خانه | خبر | اخبارایران

متهمان کهريزک: بازداشتگاه کهريزک قانونی بود و به دستور اصلاح‌طلبان ساخته شد

دوشنبه, 1391-12-21 13:29
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران و متهم پرونده بازداشتگاه کهريزک گفت اين بازداشتگاه رسمی و قانونی بود و کوچک‌ترين اتهامی متوجه قضات متهم نيست. علی‌اکبر حيدری‌فر، متهم ديگر اين پرونده بازداشتگاه کهريزک را "دسته‌گل" اصلاح‌طلبان دانست.

 

به گزارش منابع خبری ايران، سعيد مرتضوی، امروز دوشنبه ۲۱ اسفندماه پس از جلسه سوم دادگاه پرونده کهريزک گفت: "کوچک‌ترين اتهامی متوجه قضات نيست و قضات مسئول رسيدگی قضايی به پرونده هستند و اگر در خصوص متناسب نبودن قرار با اتهام و يا نحوه رسيدگی به موضوعی وجود داشته باشند مورد مؤاخذه قرار می گيرند."

 

سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران؛ حسن زارع‌ دهنوی مشهور به قاضی حداد، معاون وقت امنيت دادستان تهران و علی‌اکبر حيدری‌فر، قاضی شعبه اول دادياری دادگاه انقلاب، سه مقام قضايی هستند که شهريور ۱۳۸۹ در رابطه با پرونده کهريزک از کارشان تعليق شدند.

 

دادسرای تهران در کيفرخواستی عليه متهمان بازداشتگاه کهريزک، آن‌ها را به "مشارکت در بازداشت غير قانونی" معترضان متهم کرد. سعيد مرتضوی به "معاونت در قتل" نيز متهم شده است.

 

نخستين جلسه محاکمه متهمان پرونده قضات کهريزک، هشتم اسفندماه جاری و دومين جلسه رسيدگی به اين پرونده روز گذشته به صورت غيرعلنی برگزار شدند.

 

علی‌اکبر حيدری‌فر، متهم پرونده: افتتاح بازداشتگاه کهريزک با دستور (عبدالواحد) موسوی لاری (وزير کشور دو کابينه محمد خاتمی) انجام شد يعنی اين بازداشتگاه دسته‌گل اصلاحات است

مرتضوی در ادامه سخنان خود گفت: "به ما ربطی ندارد که ۸۰ کيلومتر آن طرف‌تر از تهران اقدامات خلاف قانون انجام شده است."

 

وی همچنين تأکيد کرد: "بازداشتگاه کهريزک رسمی و قانونی بوده و مربوط به اراذل و اوباش نبوده است."

 

به‌گفته مرتضوی "در اين بازداشتگاه متهمان مواد مخدر نگهداری می‌شدند و سال‌ها قبل و پيش از اين‌که دادسرا احيا شود مخصوص بند نسوان بوده و متهمان مفاسد اخلاقی آن‌جا نگهداری می‌شدند."

 

وی اعلام کرد که "از ۱۰ شهرستان استان تهران به اين بازداشتگاه متهم اعزام می‌شده است."

 

در همين حال علی‌اکبر حيدری‌فر، متهم ديگر اين پرونده امروز در رابطه با بازداشتگاه کهريزک گفت: "افتتاح بازداشتگاه کهريزک با دستور (عبدالواحد) موسوی لاری (وزير کشور دو کابينه محمد خاتمی) انجام شد يعنی اين بازداشتگاه دسته‌گل اصلاحات است."

 

حيدری‌فر افزود: "سال ۸۶ آقای (محمود) شاهرودی (رئيس قوه قضائيه وقت) به رئيس وقت سازمان زندان‌ها آقای (علی‌اکبر) يساقی دستور دادند اين بازداشتگاه زير نظر سازمان زندان‌ها باشد، حالا اگر زير نظر سازمان زندان‌ها نرفته مقصر خود سازمان زندان‌هاست."

 

حيدری‌فر تأکيد کرد که در زمان وقوع حادثه کهريزک "واقعا (زندان) اوين جا نداشت."

 

بازداشتگاه کهريزک پس از آن خبرساز شد که سه نفر از معترضان به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ ايران، در آن کشته شدند. امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی سه جوانی هستند که آن زمان در بازداشتگاه کهريزک کشته شدند.

 

کميته ويژه مجلس برای بررسی پرونده بازداشتگاه کهريزک در دی‌ماه ۸۸ پس از چند ماه بررسی در گزارشی که توسط اکثريت اعضا تصويب و به رئيس مجلس داده شد، سعيد مرتضوی را مقصر اصلی حوادث اتفاق افتاده در پرونده کهريزک معرفی کرد و گفت اعزام بازداشت‌شدگان رويدادهای سال ۸۸ به اين بازداشتگاه غيرقانونی بوده است.

 

سعيد مرتضوی: (عبدالحسين) روح‌الامينی (پدر محسن روح‌الامينی) تا يک هفته بعد از بازداشت پسرش يک تماس تلفنی با ضرغامی که نزديک‌ترين دوست وی بوده و ارتباط مناسبی با ما داشته برقرار نکرده است که جويای وضعيت پسرش شود

مرتضوی امروز نيز بار ديگر سخنان روز گذشته خود مبنی بر اين‌که هنگام وقوع حادثه کهريزک در مرخصی بوده است تکرار کرد و در اين‌باره گفت به دليل دفاع از "رساله دکترا"ی خود در مورد مواد مخدر، دو روز مرخصی داشته و در زمانی که مرخصی بوده است "۵۰ تن" از معاونان وی به وظايف مربوط به دادسرا رسيدگی می‌کردند.

 

وی در بخش ديگری از سخنان امروز خود گفت: "[عبدالحسين] روح‌الامينی که از ما مسئوليت‌پذيری می‌خواهد آيا خودش مسئوليت پدری و مسئوليت فرزندش را می‌پذيرد."

 

عبدالحسين روح‌الامينی، پدر محسن روح‌الامينی شاکی پرونده و از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ است.

 

مرتضوی افزود: "روح‌الامينی تا يک هفته بعد از بازداشت پسرش يک تماس تلفنی با ضرغامی که نزديک‌ترين دوست وی بوده و ارتباط مناسبی با ما داشته برقرار نکرده است که جويای وضعيت پسرش شود."

 

عزت‌الله ضرغامی، رئيس صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران است که پيش از اين نيز مدافعان حقوق بشر از نزديکی اين سازمان با نهادهای امنيتی چندين گزارش منتشر کرده‌اند.

 

عبدالحسین روح‌الامینی که قرار بود در جلسه امروز دادگاه "برخی حرف‌های نگفته" را بزند روز گذشته گفته بود: "چه‌طور یک فردی که مسئول است در دوران ماجرای انتخابات ۸۸ برای دفاع از دکترای خود به مرخصی می‌رود. متهمان در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد کردند و هیچ تقصیری نداشته و فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده‌اند."

 

سعيد مرتضوی امروز گفت تاريخ برگزاری جلسه بعدی دادگاه هنوز مشخص نيست و وقت دادگاه سوم برای رسيدگی به اتهامات دو قاضی متهم ديگر نرسيد.

 

وی در پايان سخنان امروز خود گفت: "در جريان اتفاقات سال ۸۸، مأموران گواهی می‌دهند که من به صورت شبانه‌روز مشغول فعاليت بوده و حتی بعضی اوقات يک هفته به خانه نمی‌رفتم."

 

خانواده کشته‌شدگان کهريزک خواهان جلسه برگزاری دادگاه به صورت علنی هستند اما رئيس دادگاه سه جلسه اين محاکمه را به طور غيرعلنی برگزار کرده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

اصولگرا و اصلاح طلب
دو روی سکه ایران ستیزی

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما