خانه | خبر | اخبارجهان

مأمور نازی محکوم به مرگ پس از ۷۰ سال به دام افتاد

پنجشنبه, 1391-04-29 15:27
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

يک مامور آلمان نازی که هزاران يهودی را در طول جنگ جهانی دوم به اردوگاه‌های مرگ و شکنجه فرستاد، سرانجام در سن ۹۷ سالگی دستگير شد.

به گزارش تايم هندوستان به نقل از نشريه سان، بازداشت لاديسلاوس چسيزسيک چساتاری روز چهارشنبه، ۱۸ ژوئيه (۲۸ تير) در بوداپست، پايتخت مجارستان رخ داد در حالی که او حدود هفت دهه توانسته بود از چنگال عدالت بگريزد.

اين مأمور نازی متهم است که حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ يهودی را به اردوگاه‌های مرگ فرستاده‌‌ است و اکنون نيز در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد.

بر اساس اين گزارش، چساتاری تنها در آپارتمان خود زندگی می‌کرد در حالی که همسايه‌های او هيچ کدام از گذشته مخوفش خبر نداشتند تا اين‌که شکارچيان نازی ردپای او را پيدا کردند.

به گفته مقامات قضائی، چساتاری رئيس يکی از مراکز بازداشت در شهر کاسا اسلواکی (کوسيسه فعلی) بود که يهوديان از آن‌جا به آشويتس و ديگر اردوگاه‌های مرگ نازی منتقل می‌شدند

افريم زوروف، شکارچی نازی و مدير مرکز سايمون وايسنتال گفت: "وقتی شما با آدمی مثل او مواجه می‌شويد، نبايد توجه کنيد که او پير و بيمار است، بلکه به اين فکر کنيد که او در روزهايی که در اوج سلامت بود چه کارهايی کرد و چگونه تمام انرژی خود را وقف آزار و اذيت و قتل مردان و زنان و کودکان بی‌گناه کرد."

اين شکارچی نازی همچنين گفت: "او مديون قربانيانی است که آن‌ها را شکنجه کرد و برای مرگ به اردوگاه آشويتس فرستادشان. گذر زمان چيزی از گناه آدم‌کشی کم نمی‌کند و سالخوردگی او نبايد عاملی برای حمايت از مباشران جنايت هولوکاست بشود."

به گفته مقامات قضائی، چساتاری رئيس يکی از مراکز بازداشت در شهر کاسا اسلواکی (کوسيسه فعلی) بود که يهوديان از آن‌جا به آشويتس و ديگر اردوگاه‌های مرگ نازی منتقل می‌شدند.

او به عنوان يکی از فرماندهان پليس سلطنتی مجارستان در سال ۱۹۴۴ وقتی که واگن‌های قطار را انباشته از يهوديان می‌کردند آن‌جا بود و يک بار هنگامی که يکی از ۸۰ يهودی‌ای که در يک واگن چپنانده شده بودند تقاضا کرد روزنی برای نفس کشيدن درست کند، از درخواست او امتناع کرد.

چساتاری هميشه يهوديان بازداشت‌شده را با شلاق می‌زد، بدون هيچ دليل خاصی يا آن‌که جنسيت، سن و سال يا شرايط جسمانی آن‌ها را در نظر بگيرد.

او پس از جنگ از اروپا گريخت و دادگاه به‌طور غيابی به‌خاطر بی‌رحمی‌هايش او را به مرگ محکوم کرد.
او را يک‌بار در کانادا شناسايی کردند که دلال آثار هنری شده بود، اما در نهايت فرار کرد تا اين‌که بالاخره پس از اين همه سال به دام افتاد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما