خانه | خبر | اخبارجهان

افزایش تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در غزه

یکشنبه, 1391-08-28 18:25
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

با سپری شدن پنجمین روز از آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس و افزایش آمار کشته‌شدگان به بیش از ۵۰ نفر٬ تلاش دولت‌های منطقه، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشر برای پایان دادن به این خشونت‌ها شدت یافته است.

 

روز یکشنبه ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ (۲۸ آبان ۱۳۹۱) دو فروند موشک از سوی گروه حماس به سوی تل‌آویو شلیک شدند که هر دو توسط پدافند موشکی اسرائیل موسوم به "گنبد آهنین" در هوا منهدم شدند. از سوی دیگر طی حمله هوایی ارتش اسرائیل به ساختمان‌های مرکز رسانه‌ای موسوم به "القدس" شش روزنامه نگار حاضر در این برج رسانه‌ای متعلق به حماس مجروح شدند.

 

 

مقامات فلسطینی می‌گویند که تاکنون در جریان درگیری‌ها در پنج روز گذشته در باریکه غزه بیش از ۵۰ فلسطینی کشته ‌شده‌اند. دولت اسرائیل هم مدعی است در پی شلیک بیش از ۵۰۰ موشک از سوی نیروهای حماس به سمت شهرهای اسرائیل تا کنون چهار شهروند اسرائیلی کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

 

منابع خبری بین‌المللی می‌گویند که ارتش اسرائیل تعدادی از نیروهای ذخیره خود را فرا خوانده و اعلام کرده است که هر نوع گزینه احتمالی از جمله یورش زمینی به نوار غزه را در دستور کار خود دارد.

 

درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس از روز چهارشنبه هفته گذشته و با کشته شدن احمد الجعبری٬ یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس در یک حمله هوایی از سوی اسرائیل آغاز شد.

 

شبکه اسکای نیوز عربی، به نقل از گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرده بود که این گردان‌ها از موشک "فجر پنج" ساخت ایران برای هدف قرار دادن اسرائیل استفاده کردند، اما امروز ظهر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران  این ادعا را تکذیب کردند. 

 

مقامات فلسطینی می‌گویند که تاکنون در جریان درگیری‌ها در پنج روز گذشته در باریکه غزه نزدیک به ۵۰ فلسطینی کشته ‌شده‌اند. دولت اسرائیل هم مدعی است در پی شلیک بیش از ۵۰۰ موشک از سوی نیروهای حماس به سمت شهرهای اسرائیل تا کنون چهار شهروند اسرائیلی کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند 

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی "ایرانی بودن موشک‌های فجر پنج را قویا تکذیب می‌کند". وی می‌گوید، کمک‌های ایران به حماس فقط "حمایت‌های معنوی" بوده است.

 

موشک "فجر پنج" ساخت جمهوری اسلامی است و بردی ۷۵ کیلومتری دارد و کلاهک آن قادر است ۱۷۵ کیلوگرم مواد منفجره حمل کند. 

 

خبرگزاری فارس نیز به نقل از حسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از اعزام هیئت پارلمانی ایران به غزه در روزهای آینده خبر داده است.

در پی افزایش تلفات در این درگیری‌ها اتحادیه عرب اعلام کرده است که قصد دارد از نوار غزه بازدید کرده و ضمن اعلام "همبستگی با مردم فلسطین" سیاست‌های خود در قبال صلح خاورمیانه را مجددا بررسی کند.

 

پیش‌تر محمد مرسی٬ نخست‌وزیر مصر در یک کنفرانس خبری در قاهره به خبرنگاران گفته بود که ممکن است شرایط برای "آتش‌بس زودرس" فراهم شود.به گزارش پایگاه الیوم السابع، وزارت امور خارجه مصر گفته است که "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد فردا دوشنبه وارد قاهره می‌شود.

 

"عمرو رشدی" سخنگوی وزارت خارجه مصر می‌گوید که  بان کی‌مون به منظور بررسی اوضاع منطقه و دیدگاه مصر در تعامل با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح، به قاهره سفر می‌کند.

 

روز گذشته رجب طيب اردوغان،‌ نخست وزير ترکيه و شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، وارد قاهره شده بودند. بنابراین گزارش‌ها، رهبران سه کشور به همراه خالد مشعل بحران غزه را بررسی خواهند کرد.

 

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس ایران خطاب به کشورهای "انقلابی منطقه": "امروز توقع می‌رود که این کشورها کمک جدی نظامی را برای حمایت از مردم فلسطین در دستور کار خود قرار دهد "

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان جدید خود در تایلند گفته است که "فعالانه در تلاش است تا به این خشونت‌ها پایان دهد." اوباما در سخنان خود تأکید کرده که ظرف۳۶ تا ۴۸ ساعت آینده ارزیابی‌های لازم را در خصوص اینکه آیا پیشرفت‌های لازم برای توقف بحران لازم قابل به وجود آمدن است یا خیر را بررسی می‌کند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران خطاب به کشورهای "انقلابی منطقه" گفته است: "امروز توقع می‌رود که این کشورها کمک جدی نظامی را برای حمایت از مردم فلسطین در دستور کار خود قرار دهد."

 

در آستانه سفر بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد به قاهره، ۱۲ نهاد حقوق بشری در دنیا با صدور نامه‌ای سرگشاده خواستار برگزاری نشست ویژه‌ای از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت نوار غزه شدند.

 

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) به همراه ۱۱ سازمان حقوق بشری دیگر در روز ۲۶ آبان (۱۶ نوامبر) در نامه سرگشاده‌ای، با اشاره به شکست شورای امنیت سازمان ملل در رسیدن به توافق عمومی برای صدور قطع‌نامه در باره وضعیت کنونی، خواهان برگزاری نشست ویژه از سوی شورای حقوق بشر این سازمان برای رسیدگی به وضعیت در نوار غزه شدند.

 

در بخشی از این نامه آمده است: "بر اساس ماده ۱۴۶ کنوانسیون ژنو، تمام دولت‌ها متعهد به پیگیری و پیگرد مظنونان به ارتکاب نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو، یا آمران آن، صرف‌نظر از تابعیت آن‌ها و محل ارتکاب جنایت، هستند."

 

این نهادهای حقوق بشری در نامه خود با اشاره به درگیری‌های خونین میان اسرائیل و حماس در دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹  افزوده‌اند که "در تهاجم گسترده قبلی به نوار غزه، غیرنظامیان بهای انفعال سیاسی را پرداختند. نباید بگذاریم تاریخ تکرار شود."

 

مرکز حقوق بشر فلسطین، کمیته عمومی ضد شکنجه در اسراییل، فدراسیون بین‌المللی جامعه های حقوق بشر، شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه، مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره ـ مصر، گروه حقوق بشر آلبانی، جامعه حقوق بشر – فرانسه، جامعه حقوق بشر یونان، جامعه بین المللی حقوق بشر ـ آلمان، اتحادیه قانونی حمایت از حقوق بشر ـ ایتالیا، مرکز حقوق اساسی ـ آمریکا به همراه جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران از امضاکنندگان این نامه سرگشاده هستند. 

Share this
Share/Save/Bookmark

چرا گروه حماس ، طي خواسته حکومت تهران بدنبال تنش و موشک پراني ميشود؟

چرا گروه حماس ، طي خواسته حکومت تهران بدنبال تنش و موشک پراني ميشود؟ ابلهان و نوکران صهیونیزم بهتر است خفه شوند تا درجه *** خود را بیش از این عیان نسازند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما