خانه | خبر | اخبارجهان

اوباما: آمريکا آن‌چه را که بايد در مورد ايران انجام خواهد داد

سه شنبه, 1391-07-04 22:31
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ايالات متحده "کاری را که بايد"، برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد. وی همچنين گفت حکومت بشار اسد در سوريه "بايد به پايان برسد".

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شامگاه امروز، سه‌شنبه چهارم مهرماه (۲۵ سپتامبر) سخنان باراک اوباما در حالی بيان شد که دقايقی پيش از او، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل نگرانی خود نسبت به تهديد  حمله نظامی از سوی اسرائيل به‌خاطر برنامه هسته‌ای ايران و تهديدهای ايران مبنی بر نابودی اسرائيل را ابراز داشت.

 

اوباما در سخنان خود گفت: "اشتباه نکنيد؛ يک ايران مسلح به سلاح هسته‌ای... موجوديت اسرائيل، امنيت کشورهای خليج (فارس) و ثبات اقتصادی جهان را  تهديد خواهد کرد."

 

رئيس‌جمهور آمريکا در سخنرانی خود افزود: "ائتلافی از ملت‌ها به همين دليل است که ايران را مسئول می‌دانند. به همين دليل است که ايالات متحده آن‌چه را که بايد در راه جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد."

 

اوباما همچنين گفت: "آمريکا می‌خواهد اين موضوع از راه ديپلماسی حل شود و ما فکر می‌کنيم هنوز فرصت و فضای لازم برای آن هست. اما زمان محدود است." 

 

باراک اوباما: در زمانه ما هر کسی می‌تواند با يک موبايل و يک کليک تصاوير توهين‌آميز منتشر کند. دوران اين تفکر که ما می‌توانيم جريان اطلاعات را کنترل کنيم گذشته است

دولت آمريکا در روزهای اخير بارها پيروی خود از همين سياست را در رابطه با برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرده است، سياستی که اسرائيل نيز بارها آن را مورد انتقاد قرار داده و خواهان کشيدن "خط قرمز" برای ايران شده است.

 

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران نيز که هم‌اکنون برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک به‌سر می‌برد از روز گذشته تاکنون بارها کشورهای غربی را به‌خاطر تحريم‌های گسترده عليه ايران به دليل برنامه هسته‌ای اين کشور، مورد حمله قرار داده است.

 

کشورهای غربی و اسرائيل به ايران مظنون‌اند که تحت پوشش برنامه صلح‌آميز هسته‌ای در پی دستيابی به سلاح اتمی است اما ايران همواره اين اتهام را رد کرده است.

 

باراک اوباما در بخش ديگری از سخنان خود به سوريه پرداخت و گفت "برای خاتمه دادن به رنج مردم سوريه"، حکومت بشار اسد "بايد پايان يابد."

 

اوباما گفت: "آينده از آن ديکتاتوری که مردمش را قتل‌عام می‌کند نيست."

 

شش هفته مانده به انتخابات رياست جمهوری آمريکا، اوباما به انتشار فيلم ضد اسلامی "بی‌گناهی مسلمانان" و واکنش‌های خشونت‌بار در اين‌باره از جمله کشتن سفير آمريکا و سه کارمند سفارت اين کشور در بنغازی ليبی نيز اشاره کرد.

 

اوباما فيلم ضداسلامی را "مشمئز‌کننده" خواند و گفت اين "اهانت نه تنها مسلمانان که آمريکا را نيز هدف قرار داده است."

 

وی افزود با اين حال اين اهانت "هيچ‌گونه خشونت" و حمله به سفارت در بنغازی را توجيه نمی‌کند.

 

اوباما تأکيد کرد: "اين‌جا در ايالات متحده همه روزه بسياری مطالب توهين‌آميز منتشر می‌شود. اکثريت آمريکايی‌ها را مسيحيان تشکيل می‌دهند با اين حال ما نمی‌توانيم توهين به باورهای مقدس‌مان را ممنوع کنيم."

 

اوباما در ادامه گفت: "در زمانه ما هر کسی می‌تواند با يک موبايل و يک کليک تصاوير توهين‌آميز منتشر کند. دوران اين تفکر که ما می‌توانيم جريان اطلاعات را کنترل کنيم گذشته است."

 

با وجود خشونت‌های ضدآمريکايی روزهای اخير در کشورهای مسلمان اوباما گفت "بهار عربی" در راه پيشروی است.

 

بيش از ۱۲۰ رئيس‌جمهور، نخست‌وزير و وزير کشورهای جهان هم‌اکنون در نيويورک حضور دارند تا در شصت‌وهفتمين مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند. اين نشست امروز آغاز شد.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما