خانه | گوی‌سياست

در سوریه: خانه از پای بست ویران است ...

سه شنبه, 1391-04-06 09:15
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
اکبر فلاح‌زاده

اکبر فلاح‌زاده − همزمان با بمباران شهرها و کشتن مردم، بشار اسد در تقلای اصلاحات و حفظ حکومت خود کابینه جدیدی تحت عنوان "آشتی ملی" تشکیل داد. این کابینه یک ماه و نیم پس از برگزاری انتخابات مجلس این کشور که مخالفان آن را تحریم کرده بودند، تشکیل می‌شود.

در یک اقدام نمایشی دو تن از مخالفان میانه رو رژیم اسد در این کابینه حضور دارند: علی حیدر به عنوان وزیر "آشتی ملی" و قدری جمیل به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر تجارت به کار گرفته شده‌اند. این دو مخالف هم به ظاهر مخالفند، آنها جزو شورای ملی سوریه که توسط مخالفان در خارج از سوریه ایجاد شده، نیستند و با هر گونه مداخله خارجی در سوریه هم مخالفند.

 
 اساسا انتخابات تغییری در ترکیب حکومت نداده و باز بعثی‌ها قدرت را همچنان در دست دارند. وزرایی هم که قبلا پست‌های مهم را در دست داشتند در مقامشان ابقا شده‌اند. به دستور بشار اسد باز ولید معلم وزیر خارجه، محمد ابراهیم الشعار وزیر کشور، و داوود راجحه وزیر دفاع است. به این ترتیب در این دولت جدید هم همچنان در بر پاشنه دولت قبلی می‌چرخد.
 
 دولت جدید در داخل سوریه در حالی تشکیل می‌شود که تلاشهای گسترده‌ای در منطقه و در سطح بین الملی برای برکنار کردن بشار اسد از قدرت در جریان است. روسیه و ایران متحدین اصلی اسد، پشتیان او هستند، اما جبهه مخالف بسیار گسترده است. طرح صلح کوفی عنان که سعی در رعایت حقوق و منافع متضاد طیف‌های های مختلف در گیر در ماجرا داشت، عملا زیر بمباران شهرها و آوار ساختمان‌ها دفن شد. معامله با روسیه برای یافتن یک راه حل "یمنی" نیز فعلا به جایی نرسیده : در یمن یک گذار نسبتا صلح‌آمیز در پیش گرفته شد و علی عبدالله صالح در ماه فوریه ۲۰۱۱ قدرت را واگذار کرد. اما اسد تاکنون زیر بار چنین طرحی نرفته و به گزارش رسانه‌ها ایده خارج کردن او و خانواده اش از سوریه و امان دادن به آنها نیز او را راضی نکرده است.
 
او همچنان بر قدرت پافشاری می‌کند و روزانه دهها نفر از مردم را می‌کشد. دستگاه تبلیغاتی اسد، مخالفان را گروههای تروریست و شورشی و مقصر در درگیریها می‌داند.
 
تلاش‌های کوفی عنان
 
هرچند امکان حل صلح‌آمیز بحران سوریه هرروز کمتر می‌شود، اما کوفی عنان برای یافتن راه حل صلح آمیز از پای نمی‌نشیند.علت این است که او نگران اوضاع است و هشدار داده که وقت برای حل بحران سوریه درحال تمام شدن است. او در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته:" نگرانم که اوضاع به کلی از کنترل خارج شود و دیگر کاری از دستمان ساخته نباشد".
 
او که نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه است، در مذاکره با وزیران کشورهای مختلف از جمله اعضای دائمی شورای امنیت و اتحادیه عرب کوشیده تا آن‌ها را علیرغم اختلافاتشان برای شرکت در نخستین نشست "گروه تماس سوریه" آماده کند.نخستین جلسه این نشست قرار است در روز ۳۰ ژوئن در ژنو برگزار شود.
 
عنان خواهان شرکت دادن ایران در این نشست است، اما در این مورد با آمریکا اختلاف نظر دارد. آن گونه که در رسانه‌ها انعکاس یافته عنان بار دیگر به آمریکا و روسیه توصیه کرده تا اختلافاتشان در مورد شرکت دادن ایران در گفتگو در مورد سوریه را کنار بگذارند.
 
روسیه اصرار دارد پای ایران را به میان بکشد و ایران نیز تلاش زیادی می‌کند تا نقش میانجیگرانه‌ای ایفا کند. برای ایفای چنین نقشی جمهوری اسلامی همیشه ابراز آمادگی کرده، چون در پی تغییر و تحولات منطقه‌ای دو دهه گذشته خود را در موقعیت بهتری می‌بیند و به تناسب این موقعیت خواهان آن است که به عنوان یک قدرت منطقه‌ای به رسمیت شناخته شود. پا در میانی در مورد جت سرنگون شده ترکیه توسط سوریه را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفتگوی تلفنی با همتای ترک او را به خویشتنداری تشویق نمود.
 
این دعوت به خویشتنداری نوعی عرضه خویش هم بود، چون به طور گسترده‌ای رسانه‌ای شد و پخش گسترده آن احتمال به بازی گرفته شدن جمهوری اسلامی در مورد نشست مربوط به سوریه را تقویت کرد.
 
سقوط فانتوم ترکیه
 
اما از آنطرف پای ناتو نیز به مسئله سقوط فانتوم ترکیه به میان کشیده شده، چون ترکیه عضو ناتو است و ناتو به این سادگی‌ها از سقوط هواپیمایش نمی‌گذرد. به ویژه از این لحاظ که سوریه متحد روسیه و ایران است. به هرحال ورود ناتو به میدان نشانه تقویت وزنه نظامی و تضعیف احتمال موفقیت راههای صلح آمیز است. در موارد عادی گذر هواپیماهای نظامی از مرزهای کشورهای مجاور هرچند عادی نیست اما حتما خصمانه تلقی نمی‌شود. هواپیما نخست شناسایی و به آن تذکر داده می‌شود و اگر واکنشی نشان نداد ممکن است به آن حمله شود یا اینکه وادارش نمود فرود بیاید. اما در مورد ترکیه و سوریه که روابطشان از آغاز درگیرهای دولت سوریه با مخالفان تیره شده، وضع فرق می‌کند. ترکیه به مخالفان اسد پناه می‌دهد و به پایگاهی علیه دولت سوریه تبدیل شده. باید منتظر بود و دید ناتو چه پاسخی به اقدام سوریه می‌دهد.
 
هرچند امکان حل صلح‌آمیز بحران سوریه هرروز کمتر می‌شود، اما کوفی عنان برای یافتن راه حل صلح آمیز از پای نمی‌نشیند. علت این است که او نگران اوضاع است و هشدار داده که وقت برای حل بحران سوریه درحال تمام شدن است. او در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشته:" نگرانم که اوضاع به کلی از کنترل خارج شود و دیگر کاری از دستمان ساخته نباشد."
 
خبرهای جنگی در رسانه‌های ایران
 
نگاهی به اخبار مربوط به ایران و سوریه در رسانه‌های روزهای اخیر نشان می‌دهد که حجم اخبار جنگی به طرز چشم گیری زیاد شده است. بعد از آنکه خبر خبرگزاری فارس مبنی بر مانور مشترک سوریه، ایران، روسیه و چین در خاک سوریه تکذیب شد، خبرهای دیگری منتشر شدند و می‌شوند که بنا بر آنها کشورهای منطقه خود را آماده جنگ می‌کنند. به نوشته روزنامه "انتخاب" روزنامه معاریو نوشت: هزاران سرباز اسرائیلی و حدود 3 هزار سرباز امریکایی قرار است در بزرگترین مانور مشترک بین دو دولت در ماه اکتبر شرکت کنند. این مانور در پی شبیه سازی حمله موشکی ایران پس از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران و مقابله با آن است. سیستمهای مدرن موشکی از جمله سیستمهایی که می‌توانند موشک پرتاب شده را بسیار سریع شناسایی کند مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی از رونمایی دستاورد‌های جدید نیروی زمینی در آخر شهریورماه و احتمال برگزاری چند مانور مشترک میان ارتش و سپاه در سال جاری خبر داد و گفت اگر ایران در معرض خطر قرار بگیرد از همه اهرم‌ها از جمله بستن تنگه هرمز استفاده می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی زمینی ارتش یکشنبه چهارم تیرماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "هماهنگی‌های لازم انجام شده است و قرار است ارتش و سپاه در نیمه دوم امسال در یکی از محورهای جنوب‌ شرقی ایران رزمایشبرگزار کنند اما رایزنی‌های بسیاری با ستادکل نیروهای مسلح صورت گرفته تا بیش از یک رزمایش مشترک برگزار شود."
 
 
تحریم سوریه
 
وزرای خارجه بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا در ۲۵ ژوئن در لوگزامبورگ گرد هم می‌آیند تا در کنار تغییر اوضاع سیاسی در مصر بعد از پیروزی محمد مرسی نامزد اسلامگرا، به سوریه و ایران هم بپرازند. نکته جالب به عقیده ناظران یک کاسه شدن مشکلات این سه کشور در نظر غربی هاست. به گفته دیپلمات‌ها قرار است بر تحریم ورود نفت ایران از اول ماه ژوئیه تاکید شود.تحریم نفتی ایران در ادامه تشدید تحریمها از مدتها پیش تصویب شده بود.
 
در رابطه با مسئله سوریه نیز قرار است در یک اقدام تنبیهی شش شرکت یا سازمان سوریایی در لیست سیاه قرار گیرند. این به این معنی خواهد بود که کشورهای اتحادیه اروپا هیچ معامله‌ای با این شرکتها نخواهند کرد و اموال و داراییهای شرکتهای مزبور را در کشورهای خود ضبط می‌کنند.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

همه دیکتاتورا وقتی میخوان برن شروع می کنند به اصلاحات. این اسد هم که داره اصلاحات می کنه و صورتش بزک میکنه یعنی اینکه داره میره .

دیکتاتورا فقط و فقط زبون زور میفهمن. اسد هم مثل قذافی با زبون خوش از قدرت نمیره کنار. اینا همشون با زور و کودتا اومده ان و با زور هم می رن.

"در رابطه با مسئله سوریه نیز قرار است در یک اقدام تنبیهی شش شرکت یا سازمان سوریایی در لیست سیاه قرار گیرند"

به نظر بنده کار سوریه از این چیزها فراتر رفته. خود سوریه وضعیت جنگی اعلام کرده و معلوم است که دیگر با تحریم نمیشود با این رژیم خونریز مقابله کرد.

یک سوال بزرگ چرا سران عربی همچون بحرین >کویت <عربستان .. در یک کلام نوکرهای امریکایی این ها دیکتاتور نیستند؟آیا این غربیها که خود را مهد آزادی کلام وبیان می داند؟ آیا تحمل مخالفان خود را دارند ؟ ؟؟ در صورت نگاشتن این نامه که این اثبات حرف اینجانب در بخش نظرات شما خواهد بود.

کی فکر می کنه که این بشار اسد به این راحتی از قدرت دست ورداره. این پسر اون حافظ اسد دیوانه است.

آقا همه این حرفها قبول. بشار اسد جنایتکاره ، حرفی نیست ،ولی مخالفهاش هم نمیدونیم کی هستند. اگر مخالفها برنامه دمکراتیک و خوبی به مردم نشون ندند، کارشون سخت می شه. من هم امید دارم که اسد سرنگون بشه ولی باید به آینده هم فکر کرد تا مثل لیبی نشه.

من خیلی دوست داشتم که مردم ما هم از این مبارزان سوریه ای یاد میگرفتند که حق گرفتنی است. با دیکتاتوری مثل اسد باید به زبان خودش حرف زده بشه تا بفهمه.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما