خانه | خبر | اخبارایران

قرارداد یک میلیارد دلاری وزارت نفت با قرارگاه خاتم‌الانبیا

سه شنبه, 1391-05-31 21:06
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

مقام‌های ارشد وزارت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد یک میلیارد دلاری گازی با "قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء" وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داده‌اند.

 

به دنبال افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تعدادی از قراردادهای عظیم نفت و گاز میان ایران و شرکت‌های چندملیتی از سوی طرف اروپایی فسخ شد و این فرصت مناسبی برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و دیگر پیمانکاران وابسته به نهادهای نظامی برای جایگزین شدن در پروژه‌های نفت و گاز شد.

 

در تازه‌ترین جایگزینی‌ها مهدی فکور، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جزئیات ساخت اولین پالایشگاه ملی گاز ایران گفت: "با دستور وزیر نفت ساخت نخستین پالایشگاه ملی گاز ایران به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده است."

 

به دنبال افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تعدادی از قراردادهای عظیم نفت و گاز میان ایران و شرکت‌های چندملیتی از سوی طرف اروپایی فسخ شد و فرصت مناسبی برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و دیگر پیمانکاران وابسته به نهادهای نظامی برای جایگزین شدن در پروژه‌های نفت و گاز فراهم آمد.
 
مدیرعامل شرکت "نفت مناطق مرکزی ایران" با اعلام اینکه قرار است لیسانس و دانش فنی ساخت این پالایشگاه گازی با مشارکت پژوهشگاه صنعت نفت و معاونت پژوهش و فن‌آوری وزارت نفت تدوین شود، اعلام کرد که "عملیات ساخت و راه‌اندازی این واحد پالایشگاهی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است."

 

به دنبال افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران تعدادی از قراردادهای عظیم نفت و گاز میان ایران و شرکت‌های چندملیتی به صورت یکطرفه از سوی طرف اروپایی فسخ شد و این فرصت مناسبی برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و دیگر پیمانکاران وابسته به نهادهای نظامی برای جایگزین شدن در پروژه‌های نفت و گاز بود.
وی حجم سرمایه گذاری طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این پالایشگاه گاز را حدود "یک میلیارد دلار" عنوان کرد و گفت: "این حجم سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش بالادستی میادین و ساخت پالایشگاه اختصاص می‌یابد."
 
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی هم‌چنین از امضای قرارداد دو پروژه عظیم نفت و گاز دیگر با این قرارگاه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: "پیش‌بینی می‌شود به‌زودی توافقنامه توسعه میادین گازی هالگان و سپیدباغون با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضا برسد."
 
 قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در حال حاضر "بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی ایران" به‌شمار می‌رود.
 
با روی کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد بخش عمده‌ای از پروژه‌های مهم گازی و نفتی، گاهی بدون انجام روال قانونی مربوط به مناقصه‌ها، به سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته و به ویژه قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا واگذار شده است.
 
رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد پیش از قرار گرفتن در رأس وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا را بر عهده داشت و از بدو حضور وی در رأس وزارت نفت، حجم واگذاری پروژه‌های نفت و گاز به این قرارگاه وابسته به سپاه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. ازجمله طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ بدون تشریفات قانونی، با ارزش مالی دو میلیارد و ۹۷ میلیون دلار به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.
 
چندی پیش نیز مقام‌های وزارت نفت ایران از واگذاری ساخت بزرگترین کارخانه ان.جی.ال ایران (جمع‌آوری گازهای همراه نفت) به ارزش تقریبی نیم میلیارد دلار به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر دادند.
 
در شهریور ماه سال‌ ۹۰ هم قرارداد ساخت خط لوله اتان و اتیلن مرکز به ارزش تقریبی ۵۰۰ میلیون دلار توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده بود.

غلامرضا غریبی، مدیر عامل سابق پایانه‌های نفتی ایران نیز  چندی پیش از واگذاری قرارداد مطالعاتی ساخت مخازن زیر زمینی نفت‌خام به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خبر داده بود.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد، سال گذشته با صدور قطعنامه‌ای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و چهار مؤسسه زیرمجموعه آن به‌نام‌های "مکین"، "رهاب"، "فاطر" و "مهندسین مشاور ایمن‌سازان" را در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند.
 
بر اساس این قطعنامه دارایی‌های این شرکت‌ها در بانک‌های خارجی باید مسدود شود و مسئولان آن‌ها حق مسافرت بین‌المللی ندارند. 
Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما