خانه | خبر | اخبارایران

روزنامه مغرب توقيف شد

دوشنبه, 1391-12-21 16:05
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

هيئت نظارت بر مطبوعات در ايران، مجوز انتشار روزنامه مغرب را لغو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر هيئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار روزنامه مغرب را به دليل آن‌چه که نقض حدود قانونی مطبوعات عنوان شده لغو کرد.

 

تارنمای بولتن‌نيوز نزديک به نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی صبح  امروز دوشنبه ۲۱بهمن‌ماه پيش از اعلام رأی هيئت نظارت بر مطبوعات از لغو مجوز اين روزنامه خبر داد و از چندين مطلب اين روزنامه، از جمله يادداشتی با عنوان "ادب مرد به ز دولت اوست" به‌عنوان "مطالب توهين‌آميز" نسبت به مقامات بلندپايه‌ جمهوری اسلامی نام برد.

 

بولتن‌نيوز نوشت: "روز گذشته بود که بولتن‌نيوز برای چندمين بار از انتشار مطالب توهين‌آميز نسبت به مقامات عالی‌رتبه‌ نظام در برخی رسانه‌های داخلی گلايه کرد. حرکتی که شائبه آغاز هدفمند و برنامه‌ريزی‌شده برخی جريانات را با هدايت عناصر خارج از کشور و اجرای عوامل داخلی تقويت می‌کند."

 

اين تارنما گفته است يادداشت "ادب مرد به ز دولت اوست" به شکلی "موذيانه" مقامات عالی‌رتبه نظام را هدف گرفته بود.

 

در بخشی از يادداشت روزنامه مغرب به قلم علی‌رضا آقايی‌راد، دبير گروه سياسی روزنامه مغرب، آمده است: "چه موافق باشيم و چه مخالف سياسيون و حتی مردم عادی جهان هر کشوری را با توجه به نظام سياسی و سياستمدارانی که در آن بر مسند امورند ارزش‌گذاری کرده و می‌سنجد."

 

آقايی‌راد افزوده است: "اين افراد با توجه به جايگاه و مقامی که دارند و به‌واسطه سفرهای خارجی و حضور در مجامع بين‌المللی نه تنها نمايندگان اصلی سياسی کشور متبوع خود که حتی نماد فرهنگی جامعه خويش نيز محسوب می‌شوند."

 

بولتن‌نيوز: يادداشت "ادب مرد به ز دولت اوست" روزنامه مغرب به شکلی موذيانه مقامات عالی‌رتبه نظام را هدف گرفته بود

در بخش پايانی اين يادداشت آمده است: "به‌نظر می‌رسد رئيس‌جمهور يا رئيس مجلس، نه تنها در مناسبات بين‌المللی سياست جدی گرفته نمی‌شود، بلکه حتی نمی‌تواند مورد اعتماد مردم جامعه خويش و به‌خصوص قشر فرهيخته و نخبه آن باشد."

 

محمدمهدی امامی ناصری، مدير مسئول و علی‌رضا آقايی‌راد، دبير گروه سياسی روزنامه مغرب روز چهارشنبه ۱۶ اسفند از سوی نيروهای امنيتی در دفتر روزنامه مغرب بازداشت و يک روز بعد از زندان آزاد شدند.

 

امامی ناصری پس از آزادی از زندان به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته بود: "اين بازداشت برای ارائه‌ پاره‌ای از توضيحات درباره‌ يکی از مطالب چاپ شده در شماره دهم روزنامه مغرب بود."

 

وی افزوده بود: "متأسفانه از اين مطلب، توهين به مسئولان نظام استنباط شده بود که دفاع و توضيحات ما درباره‌ آن با نظر مثبت مقام قضائی مواجه شد."

 

مدير مسئول روزنامه مغرب به جزئيات اين مطلب اشاره نکرد اما پيش‌تر اميرموسی کاظمی، سردبير روزنامه‌ مغرب به ايسنا گفته بود دليل بازداشت مديرمسئول و دبير گروه سياسی اين روزنامه به علت چاپ مطلبی با تيتر "ادب مرد به ز دولت اوست" توسط علی‌رضا آقايی‌راد است که در شماره‌ دهم اين روزنامه به چاپ رسيد.

 

اميرموسی کاظمی در شماره ۱۲ روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفندماه روزنامه مغرب در اين‌باره نوشت: "آن‌چه در اين مطلب به آن پرداخته شده بود ارتباطی به جغرافيای خاصی نداشت بلکه نگاهی بود به بايدها و نبايدهای دولتمردان آرمان‌شهری از نگاه فلاسفه و حکمای سياسی."

 

پيش ازاين در دهم مهرماه سال جاری مأموران دادستانی در دفتر روزنامه مغرب حاضر شدند و محمدمهدی امامی ناصری را به دليل آن‌چه که اتهامات غير مطبوعاتی خواندند، بازداشت کردند.

 

در حالی که گفته می‌شد دليل اين اقدام انتشار عکس بزرگ محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران در صفحه نخست اين روزنامه است، غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان ايران اين بازداشت را بی‌ارتباط با اين موضوع دانست و گفت: "مدير مسئول اين روزنامه و بعضی از افراد آن به اتهامی غيرمطبوعاتی و بر اساس گزارش يکی از مراجع رسمی ‌تحت تعقيب قرار گرفته‌اند."

 

روزنامه مغرب از آغاز شهريورماه سال جاری به کيوسک روزنامه‌ها آمد و رويکردی انتقادی نسبت به دولت داشت. اين روزنامه يک بار نيز در آذرماه توقيف شده بود.

 

بازداشت روزنامه‌نگاران و توقيف روزنامه‌ها و نشريات در ايران يکی از مسائلی است که همواره مورد انتقاد روزنامه‌نگاران و مديران رسانه‌ها قرار دارد.

 

هم‌اکنون نيز شماری از روزنامه‌نگاران در ايران در بازداشت به سر می‌برند.

 

سازمان گزارشگران بدون مرز يکی از نهادهای غيردولتی مدافع حقوق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بر اين باور است که "روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل ايران، قربانيان واقعی جنگ قدرت در جمهوری اسلامی هستند."

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

واقعا حیف شد. روزنامه‌ی خوبی بود. قیمتِ مناسبی هم داشت. ۳۰۰ تومان
یه انتقاد هم از سردبیر رونامه‌ی مغرب دارم. چرا نامه‌ای که به خامنه‌ای نوشته است اینفدر کلمات عربی دارد! خواندن این نامه بدون رجوع به لغتنامه کار مشکلی است.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما