خانه | خبر | اخبارایران

پايان پنجمين همايش اتحاد جمهوری‌خواهان ايران

یکشنبه, 1391-07-23 22:21
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

همايش سه روزه اتحاد جمهوری‌خواهان ايران به پايان رسيد. شورای هماهنگی، قطعنامه و اساسنامه‌ اتحاد جمهوری‌خواهان با رأی‌گيری از اعضا به‌روز شد و بحث‌ها پيرامون مسائل سياسی روز ايران انجام گرفت.

 

به گزارش راديو زمانه، در اين همايش که امروز يکشنبه ۲۳ مهرماه پايان يافت، نکات اصلی مورد بحث، انتخابات آزاد و راه‌های برون‌رفت از بحران اقتصادی و سياسی، لزوم بر همگرايی، کاهش تنش‌ها ميان نيروهای خارج از کشور و تعريف مفهوم اتحاد بود که فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی پيرامون آن نظر دادند.

 

قطعنامه سياسی پنجمين همايش با موضوعاتی چون "انتخابات آزاد"، "جنبش‌های اجتماعی"، "حقوق بشر"، "سياست‌های اتحادها"، "سياست اتحاد جمهوری‌خواهان" به تصويب رسيده و منتشر شد.

 

در حوزه انتخابات آزاد اين قطعنامه بر "صندوق‌های رأی و التزام به رأی آزادانه شهروندان" تأکيد داشت به‌طوری که در آن آمده است: "انتخابات آزاد اقدام ضروری برای پايان دادن به بحران‌های کنونی در کشور است. ما معتقديم مشارکت شهروندان در اداره امور مملکت راه پايان دادن به بحران‌های کنونی و در جهت مصالح کشور به سود شهروندان است."

 

بنا به گفته شرکت‌کنندگان حضور طيف‌هايی مانند ملی مذهبی‌ها، اعضای کانون شريعتی و افرادی چون جواد خادم، شهريار آهی، اردشير اميرارجمند، علی مزروعی، روزنامه‌نگاران نسل پيشين و جوانان از نقاط قوت اين همايش بود. افراد مختلف در طول اين همايش به گفت‌وگو با يکديگر پرداخته و از نظرات يکديگر مطلع شدند

در اين قطعنامه به جنبش‌های اجتماعی اهميت ويژه‌ای قائل شده و در آن گفته شده است: "طرد ديکتاتوری و تأمين آزادی‌های دمکراتيک، نيازمند توانمندتر شدن جنبش‌های اجتماعی است. ما جنبش‌های اجتماعی و نهادهای مدنی را به‌مثابه مؤلفه‌های اصلی، پايه و اساس دمکراتيزه کردن جامعه و شکل دادن به مطالبات مردم می‌دانيم."

 

در اين قطعنامه از فعاليت فعالان حقوق بشر در "سازماندهی جنبش گسترده دفاع از حقوق بشر در ايران" حمايت شده است.

 

سياست‌ اتحادها با زيرمجموعه سازمان‌يابی جمهوری‌خواهان با هدف "تغيير تدريجی ساختار سياسی و تبديل نيروی جمهوری‌خواه دمکرات و عرفی به عامل تأثيرگذار در تحولات سياسی آتی کشور" و "رابطه با جنبش سبز" به تصويب اعضا رسيد.

 

اتحاد جمهوری‌خواهان سياست‌های خود را در نسبت با "قدرت حاکم" اين‌گونه تعريف کرد: "قدرت در جمهوری اسلامی در دست مجموعه‌ای از نيروها به رهبری ولی فقيه قرار دارد. اين مجموعه شامل ولی‌فقيه و بيت وی، سپاه پاسداران، احمدی‌نژاد و ياران او، راست سنتی و جبهه پايداری است. ما به‌طور کلی مجموعه نيروهای حاکم و به‌طور مشخص ولی فقيه و نيروهای امنيتی – نظامی را مسئول نابسامانی‌های کشور می‌دانيم."

 

در ادامه بر "روش‌های مسالمت‌آميز با اتکا به انتخابات آزاد" برای "تغيير قانون اساسی و ساختار سياسی مبتنی بر ولايت فقيه، برقراری ساختار سياسی دموکراتيک، سکولار و حاکميت مردم" تأکيد شده است.

 

بحران هسته‌ای، تحريم‌های اقتصادی و حمله نظامی از ديگر بندهای قطعنامه اتحاد جمهوری‌خواهان است. طبق اين قطعنامه "حکومت ايران اگر توانايی تنظيم روابط دوستانه و معقول با جامعه جهانی را داشت، می‌توانست بدون آسيب‌های اقتصادی و سياسی از امکانات صلح‌آميز انرژی هسته‌ای برخوردار باشد."

 

 

از نظر اتحاد جمهوری‌خواهان بحران اقتصادی حاکم بر کشور به دليل "فقدان کنترل دموکراتيک و حکومت قانون" اتفاق افتاده و باعث شده تا رشد و شکوفائی اقتصادی اتفاق نيفتد.

 

در ادامه بر لزوم "برابری حقوق شهروندان" بدون در نظر گرفتن "تفاوت‌های قومی، زبانی، مذهبی و شيوه‌های زندگی فردی" تأکيد شده و اعضای اتحاد جمهوری‌خواهان خواسته‌اند تا "تضييقات نسبت به حقوق اقليت‌های قومی و مذهبی" جبران شود.

 

تحولات خاورميانه يکی ديگر از بندهای قطعنامه اين اتحاد است به‌طوری که آنها از "خواست آزادی و دموکراسی در کشورهای منطقه" حمايت کرده و تحولات موسوم به "بهار عربی" را شروعی برای دمکراتيزه شدن کل منطقه دانستند.

 

در پنجمين همايش اتحاد جمهوری‌خواهان ايران، هيئت رئيسه تازه‌ای برای کميسيون سياسی با اسامی مليحه محمدی، بهروز خليق، بهروز بيات، رضا جوشنی و حبيب پرزين با ۲۶ رأی انتخاب شد.

 

بنا به گفته شرکت‌کنندگان حضور طيف‌هايی مانند ملی مذهبی‌ها، اعضای کانون شريعتی و افرادی چون جواد خادم، شهريار آهی، اردشير اميرارجمند، علی مزروعی، روزنامه‌نگاران نسل پيشين و جوانان از نقاط قوت اين همايش بود. افراد مختلف در طول اين همايش به گفت‌وگو با يکديگر پرداخته و از نظرات يکديگر مطلع شدند.

 

بحث‌های جانبی و گفت‌وگو پيرامون اختلاف نظرها در ساعات ميان ميزگردها يا سخنرانی‌ها ميان شرکت‌کنندگان در جريان بود؛ چه آن‌هايی که از اساس به رفتار جمهوری‌خواهان انتقاد داشتند و چه کسانی که در مقابل سخنرانی‌های صورت گرفته ابراز عقيده می‌کردند.

 

شرکت‌کنندگان در اين همايش از سراسر اروپا گرد هم جمع شدند تا بتوانند گامی در راستای اتحاد بيشتر نيروهای مخالف و منتقد نظام جمهوری اسلامی برداشته و خواسته‌های جريان، حزب، گروه يا سازمان خود را بيان کنند.

Share this
Share/Save/Bookmark

جالب است ملی مذهبی ها و شریعتی و خیلی از کسان دیگری که بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی هستند ،و باعث برکنارکردن یک حکومت قابل اصلاح به نام پهلوی ((وجدان نیمه بیدار انقلابیون 57 باید حداقل این را تایید کند که رِژیم شاه در سالهای 56 و 57 فضای باز سیاسی به وجود آورد که با استفاده از همین فضا بود که آقایان انقلاب کردند و با یک و چند تظاهرات سیستم آن موقع بدون هیچ مقاومت جدی تسلیم شد در حالی که همانطور در سوریه شاهدیم می بینیم که ثمره انقلاب 57 چگونه در سوریه به خواست مردم تن می دهد !!! )) که یک کشور ویران از قاجاریه تحویل گرفت و آباد به انقلابیون تحویل داد ،شدند و به جای آن یک حکومت غیر قابل تغییر و تمامیت خواه جمهوری اسلامی را به سرکار آوردند .
بعد ازاینکه در اوایل انقلاب حرفها و اندیشه های آرمانگرایانشان که ناشی از عدم مطالعه همه اجزا و محیط مسلط بر سیستم می بود ( اگر کشور و تمدن ایران را یک سیستم فرض کنیم و تاریخ ،فرهنگ و دین را می توان به عنوان عوامل محیط بر سیستم نامید که برای حل و تحلیل سیتم می بایست که از همه عناصر محیطی اثر گذار بر آن آگاه بود که انقلابیون از سه عنصر تاریخ ،فرهنگ و دین توهماتی داشتند و دارند که این به علت عدم مطالعه منابع دست اول تاریخ و عدم بکارگیری خرد می باشد )در قالب جمهوری اسلامی به ثمر نشست و آقایان دیدند که کاری از پیش نبردند و شروع به دست گرفتن کاسه چه کنم چه کنم کردند و حتی حالا نیز به اشتباه خود پی نمی برند و ما به درستی نمیدانیم اینبار می خواهند با انقلابی دیگر در ایران چه حکومتی وحشتناکتر از جمهوری اسلامی را برای مردم به بار بیاورند !!

براستی جمله صحیحی است که این انقلاب و جمهوری اسلامی بلایی بود که روشنفکران به سر ایران آورند....

آقایان اینجا یک چیز به طور بنیادی و اساسی اشتباه است به جای نسخه های بیهوده پیچیدن بروید و مطالعه اساسی در مورد تاریخ و فرهنگ و دین ایران در طول تقریبا 1500 سال قبل، یعنی از شروع جنبش مزدک بامدادان ،انجام دهید بروید تاریخ بخارا ،فتوح البلدان ،تاریخ طبری تاریخ ساسانیان ،هخامنشیان تاریخ معتزله اشاعره رفتار فقها ریشه های برساخته دین ،پان عربیسم ،رابطه قرآن با دین مانی و.........بخوانید تا شاید راه حلی پایدار و ریشه ای بیابید و بیش ازاین داروی اشتباه و موضعی برای این درخت کهنسال فرسوده گرفتار آفت ایران تجویز نکنید ...

از طرف یک جوان اهل مطاله و واقع بین

یک پیشنهاد برای تمام حاضرین و دست اندر کاران این همایش لطفا تشریف بیاورید و همایش خود را در ایران برگزار نمایید

با درود خدمت همه آزادی خواهان

به نظر بنده فرهنگ ایران با نظام جمهورسی سازگار نیست و بالعکس با یک نظام پادشاهی به هویت واقعی خود می رسد. اما این جمهوری خواهان حتی حاضر نیستند بر سر دوران گذار تا رسیدن به صندوق انتخاب قانون اساس آینده با مردم با طرفداران نظام پادشاهی به توافق برسند. همین الان آقای گنج بخش در صدای آمریکا به اختلاف عقیدتی بین جمهوری خواهان و طرفداران پادشاهی و عدم امکان اتحاد اشاره می کرد. در حالیکه منظور فراخوان شاهزاده رضا پهلوی اتحاد تا انتخاب قانون اساسی آینده توسط مردم بود و بدون چنین اتحادی دوران گذار امکان پذیر نخواهد بود.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما