خانه | خبر | اخبارایران

علی مطهری: آزادی بيان در ايران قابل قبول است

دوشنبه, 1391-08-08 13:28
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس نهم گفت آزادی بيان در ايران در حد قابل قبول است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز دوشنبه هشتم آبان‌ماه علی مطهری، عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در غرفه خبرگزاری مهر واقع در نمايشگاه مطبوعات حاضر شده بود گفت: "برگزاری نمايشگاه‌هايی از جمله نمايشگاه مطبوعات نشان‌دهنده رشد اجتماعی جمهوری اسلامی ايران است و اين امر نشان می‌دهد که دموکراسی و آزادی بيان در ايران در حد قابل قبول است."

 

وی چندی پيش در گفت‌وگو با هفته‌نامه نگاه پنج‌شنبه پيرامون آزادی بيان در ايران گفت: "در دولت نهم هم آزادی بيان در حد قابل قبولی بود. دستگيری چندانی نداشتيم و شخص رئيس‌جمهور هم از نظر تحمل انتقادها در آن دوره نمره خوبی می‌گرفت."

 

اين نماينده مجلس نهم افزود: "پس از انتخابات سال ٨٨ فضا بسته شد آن هم به شدت. اين فضای بسته تا امروز هم ادامه پيدا کرده. البته از شدتش کاسته شده ولی باز هم در حد مطلوب نيست و ترس بی‎جايی از باز بودن فضای رسانه‌ها همچنان وجود دارد و به نظر من تحمل دولتمردان و شخص رئيس‌جمهوری هم نسبت به انتقادات کمتر شده است."

 

علی مطهری در حالی از مقبول بودن آزادی بيان در ايران سخن می‌گويد که احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در حوزه حقوق بشر در ايران، مهرماه سال جاری در سومين گزارش خود از فعاليت‌های حکومت ايران در زمينه نقض آزادی بيان ابراز نگرانی کرد

مطهری با اعلام اينکه در مجموع فضای آزادی بيان در دولت دهم به خوبی دولت نهم نيست تاکيد کرد: "البته ممکن است که بعد از بحران سال ٨٨ همه اختيارات درباره اين موضوع در دست دولت نبوده باشد و نهادهای اطلاعاتی هم در اين زمينه نقش دارند و چه بسا در مواردی دولت هم با آنها هم‌سو نباشد، همچنان که از يک منبع موثق شنيدم که آقای احمدی‌نژاد دو بار درخواست رفع حصر خانگی آقايان موسوی و کروبی را کرده است. ولی بالاخره رئيس‌جمهور به عنوان رئيس شورای عالی امنيت ملی، در اين زمينه مسئول است."

 

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان به‌همراه زهرا رهنورد، همسر موسوی از ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۸۹ تحت بازداشت خانگی قرار دارند و بارها نهادهای بين‌المللی مدافع حقوق بشر و کشورهای مختلف خواهان آزادی آنها شده‌اند اما جمهوری اسلامی به اين درخواست‌ها توجهی نکرده است.

 

وی در اين زمينه توضيح داد: "البته آقای احمدی‌نژاد در جاهايی صحبت از دفاع از حقوق مردم و محدود نکردن آزادی آنها داشته است. اين حرف، مستند به قانون اساسی هم بود ولی ايشان زمانی که اطرافيان و دوستان خودشان تحت فشار قرار گرفتند، اين حرف‌ها را زد. اگر ايشان در اوج بحران ٨٨، گاهی هم از حقوق زندانيان سياسی و معترضان دفاع می‌کرد، اين حرفشان امروز خيلی قابل باورتر بود."

 

آزادی بيان در جمهوری اسلامی با شيوه‌های مختلف از جلوگيری از دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد و زندانی کردن مخالفان گرفته تا توقيف مطبوعات نقض شده است.

 

علی مطهری در حالی از مقبول بودن آزادی بيان در ايران سخن می‌گويد که احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در حوزه حقوق بشر در ايران، مهرماه سال جاری در سومين گزارش خود از فعاليت‌های حکومت ايران در زمينه نقض آزادی بيان ابراز نگرانی کرد.

 

سومين گزارش وی به بررسی حقوق مدنی و سياسی در ايران اختصاص يافت که شامل مجموعه‌ای از موارد نقض آزادی بيان و دسترسی به اطلاعات، آزادی برگزاری تجمع، آزادی مذهبی و اجرای عدالت بود.
احمد شهيد آورده بود: "به دنبال حوادث پس از انتخابات رياست‌جمهوری ايران در سال  ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) حدود ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ايران گريخته‌اند. همچنين ايران در سال ۲۰۱۱ ميلادی بيش از هر کشور ديگری روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است و ۵۰ درصد آنها در حبس انفرادی به سر برده‌اند."

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

شما چه انتظاری داشتید اگر اصولگرا هنوز میتواند جند کلمه بگود پس در ایران ازادی بیان =اصولا= نه درعمل موجود است

بله آزادی بیان برای شما وجود دارد ولی مردم که از همان آزادی شما برخوردار نیستند. مردم حتی اجازه ندارند به اخباری بغیر از اخبار مغرضانه و یکطرفه شما نگاه کنند. انداختن پارازیت و حمله کماندوی برای کندن دیش ماهواره ها و خبرنگاران و وکلای زندانی انها وووووو همه علائم ازادی بیان اسلامی شما ذکر میکنید .

بدا بحال بعضی از مردم که به ایشان دل خوش کرده اند. اگر این را آزادی می نامی پس دیکتاتوری چیست !!!!

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما