خانه | خبر | اخبارایران

پس از خروج نظاميان خارجی سياست خارجی افغانستان تغيير می‌کند

شنبه, 1391-09-25 19:43
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

حامد کرزی، رئيس‌جمهور افغانستان می‌گويد چگونگی روابط افغانستان با جهان پس خروج نظاميان خارجی در سال ۲۰۱۴ تغيير خواهد کرد.

 

حامد کرزی که در گردهمايی سفيران و نمايندگان سياسی اين کشور در جهان، در کابل سخن می‌گفت روابط  افغانستان با کشورهای مختلف را طی ۱۱ سال بعد از سقوط رژيم طالبان رو به توسعه خواند.

 

به گفته وی، افغانستان طی اين مدت توانسته است با کشورهای مختلف روابط استراتژيک و ديپلماتيک برقرار کند و حتی با کشورهايی که با هم مناقشه و اختلاف دارند روابطی متوازن داشته است.

 

کرزی به‌ويژه در مورد پاکستان و ايران که به دخالت در امور افغانستان متهم شده‌اند گفت روابط با پاکستان "دوستانه" است و اميدوار است که پاکستان نيز برای تحکيم آن تلاش کند.

 

رئيس‌جمهور افغانستان در مورد ايران گفت روابط افغانستان با آمريکا يک ضرورت است و ايران بايد آن را درک کند

اما رئيس‌جمهور افغانستان در مورد ايران گفت روابط افغانستان با آمريکا يک ضرورت است و ايران بايد آن را درک کند.

 

حامد کرزی در مورد روابط اين کشور بعد از خروج نيروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ گفت: "در روابط ما با جهان پس از سال ۲۰۱۴ تغيير حاصل خواهد شد. ما می‌خواهيم رابطه ما با جهان طوری برقرار شود که حضور آن‌ها بعد از اين سال، حضوری عميق و استراتژيک باشد و نه تاکتيکی و جنگی."

 

به گفته وی بايد اين حضور جامعه جهانی "باعث ثبات منطقه" و "تربيت اساسی" نيروهای امنيتی اين کشور شود.

 

در نشست سفيران و نمايندگان سياسی افغانستان که  پنج روز طول خواهد کشيد راهبرد جديد سياست خارجی اين کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرد.

 

زلمی رسول، وزير امور خارجه افغانستان نيز گفت پيش‌نويس اصول دکترين سياست خارجی پس از تصويب در اين نشست به رئيس‌جمهور ارائه می‌شود و سپس بر اساس آن دستگاه ديپلماسی کشور عمل خواهد کرد.

 

اين نشست در حالی برگزار می‌شود که رئيس‌جمهور افغانستان تيرماه گذشته در نشست ويژه قوای سه‌گانه اين کشور از جديت خود در تطبيق قانون سخن گفته بود و اين‌که پس از اين در اداره امور کشور مصلحت‌گرايی نخواهد کرد.

 

وی  در اين نشست دستاوردهای دولت در دوره پس از طالبان، به ويژه تهيه قانون اساسی، آزادی بيان و رسانه‌ها، بهداشت و آموزش و پرورش را برشمرده و گفته بود روابط اين کشور با کشورهای مختلف توسعه‌ يافته و تقويت شده است.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

متاسفانه مشکل اساسی این است که افغانستان یک کشور نیست صرفا سرزمینی است محدود شده در میان کشورهای دیگر. به همین دلیل هیچ سیاستی را نمی توان یافت که ملی باشد. واقعیت این است که سیاست های افغانستان بر اساس منفعت نادرست درک شده قوم پشتون بنا می شود و در بعضی مقاطع زمانی سایر اقوام با نفوذ موقتی نظر خود را تحمیل میکنند. برای کرزی و حلقه پشتون گرای اطراف او مصلحت پشتون های ان سوی دیورند بر منفعت اقوام غیر پشتون ساکن افغانستان ارجحیت دارد چرا که پروسه ملت سازی - دولت سازی مدت هاست که در این کشور شکست خورده است و سال ها جنگ داخلی و آواره گی مردم آن را تشدید کرد...

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما