خانه | خبر | اخبارایران

نسرين ستوده: مجازات‌های خانوادگی بايد حذف شود

سه شنبه, 1391-09-21 19:15
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر با فرستادن يادداشتی از داخل زندان از جريانات عمومی و اجتماعی و فعالان حقوق بشر سراسر جهان قدردانی کرد.

 

رضا خندان، همسر نسرين ستوده شامگاه امروز سه‌شنبه ٢١ آذرماه بر روی صفحه فيس‌بوک خود اين يادداشت را منتشر کرد.

 

نسرين ستوده در يادداشت خود خطاب به هم‌وطنان خود ضمن سپاس و قدردانی از همه کسانی که در اين مدت با "لطف و محبت خاص خود" به اين موضوع توجه کرده بودند گفته است: "۴۹  روز در اعتراض به مسائل مختلف و از جمله مجازات خانواده‌ام در اعتصاب غدا بوده‌ام. در اين مدت نگرانی‌های زيادی به‌وجود آمد که همگی از سر لطف و محبت به يک خواسته‌ عمومی بوده است و آن يک «نه» بزرگ به مجازات خانوادگی است."

 

اين فعال حقوق بشر با اعلام اين‌که در اعتراض به مجازات‌های خانوادگی که "مجازات خانواده‌ من نيز يکی از نمونه‌های آن بود"، دست به اعتصاب غدا زده بود ابراز اميدواری کرد که مجازات‌های خانوادگی از سياست‌های تهديد و فشار حذف شود.

 

به گفته ستوده، "ابتدا همسرم را تحت تعقيب قرار دادند، سپس پرونده‌ جديدی برای او تشکيل دادند. بعد از بازداشت خانواده و کودکانم، هرچند، چند ساعته، مجدداً پرونده‌ جديدی برای دختر ١٢ساله‌ام تشکيل دادند و سپس در اقدامی عجولانه او را به مجازات ممنوع الخروجی رساندند."

 

نسرين ستوده: از بين ٣٦ زنی که در بند زندانيان سياسی تحمل حبس می‌کنند، بستگان درجه يک ١٣ تن از آنان يا در زندان و يا تحت تعقيب‌ هستند و اين رقم بيش از يک سوم زنان زندانی سياسی را تشکيل می‌دهد

اين وکيل در بند با اشاره به اين‌که "دخترش مثل هر کودکی و نه بيشتر از کودکان ديگر، حق دارد در اين سنين فارغ از ترس و تهديد مجازات، زندگی کند"، گفت: "مجازات کودکان مطلقاً ممنوع است چه رسد به مجازات‌های سياسی به خاطر والدين‌شان."

 

وی اين نکته را يادآوری کرد که "از بين ٣٦ زنی که در بند زندانيان سياسی تحمل حبس می‌کنند، بستگان درجه يک ١٣ تن از آنان يا در زندان و يا تحت تعقيب‌ هستند و اين رقم بيش از يک سوم زنان زندانی سياسی را تشکيل می‌دهد."

 

نسرين ستوده تأکيد کرد: "در اين ميان هستند کسانی که بيش از يک عضو خانواده‌شان در زندان يا تحت تعقيب‌اند."

 

وی در اين يادداشت از جريانات عمومی و اجتماعی، به‌ويژه مادران عزادار که فرزندان‌شان را در جنبش سال ٨٨ از دست دادند و وی وکالت تعدادی از آن‌ها را به عهده داشته است قدردانی کرد.

 

ستوده همچنين از مادران صلح، فعالان جنبش زنان، زندانيان سياسی و ساير هم‌بنديانش و نيز از همسر و دختر کوچکش ياد کرد.

 

اين حقوقدان همچنين به "همراهی فعالان حقوق بشر در سراسر جهان، از مهاجران ايرانی که پس از جنبش سال ٨٨ نشان دادند تا چه اندازه حضورشان منشاء خدمات ارزنده‌ای برای احيای حقوق بشر و دمکراسی در ايران است" اشاره کرد.

 

وی با تأکيد بر حضور افرادی که شجاعانه و با تصميم شخصی‌ خود در اعتصاب غذای وی مشارکت کردند توضيح داد: "آن‌ها مرا نيز در تجربه نگرانی عمومی از اعتصاب غدا شريک کردند و به من فهماندند که چگونه اعتصاب غذای يک انسان، ديگری را نگران می‌کند."

 

نسرين ستوده: من در کنار موکلانم و ده‌ها زندانی سياسی که صرفاً به دليل شرافتمندانه‌ترين اعمال‌شان در زندان هستند روزهای هرچند دشوار اما پرارزشی را می‌گذرانم

به گفته اين حقوقدان، اقدام آن‌ها مسئوليت سنگين‌تری را برای من به‌همراه آورده بود زيرا آن‌ها در حمايت از تصميم من دست به اعتصاب غذا زده بودند.

 

ستوده افزود: "من در کنار موکلانم و ده‌ها زندانی سياسی که صرفاً به دليل شرافتمندانه‌ترين اعمال‌شان در زندان هستند روزهای هرچند دشوار اما پرارزشی را می‌گذرانم."

 

نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر که ۴۹ روز در زندان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد ۱۴ آذرماه با دستيابی به خواسته اصلی‌اش به اعتصاب خود پايان داد.

 

نسرين ستوده در اعتراض به اجرا نشدن آئين‌نامه اداره امور زندان‌ها و محروميت از حقوق يک زندانی از جمله دسترسی نداشتن به تلفن و ايجاد انواع محدوديت‌ها برای ملاقات با فرزندان خردسال خود و همچنين به‌ دليل تشکيل پرونده کيفری و صدور قرار ممنوعيت خروج از کشور برای همسر و دختر ۱۲ ساله‌اش مهراوه از روز ۲۶ مهرماه  (۱۷ اکتبر) دست به اعتصاب غذا زده بود.

 

وی سپس اعلام کرد که با رفع ممنوعيت خروج از کشور دخترش به اعتصاب خود پايان می‌دهد. با قبول اين خواسته از سوی مسئولان قضائی ستوده نيز به اعتصاب خود پايان داد.

 

پيش از اين نهادها و گروه‌های حقوق بشری جهان، از جمله سازمان عفو بين‌الملل خواهان رسيدگی به وضعيت نسرين ستوده شده بودند اما جمهوری اسلامی ايران واکنشی در اين‌باره نشان نداده بود و حتی محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران گفته بود وضعيت نسرين ستوده "کاملا خوب" است.

 

نسرين ستوده ۱۳ شهريورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به ۱۱ حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعيت از خروج از کشور، محکوم شد. زندان او در دادگاه تجديدنظر به شش سال کاهش يافت.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

با سلام. درود به این هموطن شریف و آزادیخواه؛ خانم ستوده. «مجازات» معنای خاص خودش را در حکومت پر از ظلم و ستم اسلامی پیدا کرده است. اینکه خانواده آزادیخواهان و آزاد اندیشان مورد آزار و اذیت حکومت مافیایی خامنه ای قرار میگیرند پدیده وحشتناکی در کشورمان هست که بایستی همانند دیگر سنتهای زشت و غیر انسانی حاکمان بدان «نه» گفت. سوالی که بارها ذهن مرا بخود مشغول کرده این هست که آیا سردمداران این حکومت وحشتناک و خود خامنه ای شیاد یکبار هم که شده به این موضوع فکر کرده اند که زور گویی به دختر دوازده ساله خانم ستوده عمل شرم آور و وقیحی هست که حتی به ذهن جنایتکارترین ها هم نمیرسد؟ البته بغیر از معدود افراد سادیست و بیمار به معنای واقعی کلمه در این جهان پهناور؟ میدانم و میدانیم که این جنایتها بخاطر این هست که ملت را «ترساند» ولی باز هم؛ یعنی واقعاً در این دستگاه مخوف تعقیب و «مجازات» و شکنجه و قتل خامنه ای و پسرش یکنفر هم پیدا نمیشود بگوید آزار و اذیت سیستماتیک کودکان و مادران و پدران عموماً مسن و خواهران و برادران و همسرانی که همپای آزادیخواهان مجازات میشوند تنها یک بیماری سادیستی هست و بس؟ میدانم سوال مضحکی هست؛ چرا که این دستگاه و تمامی جنایتکارهایی که در آن مشغول به «انجام وظیفه» هستند بر پای هیچ منطق انسانی ای ساخته و سازماندهی نشده که بتوان یک سوال منطقی در برابر آن نهاد و جوابی هم دریافت کرد. و اگر هم هموطن آزادیخواهی پیدا بشود که «رو در رو» با این آدمخوارها چنین سوالاتی را مطرح کند باید همانند نسرین ستوه گرامی و «ستار»ها و هزاران هزار هموطن آزادیخواه دیگر به «مجازات» برسد؛ آنهم در حالی که ثروتها و امکانات بینهایت کشورمان بالا کیشده میشود. ولی خود این خامنه ای شیاد و شارلاتان که دستاوردهای یک ملت را قورت داده خودش دوره ای زندانی بوده و حداقل میبایست این موضوغ را بفهمد که پست ترین و زشت ترین کارها «مجازات» یک نفر دیگر بخاطر «کارها»ی دیگران هست... واقعاً جای تاسف و تاثر هست که میهنمان در چنگ چنین افرادی که نه میتوانند و نه میخواهند انسانی فکر کنند گرفتار آمده و واقعاً جای افتخار دارد که با وجود همه این ظلمها و فشارها «نسرین» و «ستار»هایی هستند که همیشه حرف این ملت را میزنند و خواب را به چشم این حرامزاده ها حرام کرده اند. باید یاد بگیریم. به امید روزی که همه این تلاشها و جانفشانی ها به ثمر نشسته و کشورمان از وجود هرچه زورگو و ظالم هست پاک شود. برای همیشه.

روی شاه را سفید کردید/ننگ ابدی برای نظام استبداد دینی
یک زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در نامه‌ای خطاب به رییس قوهٔ قضاییه رژیم به گوشه ای از اقدامات بی شرمانه دژخیمان حکومت اسلامی علیه زندانیان سیاسی و خانواده های آنها اشاره کرده است.
به گزارش سایت کلمه، ابوالفضل قدیانی در نامه خود خطاب به آخوند صادق لاریجانی نوشته است: بار‌ها و بار‌ها برخوردهای کثیف برخی از بازجویان فاسدالاخلاق سپاه و وزارت اطلاعات که متاسفانه امروز حاکم بر قضات بی‌ارادهٔ دادگاه های سیاسی نیز هستند با خانواده‌های مظلوم زندانیان سیاسی بیان شده است. آخرین مورد این اقدامات بوسیله یکی از بازجویان فاسد اطلاعات سپاه با نام مستعار «اوسط» انجام شده است.
نام واقعی این بازجو “علی انواری” است که با نام های مستعار “علی اوسط” و “علی انوری زاده” در اطلاعات سپاه فعالیت می کند.
وی که از افراد بسیار نزدیک به حسین طائب، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه است، پیش از این معاون اطلاعات عملیات سپاه اراک بوده است. وی که از ابتدای بازداشت غیرقانونی آقای دکتر علیرضا رجایی بار‌ها و بار‌ها به طرق مختلف مزاحم خانواده ایشان بوده و آن‌ها را تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار داده و بد‌ترین شرایط را برای خانوادهٔ محترم و مظلوم بوجود آورده، اخیرا وقاحت و خباثت را بجایی رسانده که به همسر آقای دکتر رجایی گفته من ایشان را به زندان برازجان یا رجایی شهر تبعید می‌کنم و وقیحانه از وی خواسته از شوهرش طلاق بگیرد.!!
قدیانی می نویسد: من بعنوان یک زندانی سیاسی در رژیم گذشته اعلام می‌کنم این برخوردهای مورد حمایت شما روی ساواک شاه را سفید کرده است. در آن رژیم حرمت خانواده‌های زندانیان رعایت می‌شد و هیچ مشکلی برای همسر و فرزندان زندانیان سیاسی ایجاد نمی‌شد.
متاسفانه این ننگ ابدی برای این نظام استبداد دینی است که برای رسیدن به اهداف خود استفاده هر وسیلهٔ غیر انسانی را مجاز می‌شمارد و هر آزار و اذیت و فشاری را بر خانواده‌های زندانیان سیاسی مجاز می‌شمارد که اوج سقوط اخلاقی و انسانی صاحبان قدرت را نشان می‌دهد.
در همين اثنا در افغانستان که قضات مثل ايران آخوند هستند، اتفاق مشابهی اتفاق افتاده :
یک خبرنگار زن در افغانستان حقایق تکان دهنده‌ای از وجود فساد در دستگاه قضایی کشورش را فاش کرده است.
این زن می‌گوید قاضی از او خواست در ازای حل پرونده حقوقی اش با او ازدواج کند.!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما