خانه | خبر | اخبارایران

تهران به علت آلودگی هوا تعطيل شد

سه شنبه, 1391-09-14 11:15
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و مدارس شهر تهران به دليل افزايش آلودگی هوا امروز و فردا تعطيل شدند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ميزان آلايند‌ها در هوای تهران از حد مجاز فراتر رفته و هم‌اکنون هوای اين شهر در شرايط ناسالم قرار دارد.

 

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران گفته است:‌ "لازم است مردم از ترددهای غيرضرور خودداری کنند، چرا که اکنون آلاينده‌های هوا در وضعيت ناسالم قرار دارد."

 

وی به "کودکان، افراد سالمند، افراد دارای بيماری‌های زمينه‌ای نظير بيماری‌های قلبی عروقی و ريوی" توصيه کرد که "از ترددهای غير ضرور در سطح خيابان‌ها خودداری کنند."

 

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران: اگر تهرانی‌ها امکان خروج از پايتخت را دارند، بهتر است در اين شرايط آب و هوايی از تهران خارج شوند

وزير بهداشت ايران افزوده است: "اگر تهرانی‌ها امکان خروج از پايتخت را دارند، بهتر است در اين شرايط آب و هوايی از تهران خارج شوند."

 

به گفته دستجردی، ميزان مراجعه بيماران مبتلا به مشکلات قلبی و ريوی به بيمارستان‌ها ۱۵ درصد افزايش يافته است.

 

چند هفته پيش يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای تهران گفت: "برپايه گزارش وزارت بهداشت به‌واسطه چند آلاينده تعداد مرگ‌وميرهای ناشی از آلودگی هوای تهران سالانه به چهار تا پنج هزار نفر می‌رسد."

 

وی با اعلام اينکه ميزان آزبست در تهران ۵۰ تا ١٠٠ برابر شهرهای پاک است تأکيد کرد: "ميزان بنزن هوای تهران نيز ١٠ برابر حد استاندارد است."

 

آزبست نام تجاری چندين ماده معدنی است که به شکل وسيع در تهيه لنت ترمز اتومبيل و برخی مصالح ساختمانی به کار می‌روند و يکی از آلاينده‌های هوا است.

 

کارشناسان می‌گويند پراکنده شدن ذرات آزبست در هوا سبب ايجاد اختلالات تنفسی و ابتلای افراد به بيماری‌های وخيم ريوی می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت دو درصد از مجموع مرگ‌وميرهای ناشی از عوارض قلبی در شهرهای آلوده را مستقيم و غيرمستقيم مربوط به آلاينده‌های هوا می‌داند.

Share this
Share/Save/Bookmark

یکی از عوامل "الودگی هوا در ایران میلیونها دستگاه مبر تبخیری است که به نام کولر ابی تقریبا در تمام منازل مسکونی به کار گرفته میشود. این دستگاه های مبرد شامل یک سطح کنک کننده پوشالی است که با پس از عبور قطرات اب از روی ان به یک صفحه خنک کننده تبدیل میشود. با عبود هوا از روی این پوشال خنک کننده و تبخیر اب هوای وارد شده به پوشال خنکتر از هوای اطراف میشود که سپس توسط کانالهای فلزی به داخل ساختمانهای مسکونی هدایت میشود. تا اینجای کار هیچ مشکل خاصی به نظر نمیرسد. اما اب وارد شده بر سطح پوشال خنک کننده رفته رفته به یک مرکز پرورش و تجمع قارچ هال یکسلولی تبدیل میشود که در زبان انگلیسی به ان "میلدیو" و در فارسی به ان "دوده" گفته میشود. این دوده همان رنگ سیاهی است که بر دیوار خانه های تهران می نشیند و هر از دو سه سالی بایستی دیوار ها را رنگ کرد. شما هم میتوانید یک ازمایش ساده ینکید و برای چند سال از کولز ابی منزی تان استفاده نکنید تا متوجه شوید که این دوده در واقع همان قارچهای تک سلولی حاطله از کولر ابی است. بنده این کار را در منزل خود انجام داده ام و برای مدت یکسال هیچگونه دوده ای بر دیوار ها مشاهده نشد.

این قارچهای تکسلولی در هوار شهر هم معلق میشوند و برای اکثر مردم بی ضرر و بی خطر هستند. اما در خدود ده در صد مردم دارای دستگاه ایمنی متفاوتی هستند که به هاگ این فارچها که در هوای ریه شان وارد میشود واکنش میکند. این واکنش ها یه صورت بیماری های تنفسی بروز میکند. در روزهایی که نسیمی میوزد و هوا را جابه جا میکند تاثیرات این پدیده کمتر اما در روزهایی که هوا ساکن میشود اثرات سوء انهام بیشتر میشود.

راه حل مساله همان است که این افراد حساس با پوشیدن ماسک از ورود قارچها به ریه خود جلوگیری کنند. اما در سطج وسیع بایستی استفاده از کولر ابی ممنوع شود.

با عرض معذرت از اینهمه اغلاط املایی که در نوشته ام دیدم تصمیم گرفتم نوشته را تصحیح و بار دیگر تقدیم حضورتان کنم. چه این اغلاط املایی در این متن انقدر زیاد هستند که ذهن خواننده را به پرت وپلا میکشند و اجازه نمیدهند حق مطلب به جا آید.
یکی از عوامل آلودگی هوا در ایران میلیونها دستگاه مبّرد تبخیری است که به نام کولر ابی تقریبا در تمام منازل مسکونی به کار گرفته میشوند. این دستگاه های مبرد شامل یک سطح خنک کننده پوشالی است که پس از عبور قطرات اب از روی ان و تبخیر آب به یک صفحه خنک کننده تبدیل میشود. با عبور یا مکش هوا از روی این پوشال خنک شده توسط یک الکترو موتور و تبخیر همزمان و دایمی اب، هوای وارد شده به پوشال خنکتر از هوای اطراف میشود که سپس توسط کانالهای فلزی و غیره به داخل ساختمانهای مسکونی هدایت میشود. تا اینجای کار هیچ مشکل خاصی به نظر نمیرسد.
اما اب وارد شده بر سطح پوشال خنک کننده و مخزن زیر ان رفته رفته به یک مرکز پرورش و تجمع قارچ های تک سلولی تبدیل میشود که در زبان انگلیسی به ان "میلدیو" و در فارسی به ان "دوده" گفته میشود. این دوده همان رنگ سیاهی است که بر دیوار حمام ها رشد میکند و همجنین از طریق هوای کولر بر دیوار داخلی خانه های تهران می نشیند و هر از دو سه سالی بایستی دیوار ها را رنگ کرد. شما هم میتوانید یک ازمایش ساده بکنید و برای چند سال از کولز ابی منزل تان استفاده نکنید تا متوجه شوید که این دوده در واقع همان قارچهای تک سلولی حاصله از کولر ابی نصب شده بر پشت بام خانه تان است. است. بنده این کار را در منزل خود انجام داده ام و برای مدت یکسال هیچگونه دوده ای بر دیوار ها مشاهده نشد و از تنگی نفس و آسم هم خبری نبود.

این قارچهای تکسلولی در هوای شهر هم معلق میشوند و برای اکثر مردم بی ضرر و بی خطر هستند. اما در خدود ده در صد مردم دارای دستگاه ایمنی متفاوتی هستند که به هاگ این فارچها که در هوای ریه شان وارد میشود واکنش میکند. این واکنش ها یه صورت بیماری های تنفسی بروز میکند. در روزهایی که نسیمی میوزد و هوا را جابه جا میکند تاثیرات این پدیده کمتر اما در روزهایی که هوا ساکن میشود اثرات سوء انهاهم بیشتر میشوند.

راه حل مساله هم ان است که این افراد با خاموش کردن کولر آبی از ورود این قارچ ها به فضای خانه خود جلوگیری کنند و در بیرون خانه هم با پوشیدن ماسک از ورود قارچها به ریه خود جلوگیری کنند. اما در سطج وسیع شاید بایستی استفاده از کولر ابی اصلاح یا به کل ممنوع شود چه ضررش بیش از نفعش میباشد. یکی از زیان های زیست محیطی کولر آبی هدر دادن اب است ضمن اینکه با اضافه کردن آب تبخیر شده در هوا میزان رطوبت هوای شهر ها هم افزایش می یابد که این خود تحمل گرمای هوا را توسط بدن انسان مشکل تر میکند. اگر همه مردم از استفاده کردن از کولر آبی چشم پوشی کنند میتوان انتظار داشت که هوای شهر تهران قابل تحمل تر شود. اما تا رسیدن به این نهایت مطلوب میتوانیم کولر های ابی را با سرویس کردن شش ماهه به جای سالانه و تعوص پوشال آنها و همچنین استفاده از آب ژاول 10% برای جلوگری از رشد قارچ های تک سلولی در مخزن و روی پوشال کولر معادله را به نفع خود مان تغییر دهیم.

خیلی ممنون

دکتر ابراهیمیان
ارسال شده توسط کاربر مهمان در تاریخ سه شنبه, 09/14/1391 - 17:41.

مرضيه وحيد دستجردی....مرضیه خانم...فرمایشتون کاملا" درسته ......تهرونی ها همشون قبول کردن که پای تخت " پایتخت" ول کنن و برن خونه عمه جنابعالی ....لطقا" کلید خونه عمه تون رو بهشون بدید که برن اونجا...صف مرع چی میشه ..اونجا در حوالی خونه عمتون مرغ فروشی هم هست ؟ ....چشم ...چشم...میرن اونجا تا دود بنزین تقلبی ساخت دانشمندان اسلامی ته نشین بشه و دوباره به پای تخت برگردن و به پای تخت بچسن ... جلل خالق این همه آدم تهرون نشین ندونسته به پای تخت " پایتخت " چسبیدن و بی خودی نیست که پای تخت کح و ماوج شده ....حالا کی رو تخت نشسته ؟ اگر گفتی ؟

درضمن از مطالعه اطلاعات کاربر مهمان جناب دکتر ابراهیمیان بسیار لذت بردم ...البته مادر بنده در کرج هی از بنده می پرسه این دوده ها از کجا میان که به دیوار اتاق چسبیدن ؟ ....بهش میگم حتما" از همسایته که کامیون داره و دو ساعت موتورش رو روشن میزاره که گرم شه و حتی لهاف و تشک و بالشتش هم بوی دود گازوئیل میده ....بهش میگم برم یه چیزی بهشون بگم ...میگه نگو تو چند هفته اینجا هستی بعدش برمیگردی خارج ..من باید با اینجور همسایه ها" جونه ورها" زندگی کنم ...صدنفرن هرکدومشون یه ماشین قراضه دارن ...ساعت دوازده شب آهن قراضه از کامیون تخلیه می کنن ...دسته بزن دارن ...چند نفرشون پاسدارن ...هی ازم می پرسن کی تو از خارج می آی ...دو روز نتونستم از خونه برم بیرون چون ماشینشون رو در درگاه خونه پارک کرده بودن ...مادرم میگه این آلودگی هوا از آلودگی فرهنگ ایران نشینانه وگرنه طبیعت با دست خودش خودش رو نابود نمی کنه ...!!

اسرائیل شانس آورد که تهران تعطیل شد وگرنه زودتر نابود میشد.....!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما