوشته‌اند: "در این عصر اطلاعات و اینترنت مسلما ً ملت‌های مسلمان منطقه از قوانین نظام جمهوری اسلامی و تبعیضات قانونی و فراقانونی جاری بر علیه اهل سنت در ایران اسلامی مطلع هستند. احتمالاً استکبار جهانی، صهیونیسم و غرب نیز به توطئه‌های خود برای ایجاد تفرقه و تبعیض بین مسلمانان و بخصوص بین برادران شیعه و سنی ادامه خواهند داد. اما برای ما اهل سنت ایران جای تامل و تعمق جدی است مبنی بر این‌که چرا غرب از جمله آمریکا و انگلیس و حتی روسیه در پایتخت‌های کشور خود آزادی کامل فرایض دینی از جمله اجازه ساخت مسجد و اقامه نماز به مسلمانان شیعه و سنی و دیگر ادیان و مسلک‌ها را می‌دهند، اما تلاش دارند در ایران اسلامی بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند؟"
 
نویسندگان نامه یاد شده همچنین نوشته‌اند: "آیا این وظیفه اسلامی همه ما نیست تا آن‌ها را خلع سلاح کرده و دستاویز و سببیت فرافکنی آنان را سلب کنیم؟ به راستی در مقیاس با آزادی مذهبی موجود در کشورهای غربی، و در حالیکه ادیان دیگر در تهران صاحب کلیسا و کنیسه و محل عبادت خویش هستند، محرومیت حداقل صد‌ها هزار اهل سنت ایرانی ساکن تهران از داشتن یک مسجد در ام‌القرای جهان اسلام چگونه قابل توجیه است؟ با چنین وضعیتی چگونه می‌توان بر مخمل اندیشه‌های نسل جوان و مسلمان کشورهای بیدار منطقه تاثیرگذاری کرد و آن‌ها را متقاعد نمود تا از ایران اسلامی الگوبرداری کنند و نه از غرب؟"
 
در همین زمینه:
 
 
 
Share this
Share/Save/Bookmark

با عرض سلام.
در قسمتی از متن نویسنده از بی بی سی با عنوان :" بنگاه سخن پراکنی بریتانیا" (یادآوری امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره کنترل رسانه‌ها در شوروی سابق درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت آمریکا (بی‌بی‌جی) و بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی‌بی‌سی) ) آمده است لطفا توضیح فرمایید و موضعتان را در برابر بی بی سی بگویید.
با تشکر و امتنان. ملک-تهران

حضرت مولانا چرا آدرس شوروی را می دهد و از حکومت طالبان در افغانستان و جمهوری اسلامی ایران و یا حکومت استبدادی عربستان که حکومتهای اسلامی هستند نمی گوید و یا دیکتاتورهایی مانند پینوشه را نیز فراموش کرده است . در حالی که عدالت اسلامی چه سنی و چه شیعی عین تبعیض بوده و با عدالت بطور کلی بیگانه اند .

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما